به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» از ساري، دکتر حسین نادری منش ديروز در جمع روسا و معاونان آموزشی دانشگاه های منتخب طرح آمایش آمورش عالی در دانشگاه مازندران گفت: دانشگاه ها بايد به مرجع پاسخگويي به مسائل جامعه تبديل شوند.
وی موفقيت هاي علمي ايران را نشان دهنده اهتمام به آموزش و تحصيل دانست و با بیان اینکه باید در فرآیند آمایش جدی تر حرکت کنیم، افزود: تربیت نیروی متناسب با نیازهای کشور و تامین نیروهای کاردان و ماهر از کمبودهای جدی کشور است.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه برنامه توسعه استان ها باید همسو با نیروی انسانی و ظرفیت های هر استان باشد، گفت: کشورهای خواهان دستیابی به فناوری باید به تربیت تکنسین و متخصص بپردازند و سیاست تقویت دانشگاه های جامع علمی- کاربردی در همین راستاست.
نادری منش ادامه داد: داير كردن كارگاه مهارت آموزشي در كنار مركز آموزش عالي از چشم اندازهاي وزارت علوم است.
وي با بيان اينكه دانشگاه ها بايد به مرجع پاسخگويي به مسائل جامعه تبديل شوند، گفت: باید به مرحله ای دست یابیم که تمامي مسائل کشور از طریق دانشگاه ها قابل واکاوی و ارائه در قالب طرح های تحقیقاتی و پژوهشی باشند.
معاون آموزشی وزیر علوم بيان داشت: دانشگاه ها می توانند در قالب طرح های تحقیقاتی نیازهای بخش های اجرایی را به صورت علمی و کارشناسی پاسخ داده و توسعه بلند مدت را رقم بزنند.
نادری منش تصريح كرد: تنها در صورت داشتن چنین دیدگاهی است که رابطه میان صنعت و دانشگاه در بخش های عملیاتی و وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه اصول و تئوری ها، شکل خواهد گرفت.
وزارت علوم به دنبال استقلال بخشي به مجموعه هاي استاني است
وي با تاكيدبر تفویض اختیار به دانشگاه های کشور گفت: برنامه های وزارت به سمت استقلال بخشی به مجموعه های استانی است تا ضمن ایجاد رقابت های میان استانی، مرکز صرفا به سیاستگذاری های کلان بپردازد.
معاون آموزشي وزير علوم به جایگاه ایران در سند چشم انداز 1404 اشاره کرد و گفت: کسب جایگاه اول در تولید علم، تبدیل علم به فناوری، رشد پر شتاب اقتصاد و رونق کسب و کار با همت و کار مضاعف به دست مي آيد.
نادري منش تاکید کرد: افزایش کمی تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و یا مقاله های علمی نمی تواند شاخص کاملی برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز باشد بلکه باید برای توسعه علمی تبدیل علم به فناوری و ثروت مد نظر قرار گیرد..
وي با اشاره به پيشرفت هاي علمي ايران بعد از انقلاب اسلامي بيان داشت: پيش از انقلاب اسلامي تنها 170 هزار دانشجو مشغول به تحصيل بودند و امروز در حالي که جمعيت ما به دو برابر افزایش یافته است، تعداد دانشجويان ما بيش از 20 برابر افزايش داشته و از مرز سه ميليون و 500 هزار نفر گذشته است.
معاون آموزشي وزير علوم، حضور 900 هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد و 130 هزار داوطلب شرکت در آزمون دکتری مراکز آموزش عالی را نشانه های تحول در پتانسیل علمی کشور دانست و تصريح كرد: هم اكنون 2300 موسسه آموزش عالي در كشور به فعالیت مشغولند./انتهاي پيام/