آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۸۷۰۳

هوش مصنوعی، گلایدر‌های دریایی را به ماهواره‌های نظارتی دریا تبدیل می‌کند

هوش مصنوعی با گلایدرهای زیرآبی خودکار ترکیب می‌شود تا ناوگان‌های هوشمندی از حسگرهای متحرک ایجاد کند که می‌توانند هوش دریایی را در جستجوی تهدیدات اقیانوسی بازتعریف کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دریا‌های فردا ممکن است شاهد تغییرات اساسی در امنیت زیر آب باشند، زیرا هوش مصنوعی با گلایدر‌های زیرآبی خودکار ترکیب می‌شود تا ناوگان‌های هوشمندی از حسگر‌های متحرک ایجاد کند که می‌توانند هوش دریایی را در جستجوی تهدیدات اقیانوسی بازتعریف کنند.

همانطور که ماهواره‌های نظارتی در مدار، همه چیز را از جنگ‌های سطحی گرفته تا اطلاعات و دیپلماسی متحول کرده‌اند، پلتفرم‌های هوشمند جدید زیرآبی نیز می‌توانند به زودی همین کار را با اقیانوس‌های جهان انجام دهند.

صد سال پیش، مه جنگ چنان غلیظ بود که برای یک فرمانده نظامی یا افسر اطلاعاتی مدرن تقریباً غیرقابل درک بود. آنچه در آن سوی تپه بود ناشناخته بود و آنچه در پشت مرز‌های یک کشور می‌گذشت غیرقابل درک بود. کل ارتش‌ها می‌توانستند پنهان شوند، ناوگان‌های کشتی‌های جنگی می‌توانستند در دریا‌های آزاد ناپدید شوند و حتی شهر‌های کاملی می‌توانستند در مناطق داخلی ساخته شوند و مخفی نگه داشته شوند. جای تعجب نیست که سرویس‌های اطلاعاتی مجبور بودند برای جمع‌آوری هر ذره اطلاعات یا حتی شایعات، اضافه کاری کنند تا حتی اصول اولیه آمار اقتصادی ساده یک کشور دیگر را - چه برسد به اسرار آن - بیاموزند.

همه اینها در دهه ۱۹۶۰ با توسعه ماهواره‌های نظارتی تغییر کرد. این چشم‌های آسمانی، چه دولتی و چه خصوصی، که ابتدا توسط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شدند، به طور فزاینده‌ای پیچیده و متعدد شده‌اند. در نتیجه، سطح زمین و دریا مانند کتابی گشوده است که هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند آن را بخواند، تا جایی که شکست شرم‌آور پرتاب یک ناوچه کره شمالی به جای یک شایعه مبهم، فوراً به اخبار جهان تبدیل می‌شود.

هوش مصنوعی، گلایدر‌های دریایی را به ماهواره‌های نظارتی دریا تبدیل می‌کند

فاتومز در انتظار استقرار هلسینگ

شرکت‌هایی مانند هلسینگ مستقر در مونیخ امیدوارند کاری مشابه دنیای زیر آب انجام دهند. شاید نه تقریباً به همان اندازه، اما به عنوان راهی برای محافظت بهتر از دارایی‌های حیاتی مانند ارتباطات زیر دریا و کابل‌های برق، خطوط لوله و سایت‌های نفتی، و همچنین نظارت بر تهدیدات بالقوه و ردیابی ترافیک دریایی رو به افزایش خطوط دریایی جهان.

آنچه هلسینگ رونمایی کرده، یک سیستم جدید نظارت زیر آب است که بر اساس محصولاتش، پلتفرم نرم‌افزاری لورا و گلایدر دریایی SG-۱ Fathom ساخته شده است.

لورا یک سیستم هوش مصنوعی است که برای آکوستیک همان کاری را انجام می‌دهد که مدل‌های زبان بزرگ برای کلمات انجام می‌دهند. مدل آکوستیک بزرگ (LAM) لورا با استفاده از دهه‌ها داده‌های آکوستیک برای آموزش که به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند، نه تنها قادر به تشخیص الگو‌های تهدید و تفسیر طیف وسیعی از صدا‌های زیر آب در زمان واقعی است، بلکه ادعا می‌شود که حتی می‌تواند شناور‌های منفرد را با امضا‌های آکوستیک منحصر‌به‌فرد آنها شناسایی کند - تقریباً به همان روشی که یک اپراتور سونار ماهر می‌تواند یک زیردریایی را از دیگری با استفاده از صدای پروانه آن تشخیص دهد.

هوش مصنوعی، گلایدر‌های دریایی را به ماهواره‌های نظارتی دریا تبدیل می‌کند

طبق گفته این شرکت، لورا نه تنها بسیار حساس و دقیق است، بلکه می‌تواند داده‌ها را ۴۰ برابر سریع‌تر از یک اپراتور انسانی پردازش کند، اگرچه بسیاری از جزئیات معماری آن همچنان اطلاعات اختصاصی هستند.

نیمه دیگر این تیم، SG-۱ Fathom است که یک گلایدر زیرآبی خودکار است که قادر است مستقل از کنترل انسان عمل کند و ماموریت‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده را اجرا کند تا به عنوان یک پلتفرم حسگر متحرک، داده‌ها را به Lura منتقل کند.

فاتوم، به عنوان یک گلایدر دریایی، با نزدیک شدن به سطح آب و با استفاده از تغییرات در نیروی شناوری آب، خود را به حرکت در می‌آورد، سپس با استفاده از فویل‌ها خود را به جلو حرکت می‌دهد و در جهت دلخواه هدایت می‌کند، در حالی که بی‌صدا و مخفیانه به اعماق آب فرو می‌رود. یکی از ویژگی‌های کلیدی این وسیله نقلیه این است که نسبتاً ارزان است و می‌تواند به صورت انبوه در صد‌ها دستگاه تولید شود، بنابراین می‌توان دسته‌های کاملی از فاتوم‌ها را در هر زمان برای نظارت بر مناطق مورد نظر به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مستقر کرد.

هوش مصنوعی، گلایدر‌های دریایی را به ماهواره‌های نظارتی دریا تبدیل می‌کند

فاتوم نه تنها بی‌صدا است، بلکه به عنوان یک گلایدر، از نظر مصرف انرژی نیز کارآمد است، بنابراین برای ماموریت‌های طولانی مدت تا سه ماه مناسب است. همچنین با طول تنها ۱۹۵ سانتی‌متر، قطر ۲۸ سانتی‌متر و وزن تنها ۶۰ کیلوگرم، جمع و جور است. با این حال، خیلی سریع نیست و حداکثر سرعت آن تنها دو گره (۳.۷ کیلومتر در ساعت) است.

در همین حال، برد و عمق خدمات مواردی هستند که هلسینگ ترجیح می‌دهد آنها را زیر کلاه استعاره‌ای خود نگه دارد.

اگر این فناوری به مرحله‌ی اجرا برسد، سیستم جدید Lura/Fathom می‌تواند به‌روزرسانی قابل توجهی برای سیستم SOSUS ایالات متحده باشد که قدمت آن به جنگ سرد برمی‌گردد، و همچنین سایر سیستم‌های نظارت بر زیر دریا. به گفته‌ی هلسینگ، هدف ایجاد یک دوقلوی دیجیتال از اقیانوس با استفاده از یک جریان داده‌ی پیوسته و جامع در مورد ترافیک و فعالیت‌های زیر آب است. این امر امکان ایجاد یک قابلیت نظارتی دقیق‌تر، خودکار، مقیاس‌پذیر و داده‌محور را فراهم می‌کند که می‌تواند به سرعت تهدیدات فزاینده‌ی زیر دریا را شناسایی و در مقابله با آنها کمک کند، در حالی که همزمان به یک اپراتور انسانی اجازه می‌دهد صد‌ها گلایدر را رصد کند.

گاندبرت شرف، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل هلسینگ، گفت: «لورا شناسایی می‌کند تا نیروی دریایی ما بتواند بازدارندگی کند. ما باید فناوری‌های جدید را مهار کنیم تا با تهدیدات علیه زیرساخت‌های حیاتی، آب‌های ملی و سبک زندگی خود همگام شویم. استقرار هوش مصنوعی در لبه منظومه‌های زیر آب، اقیانوس‌ها را روشن کرده و دشمنان ما را برای داشتن یک اروپای قوی بازدارندگی می‌کند.»

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار