به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در پنجمین نشست سراسری معاونان میراثفرهنگی ادارات کل استانی که امروز سهشنبه ۲ بهمن در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: فرهنگ است که یک جامعه را میسازد و به توسعه میرساند. این فرهنگ در بستر یادگیری و آموزش است که شکل میگیرد و کشور توسعهیافته میسازد.
وی افزود: باورها و نگرشها و کنشهاست که رفتار را شکل میدهد و باور ما، ریشه در فرهنگ دارد. مسائل اقتصادی و اجتماعی هم ریشه در مسائل فرهنگی دارد. هر چقدر روی مسائل فرهنگی سرمایهگذاری کنیم، به همان میزان برداشت میکنیم.
کاظمی ادامه داد: موضوعات میراثفرهنگی اساسیترین نقش را در شکلگیری فرهنگ و تمدن آن کشور دارد. مفاخر علمی و فرهنگی در شهر اثرگذار هستند و کنشهای آنان منطبق بر میراث است و هویت یک جامعه را میراث فرهنگی میسازد. عقبه یک کشور را میراثفرهنگی آن میسازد، فرقی هم ندارد میراث ملموس باشد یا ناملموس؛ لذا توجه به میراثفرهنگی یک کشور، توجه به هویت آن است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بحرانهای هویتی نظیر کمرنگشدن دلبستگی و افتخار به مبانی فرهنگی و عقاید، بیانگر این است که ما نتوانستهایم مؤلفههای اساسی هویت بخش را به نسل جدید منتقل کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش، بزرگترین مشکل آموزش و پرورش را کوچکانگاری آن دانست و افزود: نباید نگاهمان به استفاده از آموزش و پرورش تنزل پیدا کند. در حالی که بزرگترین رسانه زنده و اثربخش کشور، آموزش و پرورش است.
کاظمی توضیح داد: بزرگترین ظرفیتی که امروز در کشور وجود دارد و میتواند همه اهداف میراثی را محقق کند، مجموعه تعلیم تربیت شامل یک میلیون معلم و ۱۷ میلیون دانشآموز است که به آنها حدود ۳۰ میلیون والد هم اضافه میشود، اما از این ظرفیت غفلت میکنیم و نگاههای کوتاهمدت و توقع دستیابی زودهنگام داریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه شناخت مخاطبان از ارزش ملی که ارزش آن از همه آوردههای اقتصادی کشور بیشتر است -، چون هم آورده اقتصادی دارد، هم آورده فرهنگی - نباید آن را کوچک انگاشت. ارزش یک بشکه نفت در آموزش و پرورش به بینهایت دلار تبدیل میشود، قدرت هستهای یعنی آموزش و پرورش؛ یعنی تربیت؛ یعنی شکلدهی هویت کامل یک ملت. این شناخت چگونه شکل میگیرد؟ با برنامه؛ با حوصله؛ با طراحی؛ با استفاده از همه ظرفیتها!
وی اظهار داشت: ارزش افزوده تغییر نگاه را نباید به یک آورده مالی کوتاهمدت تقلیل داد. نگاه معاونان میراثفرهنگی باید نگاه بلندمدت فرهنگساز باشد و به یک مدرسه تقلیل نیابد.
کاظمی به اقدامات مشترک میان وزارتخانههای آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: برخی اقدامات نمادین میتوانیم انجام دهیم، مانند زنگ میراثفرهنگی در مدارس. اقدامت انگیزشی هم میتواند از دیگر اقدامات مشترک میان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی باشد. نکته بعدی، اقدامات تشکیلاتی است. بدون اقدامات تشکیلاتی و عملیاتی نمیتوان کار فرهنگی کرد. ما آمادهایم تشکیلات دانشآموزی ویژه میراثفرهنگی راهاندازی کنیم. نظیر آنچه قبلاً مانند «همیار پلیس» را در دانشآموزان شکل دادیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال بازمهندسی نظام تعلیم و تربیت هستیم و شعارمان «هر دانشآموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل» است. ساختارسازی و توانمندکردن آن و نهادینهسازی در مراحل بعدی است. برای اینکه این تشکیلات را در حوزه دانشآموزی شکل دهیم، نیاز به یک ساختار تشکیلاتی مشترک داریم و معاونان میراث فرهنگی باید ارتباطات وثیقی با معاونان پرورشی و آموزشی استانها داشته باشند.
کاظمی به ذکر خاطره بازدیدش از یکی از مدارس محروم در حاشیه شهر پکن اشاره کرد و افزود: این مدرسه ۱۵۰۰ دانشآموز داشت و اولین جایی که بازدید کردیم، موزه مدرسه بود. منشور تربیتی مدرسه، مدالهای کسب شده، مدیران مدرسه، نقاشیها و خطاطی منتخب، مفاخر مدرسه و … در موزه این مدرسه به نمایش درآمده بود و دانشآموزان هم راهنمای موزه بودند. این مدرسه ۱۵۰ سال قدمت داشت و طی این مدت فقط ۱۱ مدیر داشته است. ثبات مدیریت به حفظ هویت منجر شده بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: چه خوب است که ما هم برای مدارسمان موزه طراحی کنیم. وظیفه داریم به صورت عمومی در حوزه میراثفرهنگی کشور کار کنیم.