
عزیزی: کانتینرهای حادثه بندر شهید رجایی حاوی مواد کشاورزی بودند / اظهارات واردکننده با محل نگهداری محموله تطابق نداشت+فیلم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگوی ویژه خبری گفت: حادثه اخیر زمانی که مقرر شد مجلس با ترکیبی مشخص آن را بررسی کند، باید از دو زاویه مورد توجه قرار میگرفت.
وی تصریح کرد: از یک سو، بررسی کارشناسی حادثه اهمیت دارد. در عین حال باید عرض کنم زمان برای اظهار نظر بسیار کم و محدود است. ما نیازمند زمان بیشتری برای ارائه اظهار نظر قطعی هستیم. در اطلاعیه وزارت کشور نیز به این نکته اشاره شده که بررسی فنی، نظر کارشناسی و تحلیل دقیق آزمایشگاهی ضرورت دارد. ما نیز بر این نکته تأکید داریم که هر نوع اظهار نظر قطعی باید بر مبنای کار فنی، بررسی کارشناسی همه ابعاد حادثه و صرف زمان کافی باشد.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در مواجهه با حوادث باید تمام فرضیات و احتمالات مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این حادثه، بحثی مطرح است مبنی بر اینکه محمولهای وارد شده که با محیط ناسازگاری داشته و در چیدمان آن اصول ایمنی رعایت نشده است؛ از این جهت آسیبپذیر شده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه بررسیهای بیشتری در حال انجام است، اظهار داشت: سؤالات متعددی در این باره وجود دارد؛ از جمله اینکه آیا این محموله باید در این مکان تخلیه میشد یا خیر؟ آیا علائم و نشانههای هشداردهنده و لیبلهای لازم روی کانتینرها وجود داشت؟ محتویات این محموله چه بوده است؟
وی تأکید کرد: بر اساس گزارشهای موجود و صحه گذاشتن وزارت کشور بر این موضوع، سازمان بنادر به همکاران ما در بازدید و نظارت اعلام کرده که این مواد برای امور کشاورزی و دامداری استفاده میشود. با این حال، سوالاتی وجود دارد که باید پاسخ داده شود، از جمله اینکه آیا این محموله از مبدأ بارگیری مشخص بوده و آیا اصول ایمنی در محل تخلیه رعایت شده است.
وی در ادامه گفت: برخی در فضای مجازی مطرح کردهاند که شرکت واردکننده به منظور کاهش هزینههای گمرکی و نگهداری، محموله را به درستی اظهار نکرده است. بررسی همکاران ما در این مرحله نیز این موضوع را تأیید میکند. به نظر میرسد اظهارات واردکننده با واقعیت محل نگهداری انطباق نداشته است.
او افزود: اگر این محموله به عنوان کالای خطرناک یا نیازمند ایمنی بیشتر اظهار شده بود، طبق سوابقی که بنده از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان دارم، قاعدتاً نباید در این محل نگهداری میشد. اصولاً محمولههایی که خطرناک هستند یا نیازمند تدابیر ایمنی بیشتری میباشند، باید در زونهای دیگری از بنادر نگهداری شوند.