به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سی و دومین نشست مجمع پژوهشگاههای ملی کشور با حضور دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم به میزبانی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.
پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست از پژوهشگاهها خواست گزارشی از توانمندیهای خود برای ارائه به وزیر علوم تهیه کنند و گفت پس از آماده شدن گزارشهای اعضای مجمع، جلسهای با حضور مقام عالی وزارت به منظور ارائه گزارش پژوهشگاهها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در خصوص بودجه پژوهشگاهها نیز به این نکته اشاره کرد که پیگیریهای افزایش بودجه دقیق و کامل و صرفاً با ارائه گزارش اثربخشی پیگیری شود و هر گونه درخواستی توام با گزارش کارشناسی باشد.
معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص پذیرش دانشجو توسط پژوهشگاه ها، با بیان اینکه امسال ۳۲۰ دانشجو در پژوهشگاهها پذیرش شدند، تصریح کرد: پژوهشگاههایی که درخواست اخذ دانشجو درهر مقطعی را دارند باید نخست از طریق سامانه «نان» عنوان پروژه را اعلام تا در دفترچه ثبت شود.
معاون پژوهشی وزارت عتف در خصوص بیست و پنجمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار پیش رو ادامه داد: نمایشگاه امسال بسیار مفصل است لذا با توجه به حضور مقامات عالی رتبه در روز اول افتتاح، پژوهشگاهها امسال با نهایت توان و ظرفیت ظاهر شوند و دستاوردهای خود را معرفی کنند.
وی دعوت از دانش آموزان در غرفه پژوهشگاهها را نیز به عنوان برنامههای دیگر پژوهشگاهها عنوان کرد و افزود: به منظور تبلیغ و ترویج علم، فناوری و فن بازار با مناطق آموزش و پرورش تعامل و هماهنگی به عمل آید تا دانش آموزان از بستر نمایشگاه هفته پژوهش استفاده کنند.
دکتر علی باقر طاهری نیا؛ معاون وزیر علوم و رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ضمن تقدیر و تشکر از همراهی دکتر صالحی و اعضای مجمع برای حضور در نشست و همچنین میزبانی پژوهشگاه، گزارشی از برنامهها و همچنین فعالیتهای مجمع را ارائه کرد و در ادامه با اشاره به بخشنامه وزارت عتف در خصوص واگذاری ماموریت برگزاری کارگاههای دانش افزایی ویژه مدیران آموزش عالی به موسسه در سال ۱۳۹۷، از آمادگی موسسه برای برگزاری کارگاه برای روسا و اعضای هیات رئیسه دانشگاهها و پژوهشگاهها خبر داد.
وی همچنین خواستار آن شد تا اعضای مجمع تجارب خود را در حوزه تعاملات بین الملل و سیاستهای تامین مالی خوداتکا در جلسات آینده ارائه دهند.
وی همچنین خواستار ارسال گزارش دوم عملکرد پژوهشگاههای عضو مجمع شد و گفت: پس از دریافت گزارشهای عملکرد پژوهشگاهها در صدد هستیم به شکل بهتر و با کیفیت مطلوبتری نسبت به گزارش اول، گزارش عملکرد پژوهشگاهها را منتشر کنیم.
طاهری نیا با اشاره به وضعیت جمعیتی کشور و مباحثی که گاها در فضای مجازی با تناقض بیان میشود، پیشنهاد کرد: تصویری از وضعیت و افق جمعیتی کشور توسط آقای دکترمحمودی (رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور) در دستور کار جلسه آینده قرار گیرد. وی افزود طبیعتا این افق جمعیتی برای حوزههای مختلف معناهای مختلفی دارد مثلا برای حوزههای موسسه، پیش بینی جمعیت دانشجوی و در حوزههای دیگر پیش بینی نیروی کار را به دنبال دارد.
حمید امیدوار رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی نیز در این جلسه گزارشی از فعالیتهای انجام شده ازجمله: نهایی شدن سند مواد پیشرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارسال آن به شورای معین، را ارایه کرد و در ادامه در خصوص جمعیت، گفت نباید جمعیت را تک پارامتری دید، جمعیت نیاز به زیرساخت دارد.
مرتضی توکلی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، نیز در این جلسه نخست از توجه دکتر صالحی به مسایل پٰوهشگاهها تشکر کرد و سپس گزارشی از قابلیت ها، ظرفیتها و فعالیت های، پژوهشی، آزمایشگاهی و میدانی در پژوهشگاه را ارایه کرد.
وی در ادامه از دانشیار شدن ۷ نفر از همکاران هیئت علمی، تاسیس مرکز رشد، مرتفع کردن تهاتر بدهی ۹۶میلیارد تومان به شهرداری، ایجاد مرکز ملی توسعه دریامحور، ارتقای وب سایت پژوهشگاه به سه زبان (انگلیسی، فارسی و عربی)، اخذ دانشجوی دکتری، طراحی اپلیکیشن سواد اقیانوسی با همکاری یونسکو، فعالیت در حوزه راهبری جنوبگان، پیگیری ایجاد ایستگاه اقیانوس شناسی در جزیره ابوموسی، جذب ۷ نفر عضو هیئت علمی جدید و اعزام ۵ نفر از اعضای هئیت علمی به فرصت مطالعاتی خارج از کشور را به عنوان موارد اصلی در عملکرد پژوهشگاه برشمرد.
توکلی در ادامه به معرفی کاوشگر خلیج فارس پرداخت و نکاتی در خصوص مشخصات، فعالیتها و برنامههای کاوشگر ارائه کرد و در مورد استفاده از ظرفیت ملی (کاوشگر خلیج فارس) برای هر گونه همکاری مشترک با اعضای مجمع پژوهشگاههای ملی کشور اعلام آمادگی کرد.
در بخش پایانی نشست دکتر سید سروش قاضی نوری رئیس موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص اهداف و محورهای برنامه هفتم در حوزه علم و فناوری، گفت: در برنامه هفتم دو دسته کار برای نظام علم و فناوری دیده شده است یکی از نظر احکام و اهداف که از جنس مرجعیت علمی است و یک سری از کارهایی که از جنس حل مسئله و رفع نیاز کشور است. وی افزود: در بحث مرجعیت علمی، کسب رتبه ۱۴ از نظر کمیت تولید علم، رتبه ۵۰ در جهان از نظر تعداد اختراعات ثبت شده، قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه ایرانی در نظامهای رتبه بندی زیر ۵۰۰، از اهداف کلانی است که در حوزه مرجعیت علم و فناوری است.
قاضی نوری ۱۰ موضوع و مسئله حوزه علم و فناوری را ازجمله: نظام ارزیابی علم و فناوری، ساختار حکمرانی و نحوه اداره دانشگاهها و موسسات پژوهشی، نظام تامین مالی علم و فناوری، آمایش آموزش عالی، توسعه مهارت محوری در دانشگاه ها، جذب، توانمندسازی و نگهداشت سرمایه انسانی، دیپلماسی علم و فناوری، تحول و ارتقای علوم انسانی و علوم پایه، کاربردی سازی دانش و تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان، برشمرد و گفت این ۱۰ موضوع باید مورد بحث، فکر و اندیشه قرار گیرد.
در ادامه صمد نژادابراهیمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی، دکتر احمد شعبانی رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، دکتر محمدرضا نوابی رئیس پژوهشگاه هوا و فضا، دکتر محمدباقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر سعید غیاثی ندوشن رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، دکتر جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن آوری و دکتر محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران مطالبی را درخصوص پذیرش دانشجو در پژوهشگاهها، قانون جهش تولید، قوانین مناطق محروم و موانع تولید، انحراف منابع در پژوهشگاهها، پیشنهاد وجود سامانه ارزیابی عملکرد پژوهشگاهها بصورت مشترک، دیدبانی علم ایران و مشارکت پژوهشگاهها در اصلاح آئین نامه ارتقاء و ترفیع مطرح کردند.