به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، آرش زره تن لهونی روز شنبه درجلسه شورای آموزش و پرورش استان در سنندج اظهار کرد: اگر بخواهیم توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشیم بدون آموزش درست و باکیفیت، اتفاق نمی افتد و با توجه به اینکه کردستان در حوزه فضاهای آموزشی با مشکل مواجه است، می طلبد همه تلاش کنند در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم.
وی افزود: ما برای جبران کمبودها در این حوزه کوتاهی نخواهیم کرد و در زمینه تخصیص بودجه استانی آموزش و پرورش را در اولویت قرار میدهیم و این مسأله را هم به مسئولان مربوطه در مرکز استان و به فرمانداران در شهرستانها ابلاغ خواهیم کرد، هرچند این مشکلات با بودجه استانی حل نمی شود اما باز هم کوتاهی نخواهیم کرد.
استاندار کردستان مولدسازی را یکی دیگر از ظرفیتها برای رفع کمبود فضاهای آموزشی اعلام کرد و گفت: مولدسازی باید حتما اتفاق بیفتد و دستگاه ها در این زمینه مقاومت نکنند، ضمن اینکه این مهم از خود آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد و خیلی شفاف و قانونی پیش برود.
وی اظهار کرد: بنده نیر تلاش خواهم کرد از مولدسازی سایر حوزهها و دستگاهها به آموزش و پرورش کمک کنیم مشروط به اینکه اموزش و پرورش خود شروع کننده باشد و بدنه را توجیه کند.
لهونی در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب جهش خوبی در امر مدرسه سازی بخصوص در روستاها و مناطق محروم داشتهایم، گفت: کیفیت آموزش به نسبت قبل از انقلاب رشد خوبی داشته است اما پس از آن برنامهریزی و پیش بینی درست نداشتهایم و درکنار آن اقدامات نیز قابل قبول نبوده است.
وی یادآور شد: هماکنون نیز دیر نشده است و از ظرفیت های موجود باید بدرستی استفاده کنیم تا بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.
استاندار کردستان ادامه داد: در زمینه مسئولیتهای اجتماعی شرکت های کردستان آنچنان قوی نیستند که بتوانیم برای مدرسه سازی از آنان کمک بگیریم لذا مسئولیت های اجتماعی باید متوجه شرکت های بزرگ همانند شرکت نفت باشد.
وی با بیان اینکه تکلیف مدارس سنگی و کانکسی مشخص شود، بر استفاده از ظرفیت نهادهایی همانند ستاد اجرایی امام، بنیاد مستصعفان تاکید کرد و گفت: نمایندگان این نهادها در استان همکاری لازم را داشته باشند.
لهونی همچنین بر استفاده از ظرفیت خیرین داخل و خارج از استان و همچنین خارج از کشور تاکید کرد و افزود: خیرین می توانند کمک کنند به شرط اینکه توجیه شوند لذا باید از ظرفیت عظیم انان استفاده شود و مجموعه این ظرفیتها و امکانات می تواند در کنار هم قرار بگیرد و مشکل کمبود فضا را برای ما حل کند.
وی به توجه به ترک تحصیل دانش اموز بویژه دختران در روستاها و مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این مهم باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و اگر محدودیتی وجود دارد برداشته شود که در این مناطق حتی برای یک نفر نیز کلاس درس تشکیل شود تا از تحصیل باز نماند.
وی ادامه داد: ردیف های ملی عدد قابل توجهی اختصاص یافته که از آن محل ما توقع داریم به استان کمک ویژه شود؛ ضمن اینکه در خیلی از روستاها دخترانی هستند که به دلیل نبود مدرسه مجبور به ترک تحصیل می شوند.