به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسنعلی اصغری روز پنجشنبه اظهار کرد: رویکرد علمی و تحول خواهی دانش آموزان و همچنین نهادینه کردن فرهنگ پذیرش دستگاههای اجرایی در خصوص نگاه جدید آموزش و پرورش همواره مورد توجه قرار گرفته و دیگر بایستی از روشهای سنتی در آموزش پرهیز کنیم چرا که میزان بهره وری و نتیجه دهی بسیار پایینی در بین دانش آموزان دارد.
وی با بیان اینکه اگر به دنبال نهادینه کردن روشهای علمی همچون استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش هستیم باید توانمندسازی همکاران آموزش و پرورشی را به خوبی اجرایی کنیم و از روشهای مبتنی بر سنت و مکتب رفتارگرایی دوری و به مکاتب ساخت گرایی رجوع کنیم.
اصغری تصریح کرد: زمانی که معلمان از روشهای سنتی برای آموزش بهره میگیرند و مداخلات دانش آموزان در آموزش کمتر است، میزان خروجی و پیامد حاصل از آن مورد توجه نخواهد بود که برای این موضوع، کارهای موثری را برای آموزش و پرورش در نظر داریم و یکی از این اقدامات، جشنواره دانش آموزان برگزیده پژوهشسراهای دانش آموزی است که در قزوین آغاز شده و تا چندین روز ادامه دارد.
به گفته این مسوول، مسابقات پژوهش سراها در قزوین با حضور ۲۰۰ دانش آموز برگزیده از سراسر کشور و ۱۶۰ مربی و معلم راهنما که در پژوهش سراها به کمک دانش آموزان میآیند، برگزار شده تا آنها ایدههای خود را تبدیل به محصول نوآورانه کنند که این اتفاق بسیار ارزشمندی است، هدف مهم در این امر توسعه فرهنگ پژوهش و دیده شدن دانش آموزان نخبه است.
سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: این جشنواره فضایی ایجاد کرده تا دانش آموزان به این باور برسند تا از طریق تحقیق، پژوهش و شواهد بتوانند اتفاقات خوبی را برای جامعه رقم بزنند، در همین خصوص نیز یکی از موضوعاتی که به صورت عملیاتی به آن توجه خواهیم کرد، داشتن نگاه ویژه به پژوهشسراهای دانش آموزی و فراهم کردن محیطهای آزمایشگاهی مناسب است تا دانش آموزان به صورت مساله محور به موضوعات نگاه کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ توجه به مسایل مهم و اولویت دار باید در بین دانش آموزان ترویج پیدا کند، افزود: فرصت استفاده از امکانات پژوهش سراها در همین خصوص باید برای تمامی دانش آموزان فراهم شود تا در راستای عدالت آموزشی نیز حرکت کرده باشیم و در تمامی مناطق با تمرکز بر توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش این مراکز باید افزایش پیدا کند تا دانش آموزان استعداد و توانمندیهای خود را با حضور در این فضای یادگیری، شناسایی کنند و در جامعه خود منشا اثر شوند.
اصغری در پاسخ به سوال در خصوص وضعیت بودجه و تامین اعتبارات آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در بین دانش آموزان، اظهار کرد: با کمبود و کسری فراوانی در بودجه روبهرو هستیم، چرا که میزان نیاز ما در این حوزهها بسیار زیاد و منابع ما بسیار محدود است، اما هوش مصنوعی باید به عنوان یک اولویت مهم در ذهن سیاست گذاران و خط مشی نویسان بودجه کشور جا بیافتد و سپس همراهی مسوولان دیگر را نیز در کنار خود داشته باشیم تا حاصل این همکاری عملیاتی منجر به خروجیهای مطلوب و موثر شود.
این مسوول ادامه داد: با این حال هم اکنون تمامی مدارس شبانه روزی و ۲۰ درصد از مدارس عادی استان قزوین با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری آموزش کشور، هوش مصنوعی را برای دانش آموزان متوسطه اول به اجرا درآوردهاند، اما مساله مهم آن است که این تعداد از مدارس کفایت نمیکند و با انعقاد تفاهم نامه، زمینه را برای افزایش ظرفیتهای موجود بایستی فراهم کرد.
وی به روز جهانی آموزش نیز اشاره کرد و افزود: این روز جهانی، تلنگری است تا بدانیم اگر میخواهیم جامعهای را بیمه و از آسیبهای اجتماعی دور کنیم، راهی جر توجه به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به عنوان اولویت اصلی و اساسی نداریم.
سرپرست آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: نگاه ویژه و بنیادی ریاست محترم جمهور به موضوع آموزش و پرورش یک فرصت بسیار مغتنمی است که امیدواریم در استان قزوین نیز همراهی مدیران ارشد را در این زمینه داشته باشیم تا بخشی از چالشهای موجود آموزش و پرورش مرتفع و همکاران، دانش آموزان و خانوادهها از وضعیت موجود راضی باشند.