به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آمارهای بازرگانان و دادههای مربوط به حملونقل محمولههای نفتی نشان میدهد چین و هند خرید نفت روسیه را در ماه مارس به حالت تعلیق درآوردهاند، زیرا تحریمهای آمریکا هزینههای حملونقل را افزایش میدهد.
وزارت خزانهداری آمریکا بهتازگی ۱۸۳ نفتکش از جمله نفتکشهای متعلق به ناوگان سایه روسیه را برای دور زدن تحریمهای غرب و طرح سقف قیمتی، در قالب طرح گسترده محدود کردن درآمدهای نفتی کرملین تحریم کرد.
در نتیجه، هزینه حملونقل نفتکشهای افراماکس (Aframax) که توانایی حمل حدود ۱۰۰ هزار تن نفت را دارند برای حمل نفت خام نوع ئیاسپیاو بِلند (ESPO Blend) روسیه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای تحویل به چین و ۹ تا ۱۰ میلیون دلار برای تحویل به هند افزایش یافت.
بر اساس این گزاش، پیشنهادها برای عرضه نفت خام ئیاسپیاو بِلند به چین در ماه مارس ۳ تا ۵ دلار برای هر بشکه بالاتر از نفت خام برنت بود.
وتسا راماکریشنا گوپتا، مدیر مالی شرکت پالایشگر بهارات پترولیوم هند، هفته گذشته گفته بود: پالایشگاههای هندی هنوز پیشنهادی برای تحویل در ماه مارس از بازرگانان نفت روسیه دریافت نکردهاند.
با وجود تحریمها، نفتکشهایی که پیشتر در فهرست سیاه آمریکا قرار داشتند، همچنان در حال تخلیه محمولههای نفت در چین و هند تحت یک دوره معافیت هستند، اگرچه بعضی از آنها در برخی پایانهها با تأخیر تخلیه روبهرو هستند.
تحریمهای واشینگتن یک دوره انتقالی را فراهم میکند، بهگونهای که به نفتکشهای تحریمشده اجازه میدهد نفت روسیه را تا ۲۷ فوریه (۹ اسفند) تخلیه و معاملات مربوط به انرژی را تا ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) تکمیل کنند.
برآورد میشود روسیه در سال ۲۰۲۳ حداقل ۶۰۰ نفتکش در ناوگان سایه داشته است و طبق گزارشها، دور تازه تحریمها حدود ۱۰ درصد از ناوگان نفتکشهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است.
سال ۲۰۲۴ میلادی نفت خام روسیه ۳۶ درصد از واردات هند و نزدیک به ۲۰ درصد از واردات چین را به خود اختصاص داد.
کرملین متعهد شده است تأثیر تحریمهای ایالات متحده را به حداقل برساند.