حمید زینل پور مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو اعلام کرد: در راستای ابلاغ برنامه عملیاتی مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی و لزوم توجه ویژه به امر مبارزه با فرار مالیاتی، رسیدگی به گزارشات دریافتی از مبادی ذیربط در خصوص اطلاعات جمع آوری شده مربوط به معادن کرمان به صورت ویژه در دستور کار امور مالیاتی استان قرار گرفت.
وی به تشریح جزئیات فرار مالیاتی در بخش معدن استان پرداخت و گفت: در این زمینه اطلاعات و مدارک مربوط به میزان استخراج ماده معدنی، عیار ماده معدنی مربوط به مؤدیان فاقد پرونده و مؤدیان با اظهارنامه فاقد درآمد (فروش) در اختیار گروه رسیدگی اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشوئی قرار گرفت.
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان تصریح کرد: اقدامات انجام شده و بررسی اطلاعات و مدارک در خصوص فعالیت تعداد ۵۰ فرد حقیقی فاقد پرونده مالیاتی در بخش معدن استان، منجر به صدور اوراق تشخیص مالیاتی در منابع عملکرد، ارزش افزوده و جرایم مالیاتی در سنوات ۱۳۹۸ لغایت ۱۴۰۱ به ارزشی بالغ بر ۱۴۳۳ میلیارد ریال برای این افراد گردید.
او در ادامه همچنین گفت: دستورالعمل اجرایی تشکیل موسسه مشاوره رسمی مالیاتی، با هدف ایجاد بستر ارائه خدمات مشاوره مالیاتی و ساماندهی خدمات مالیاتی و نظم بخشی تعاملات اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران با مؤدیان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور از سوی معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور به ادارات امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است.
زینل پور اظهار کرد: دستورالعمل اجرایی تشکیل موسسه مشاوره رسمی مالیاتی در اجرای تبصره ماده ۳۰ اساسنامه جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران در ۲۹ ماده و ۱۲ تبصره توسط شورای عالی جامعه پیشنهاد و در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۳ به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است و از تاریخ ابلاغ لازمالاجرا میباشد.
وی افزود: این دستورالعمل در ۱۰ فصل به مواردی همچون تعاریف و کلیات، شرکاء موسسه، ثبت موسسه، لزوم رعایت مقررات جامعه و درجهبندی موسسه، ارتباط موسسه با مؤدی، گزارش دهی، مسئولیت موسسه و شرکاء، آموزش بازرسی و نظارت، پرداخته است و هرگونه تغییر در مفاد این دستورالعمل منوط به پیشنهاد شورای عالی جامعه و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.
مدیر کل امور مالیاتی استان کرمان در ادامه از جایگزینی ارائه فیزیکی دفاتر با سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی در آیندهای نزدیک خبر داد که به موجب آن در مصرف میلیونها برگ کاغذ در سال صرفهجویی خواهد شد.
او اعلام کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور مکلف شده است، سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی را راهاندازی کند.
وی افزود: این اقدام در راستای اجرای بند "ج" ماده (۴) قانون برنامه هفتم توسعه و بند "ج" ماده (۶۷) قانون برنامه ششم توسعه با هدف توسعه دولت الکترونیک، کاهش هزینهها و افزایش شفافیت مالیاتی صورت میگیرد.
زینل پور بیان کرد: بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظفاند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، دفاتر تجاری خود را مطابق قانون تجارت تنظیم و نگهداری کنند.
او گفت: تاکنون این فرآیند بهصورت سنتی و فیزیکی انجام میشد که علاوه بر تحمیل هزینههای اجرایی و اتلاف زمان، نیازمند مصرف میلیونها برگ کاغذ در سال بود.
وی اعلام کرد: با اجرای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، امکان دسترسی آسان و تسریع در روند حسابرسی مالیاتی نیز فراهم خواهد شد.
مدیر کل امور امور مالیاتی استان کرمان افزود: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به پلمپ دفاتر قانونی خود میکنند به عنوان کاربر سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی محسوب میشوند و کلیه فعالان اقتصادی مکلف که دفاتر خود را پس از ۲۳ تیر سال ۱۴۰۳ نزد سازمان ثبت اسناد و املاک پلمپ نمودهاند موظفاند نسبت به ارائه دفاتر الکترونیک خود در این سامانه اقدام کنند.
او مزایای حذف دفاتر فیزیکی پلمپشده شامل کاهش هزینهها، افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی، کاهش امکان دخل و تصرف در دفاتر و کمک به حفظ محیط زیست برشمرد.
وی در پایان گفت: مراحل استقرار و بهرهبرداری از سامانه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در حال انجام بوده و اطلاعرسانیهای لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.