
خراسان رضوی نیازمند ساخت ۷۰۵ باب مدرسه

به گزارش گروه استان های خبرگزاری دانشجو، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار، مجموع مدارس مورد نیاز خراسان رضوی ۷۰۵ باب مدرسه با ۳۴۸۶ کلاس درس است.
غلامعلی رافتی امروز در جشنواره خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی که در سالن شهدای سلامت مشهد برگزار شد با تاکید بر اهمیت و جایگاه بنیادین علم و آموزش در تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع مدرن، اظهار کرد: در شرایط کنونی تحولات اجتماعی که زیست انسانی با پیچیدگی ها و چالش های گسترده ای روبرو است، علم، دانش و آموزش، بیش از هر زمان دیگری نقش مؤثر و غیرقابل انکاری در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ایفا می کنند.
رافتی با بیان این که مهم ترین اثر دانش، حل مسائل اخلاقی و بازگشت به هنجارهای اجتماعی است، بیان کرد: در حالی که عوامل متعددی در سالم سازی حیات اجتماعی و اقتصادی جوامع نقش دارند، بی تردید علم و دانش و سطح کیفی نظام آموزش، اصلی ترین محور توسعه پایدار و همه جانبه به شمار می رود.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی افزود: امروز آثار علم و فناوری به طور گسترده در کلیه عرصه های زندگی مدرن قابل مشاهده است و بشر توانسته در طول تاریخ با تکیه بر دانش خود، بر بسیاری از موانع غلبه کند.
رافتی، ضمن اشاره به آموزه های دین مبین اسلام و تأکید آن بر آموزش به عنوان جهاد فی سبیل الله، خاطرنشان کرد: در متون دینی نظیر نهج البلاغه و روایات ائمه معصومین (ع)، بر عظمت علم و ضرورت آموزش تاکید فراوان شده است.
وی گسترش فضاهای آموزشی و بهبود کمی و کیفی زیرساخت های آموزشی در شهرها و روستاها را از شاخصه های اصلی توسعه یافتگی دانست و عنوان کرد: ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی می تواند گام مؤثری در بهینه سازی نظام آموزشی کشور و تربیت نیروی انسانی کارآمد باشد.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی در ادامه با اشاره به فعالیت های خیران مدرسه ساز کشور به ویژه در استان خراسان رضوی گفت: این مجمع با هدف تأمین فضای آموزشی مناسب در شهرها و مناطق محروم استان فعالیت خود را از سه دهه قبل آغاز کرده است و در این مدت توانسته گام های مؤثری در جهت توسعه کمی و کیفی فضاهای آموزشی از طریق احداث مدارس نوین و استاندارد بردارد.
رافتی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ای با رویکرد نهضت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردمی افزود: این رویکرد نوین که مورد توجه ویژه رئیس جمهور قرار گرفته، با دستور مستقیم ایشان و همراهی استاندار خراسان رضوی و دیگر مسئولان در دستور کار سال جاری قرار گرفته است.
وی در ادامه با ارائه آماری از نیازهای آموزشی استان، به گزارش اداره کل نوسازی مدارس اشاره و تصریح کرد: شناسایی محورهای نظام مسائل آموزشی و پرورشی استان شامل ساماندهی مدارس کوچک، تجمیع مدارس سنگین، کاهش تراکم کلاسهای بالای ۳۵ نفر، افزایش سرانه فضاهای آموزشی در مناطق کمبرخوردار، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده و بحرانی، تکمیل طرح های نیمه تمام و ساماندهی فضاهای آموزشی در طرح های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن است.
وی ادامه داد: این اقدامات در راستای تحقق اهداف عالی نظام آموزشی و با مشارکت خیران، مسئولان و مردم دنبال می شود.
رافتی با بیان اینکه در گذشته نیز مردم استان خراسان رضوی با مشارکت صددرصدی خود در ساخت مدارس نقش آفرینی کرده اند، تاکید کرد: نگاه رئیس جمهور بر این است که همه مردم به فراخور توان مالی و ظرفیت خود در این نهضت ملی سهیم باشند.
وی با اشاره به نمونه هایی از مشارکت مردمی، از جمله ساخت مدرسه ای در روستای طاهرآباد شهرستان کلات نادری در مدت چهل روز، افزود: همه اهالی، از جمله خود دهیار، در این کار مشارکت داشتند و نشان دادند که با همدلی می توان طرح های عظیمی را به سرانجام رساند امیدواریم با مشارکت همگانی، طرح هایی با چند برابر حجم کارهای سال های گذشته تا مهرماه آینده به بهره برداری برسد.
رافتی همچنین به اهمیت توجه به خوابگاه های دانشجویی و دانش آموزان استثنایی اشاره و افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه نیز باید در این نهضت ملی مشارکت فعال داشته باشند تا شرایط مناسب تری برای آموزش معلمان و دانش آموزان کشور فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: هدف این است که هیچ کلاس درسی با بیش از ۳۵ دانش آموز نداشته باشیم، مدارس فرسوده از چرخه آموزشی حذف شوند و دانش آموزان و معلمان عزیز ما در فضاهای ایمن و استاندارد به تحصیل و تربیت نسل آینده کشور بپردازند؛ به امید روزی که این آرمان ها با مشارکت همگانی محقق شود