رشد ساختگی در صنعت روانکار/ چالشها و واقعیتهای تلخ

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با پایان سال مالی اغلب شرکتهای بورسی و آماده شدن برای برگزاری مجامع عادی سالیانه سهامداران برای تصویب عملکرد یکساله در صورتهای مالی و تقسیم سود؛ تیترها و مطالب ژورنالیستی متوهمانهای در برخی رسانهها و فضای مجازی درباره برخی صنایع در حوزه انرژی از جمله صنعت روانکار منتشر میشود که با واقعیت این صنعت در واپسین روزهای سال سخت ۱۴۰۳ و روزهای آغازین سال ملتهب ۱۴۰۴ درباره دستاوردها و موفقیتهای تعدادی از شرکتهای بزرگ فعال در صنعت روانکار کشور در تضاد است.
بازی با کلمات و نوشتن از فتوحات و رکوردشکنیهای محیر العقولی که معلوم نیست چه میزان از آنها ناشی از عملکرد واقعی مدیران این مجموعه هاست و چه سهمی از آن به خبرسازیهای غیرواقعی در فضای رسانهای مربوط میشود.
بر اساس این گزارش، در روزهای نخست ماه دوم سال ۱۴۰۴، چالشهای جدی و مسائل خاص این صنعت که به هر حال تحت تأثیر و ناشی از وضعیت کلان حوزههای اقتصادی کشور به ویژه نفت و پتروشیمی است، در حالی آغاز شده که آنرا با چالشهایی همچون افزایش یکباره و شدید قیمت لوبکات به عنوان ماده اولیه تولیدات صنعت روانکار کشور مواجه کرده است.
رشد ۳۱ درصدی قیمت خوراک در سنوات قبل و در عین حال افزایش۶۲ درصدی آن از ابتدای سال جاری از یک طرف و محدودیتها و مشکلات جدی در مسیر تأمین مواد اولیه و واردات عناصر پایه برای تولید نیز به چالش دیگری برای فعالان صنعت روانکار کشور تبدیل شده است.
این در حالی است که تداوم قیمت گذاری دستوری محصولات تولیدی در حالی که مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت یعنی لوبکات با نرخهای جهانی محاسبه میشود و اختلال در میزان بهای تمام شده و درآمد شرکتهای بزرگ روانکار و افزایش نوسانات منفی حاشیه سود آنها در کنار سایر چالشها باعث شده تا سرمایه گذاری بر تولید داخلی در صنعت روانکار ایران با، اما و اگرهای فراوانی مواجه باشد.
در کنار همه این چالشها تداوم و تشدید تحریمهای اقتصادی ناجوانمردانه و شوکهای اخیر ترامپ به اقتصاد جهانی و همچنین دورنمای ابهام آلود و پیچیده مذاکرات کنونی با دولت آمریکا و یا تغییرات ناپایدار در بازار جهانی نفت و گاز را که به هر حال تأثیرات شدید و ناگزیر خود را بر صنعت روانکار هم میگذارند باید افزود.
به نظر میرسد در چنین شرایطی که صنعت روانکار کشور نیز مانند اغلب حوزههای صنعتی مهم و بنیادین کشور، به هر حال با مشکلات و چالشها و موانع متعدد و ویژهای مواجه است، با وجود دستیابی برخی شرکتهای بزرگ این صنعت به موفقیتهای نسبی و قابل توجه، اما مدعیان رکورد شکنیهای عجیب و غریب، خود را در برابر واقعیات امروز این صنعت مسئول بدانند و از اغراق و مبالغه در تبیین موفقیتها و پیروزیهای ساختگی به خصوص در زمینه افزایش رشد آمارها در این صنعت و ساختن کوهی از رکوردشکنیهای تاریخی و بی سابقه پوچ و مهمل دست بردارند.
آمار سازیهایی که گویی به یک تاکتیک خاص رسانهای برای تبلیغ و بزرگ نمایی برخی مدیران در این حوزه بدل شده؛ تا آنجا که به سادگی میتوان از پدیدهای با عنوان «تداوم توهم رشد در صنعت روانکار» آن هم در روزهای پایانی سال سخت ۱۴۰۳ سخن گفت.