آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۱۴۵۶۹
با حضور رئیس جمهور؛

بزرگراه زابل_زاهدان افتتاح شد

بزرگراه زابل ـ زاهدان به طور کامل به طول ۲۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز جمعه توسط رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

 به گزارش گروه استان های خبرگزاری دانشجو، بزرگراه زابل- زاهدان به طور کامل به طول ۲۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان امروز جمعه توسط رئیس جمهور و فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

اجرای این پروژه مهم راه سازی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۵ در قالب ۷ قطعه آغاز و به مرور قطعات آن به مناقصه گذاشته شد.

اگر چنانچه عملیات ساخت و تکمیل این بزرگراه را در مدت ۱۸ سال در سه بازه ۶ ساله در نظر بگیریم در ۶ سال اول ۳۴ کیلومتر، ۶ سال دوم ۵۹ کیلومتر و در ۶ سال سوم ۱۰۷ کیلومتر آن به اتمام رسید.

اعداد و ارقام ذکر شده موید این نکته است که روند اجرایی و سرعت بخشیدن به این پروژه در ۶ سال پایانی بود به‌طوری که ۱۰۷ کیلومتر آن در این مدت به سرانجام رسید.

این پروژه با همت مسئولین و تلاش ویژه عوامل اجرایی در چند سال اخیر با وجود طوفان‌های ۱۸۰ روزه، دمای بالای ۵۰ درجه و کمبود منابع آبی و همچنین سرمای استخوان سوز زمستان در دی‌ماه جاری به اتمام رسید.

هفت میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۸۶ متر مکعب عملیات زیر سازی به همراه ۵۸۶ هزار و ۵۶۰ تن آسفالت و سه هزار و ۶۴۷ تن آرماتور و آهن آلات در عملیات ساخت بزرگراه زابل- زاهدان به طول ۲۰۰ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان انجام شد.

عملیات زیر سازی این پروژه مهم استان شامل چهار میلیون و ۸۹۱ هزار و ۳۴۱ متر مکعب خاکریزی، یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۲۲ متر مکعب خاکبرداری، ۷۹۲ هزار متر مکعب زیر اساس، ۳۴۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب اساس و ۱۷۲ هزار و ۴۹۹ متر مکعب بتن ریزی بوده است.

همچنین در طول ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه زابل- زاهدان از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۵۵۸ دستگاه پل و آبرو به همراه ۲ دستگاه پل بزرگ نهراب به طول ۱۹۲ متر و پل شیله به طول ۱۷۶ متر احداث شده است.

اعتبار هزینه شده در این پروژه ۲.۵ همت معادل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز این بزرگراه حدود هفت همت معادل هفت هزار میلیارد تومان است و با بهره برداری آن برای نخستین بار ارتباط بزرگراهی دو شهرستان استان برقرار شد.

هم مرزی استان سیستان و بلوچستان با کشور‌های پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته، اما راه‌های این خطه بویژه مسیر چابهار - میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه حمل و نقل یکی از مسائل مهم و اساسی و به عنوان یکی از ارکان پیشرفت استان و زندگی مردم برای جابجایی مسافر و بار در حوزه داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است تلاش شده است که در شرایط بسیار دشوار اقتصادی کنونی با تکمیل کریدور شرقی کشور و کریدور شمال به جنوب استان مسیر توسعه استان هموار شود.

بی شک بهره برداری از این پروژه آرزوی دیرینه مردم این خطه را محقق و می‌تواند توسعه جهشی در بخش‌های مختلف را برای استان به همراه داشته باشد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار