به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، هادی کیادلیری معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بعد از ظهر امروز در همایش روز آموزش پژوهش و فناوری که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا با وجود آگاهی و تلاشهای انجامشده، همچنان با چالشهای محیط زیستی گستردهای مواجه هستیم، اظهار کرد: به نظر میرسد که هنوز به درک عمیق و کاربردی از این مسائل نرسیدهایم. اسناد و مدارک بسیاری وجود دارد، اما نتایج آنها در حوزههای عملی و فرهنگی تأثیرگذار نبوده است.
وی با اشاره به وجود شکاف میان تحقیقات، آموزش و اجرای راهکارها، تصریح کرد: علیرغم پژوهشهای متعدد، هنوز راهحلهای مؤثری برای حل چالشهای محیط زیستی ارائه نشده است. مسیر آموزش و پژوهش نیازمند اصلاحات اساسی است و سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای برنامهها نیاز به همکاری بیشتر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دارد.
کیادلیری با تأکید بر نقش حمایتی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان کرد: این سازمان نقش اجرایی ندارد، بلکه وظیفه آن تسهیل شرایط برای متخصصان و نخبگان جهت ارائه راهکارهای کاربردی است.
وی یکی از چالشهای اساسی در این زمینه را ضعف در تولید محتوای مؤثر دانست و افزود: بسیاری از راهحلهای ارائهشده صرفاً علمی و نظری هستند و تأثیرگذاری لازم بر جامعه را ندارند.
ارزشگذاری خدمات اکوسیستمها؛ ضرورتی اجتنابناپذیر
کیادلیری با اشاره به اهمیت نگاه اقتصادی به محیط زیست، خاطرنشان کرد: همه مسائل محیط زیستی با علم حل نمیشوند و باید تأثیرات اقتصادی آنها را نیز در نظر گرفت. خدمات اکوسیستمها باید ارزشگذاری شوند، چراکه تخریب آنها هزینههای بلندمدت و جبرانناپذیری به همراه دارد.
وی اعلام کرد: فرآیند ارزشگذاری خدمات اکوسیستمها تا سال آینده تکمیل خواهد شد.
شبکهسازی برای توزیع آگاهی محیط زیستی
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اهمیت توزیع آگاهی و اطلاعات خاطرنشان کرد: بسیاری از تشکلها به جای جریانسازی، مسائل را عادیسازی میکنند که دلیل آن، نبود پشتوانه علمی در این حوزه است. برای تأثیرگذاری بیشتر باید از ظرفیت اقشار پرمخاطب استفاده کرد.
وی در پایان با اشاره به اهمیت تبدیل آموزشهای محیط زیستی به قوانین الزامآور ادامه داد: سند ارتقای فرهنگ محیط زیستی تدوین شده، اما هنوز اجرایی نشده است. پیگیریها برای الزامآور کردن این سند در حال انجام است.