کد خبر:۱۲۲۹۳۷۷
در نخستین رویداد ملی آموزش زبان‌های خارجی مطرح شد؛

توجه به نیروی انسانی متعهد برای آموزش زبان در مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: علاوه بر محتوا اینکه چه فردی باید محتوا‌های آموزشی را در مدارس تدریس کند، مهم است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی در نخستین رویداد ملی آموزش زبان‌های خارجی با بیان اینکه بخشی از امور تربیتی مربوط به اقدامات مراکز آموزش زبان خارجی است؛ گفت: این رویداد حول محور زبان خارجی شکل گرفته است. باید بر این مسئله تمرکز کنیم که چرا تاکنون در خصوص مراکز آموزش زبان خارجی اقدامات چندانی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت نقش زبان در توسعه علمی کشور گفت: جایگاهی که زبان و زبان آموزی به عنوان یک ابزار در ارتقای جایگاه علمی و توسعه کشور دارد بسیار حائز اهمیت است. امروز هیچکس دیگر شکی ندارد که از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین ابزار تحصیل یک انسان، زبان خارجی است.

وی با طرح این سوال که آموزش و پرورش تا چه میزان موفق به آموزش زبان خارجی به نحو مطلوب شده است گفت: به نظر می‌رسد آموزش و پرورش نتوانسته است در این بخش نقش دقیق و درستی را ایفا کند. ما کیلومتر‌ها با آنچه که باید در زمینه زبان خارجه در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد فاصله داریم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم ضریب نفوذ فعالیت این مراکز را به شدت گسترش دهیم. باید در این مسیر آموزش و پرورش کمک کار بوده و موانع را هم ما برداریم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نخستین رویداد ملی آموزش زبان‌های خارجی گفت: در اینجا مسئله‌ای که حائز اهمیت است نوع محتوای ارائه شده در مراکز آموزش زبان‌های خارجی است. نوع نگاهی که مدیران و مؤسسان این مراکز و معلمان آنها باید به محتوا داشته باشند مهم است. مراکز آموزش زبان برای توسعه یادگیری زبان‌های خارجی به راه افتاده است، اما یادمان نرود که مأموریت ما در این مراکز حتماً باید همراه با نگاه تربیتی باشد. اینکه ما باید در قالب این متون و این ساختار و تولیدات تا چه میزان می‌توانیم رویکرد‌های تربیتی داشته باشیم.

کاظمی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسیر‌های نفوذ بیگانگان در یک کشور حوزه نفوذ فرهنگی است؛ گفت: این حوزه نفوذ از آموزش و پرورش شروع شده و تمام بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور شامل آن می‌شود. یکی از همین بخش‌های فرهنگی هم مراکز آموزش زبان خارجی است.

معلمی که زبان خارجی تدریس می‌کند نباید در تعارض با محتوا‌های تربیتی باشد

وزیر آموزش و پرورش افزود: برگزاری چنین رویدادی را نباید پایان کار خود بدانیم بلکه این آغاز یک حرکت و رویدادی بزرگ باید تلقی شود؛ یک ساختار منسجم و یکپارچه باید شکل گیرد. علاوه بر محتوا اینکه چه فردی باید این محتوا‌های آموزشی را تدریس کند هم مهم است. معلمی که در تعارض با محتوا‌های تربیتی مناسب آموزشی است نمی‌تواند به خوبی در این فرآیند تربیتی اثر مطلوب داشته باشد.

وی با اشاره به دو مسئله نیروی انسانی متعهد و محتوای آموزشی تربیت محور گفت: طبیعتاً مراکز آموزشی متد‌ها و شیوه‌های آموزش زبان متعددی را در دستور کار خود دارند که در همه دنیا هم رایج است و ما بنا نداریم مراکز را به شیوه خاصی محدود کنیم. چهارچوب و سیاست‌های کلی برای این مراکز مهم است. باید استاندارد‌های تولید محتوا را مشخص کنیم.

توسعه آموزش زبان خارجی همزمان با افزایش نظارت‌ها

کاظمی با بیان اینکه سیاست ما این است که مراکز آموزش زبان‌های خارجی را به شدت توسعه دهیم؛ اظهار کرد: این مراکز آموزش زبان خارجی باید هم در تعداد زبان‌های آموزش داده شده توسعه پیدا کنند و تنها محدود و منحصر به یک یا دو زبان خارجه نشوند و هم در جغرافیا و مناطق مختلف سراسر کشور مراکز آموزش زبان داشته باشیم. اما همزمان این نگرانی هم وجود دارد که به موازات این توسعه، نتوانیم نظارت کافی بر مراکز داشته باشیم.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار