به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ SNCF، شرکت ملی راه آهن فرانسه، در حال بررسی استفاده از ماژولهای خورشیدی فتوولتائیک (PV) در مسیرهای راه آهن است. جدیدترین کارخانه ذخیرهسازی خورشیدی مبتنی بر کانتینر که توسط AREP، یکی از شرکتهای تابعه SNCF توسعه یافته است، میتواند روی ریل قرار داده شود و در صورت نیاز جابهجا شود.
این طرح که پروژه Solveig نامیده میشود، در ۱۷ ژانویه در Achères، یک کمون در بخش Yvelines در شمال مرکزی فرانسه آغاز شد.
مهندسان هشت پنل خورشیدی را در مرکز فنی Achères قرار دادند. برای ارزیابی عملکرد و قابلیت اطمینان به مدت شش ماه در محل باقی خواهد ماند.
سیستم میتواند در مقیاس بزرگتر مستقر شود
اگر آزمایشها موفقیتآمیز باشد، سیستم میتواند در مقیاس بزرگتری در خطوط غیرعملیاتی مستقر شود که از طریق یک پروژه نقشهبرداری خورشیدی به رهبری AREP شناسایی میشود.
انتظار میرود این سیستمها نیازهای محلی انرژی تجدیدپذیر مانند عملیات تعمیر و نگهداری را تامین کنند.
AREP از یک بازوی تلسکوپی برای نصب پنلهای خورشیدی استفاده کرد. این راهاندازی پانلها را ایمن میکند و از آسیبهای ناشی از باد جلوگیری میکند و در عین حال از قرار گرفتن در معرض آفتاب بهینه اطمینان میدهد.
میتواند نیازهای برق شبکه SNCF را برآورده کند
نمونه اولیه Solveig نشان دهنده نقطه عطف کلیدی در جاه طلبی SNCF برای نصب ۱۰۰۰ مگاوات بر ثانیه ظرفیت فتوولتائیک تا سال ۲۰۳۰ است. این بخشی از یک استراتژی گستردهتر برای برآوردن نیازهای برق شبکه SNCF است، جایی که ۸۰ درصد قطارهای ملی در حال حاضر با برق کار میکنند.
مدیر نوآوری AREP، Alistair Lenczner اظهار داشت: آنها سیستمی را برای تحویل پانلهای PV با استفاده از کانتینرهای ISO و همچنین یک روش لجستیکی برای نصب آنها بر روی خطوط راه آهن توسعه دادند که استقرار پانلها و همچنین برگشت پذیری نصب را تسهیل میکند.
AREP اکنون بهینه سازی سیستم را برای کارایی بالاتر و تلاش برای کاهش هزینههای آن بررسی خواهد کرد. با این حال، زمان بندی خاصی برای این موضوع ذکر نشده است.
در حال حاضر، این راه حل در خدمت استفاده از انرژی درون SNCF و مصرف محلی است، با مطالعاتی برای توزیع گستردهتر برای همسویی با نیازهای بازار. مجله PV گزارش داد که این راه حل به دلیل طراحی استاندارد و مبتنی بر کانتینر که با محدودیتهای لجستیکی سازگار است، دارای پتانسیل صادرات در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان است.
گروه AREP از تخصص کامل خورشیدی خود برای کمک به گروه SNCF در ارزیابی پتانسیل خورشیدی زمین ۱۱۳۸۰۰ هکتاری خود با ترکیب مهارتهای خود در نقشه برداری، تجزیه و تحلیل دادهها و مدل سازی استفاده کرده است.
در اکتبر ۲۰۲۴، اداره حمل و نقل فدرال سوئیس (FOT) همچنین مجوز استقرار اولین نیروگاه خورشیدی متحرک این کشور را در یک خط راه آهن صادر کرد. این اولین بار بود که چنین پروژهای در سوئیس تصویب شد و راه را برای راه حلهای نوآورانه انرژی خورشیدی در این کشور هموار کرد.