
بازسازی امید و تحول در آموزش فنیوحرفهای ضروری است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو،غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشو رصبح امروز در اجلاس مدیران ستادی مربیان منتخب و روسای ادارات استانس سازمان فنی و حرفه ای کشور که در مرکز تربیت مربی برگزار شد، با اشاره به وضعیت روحی و انگیزشی کارکنان خواستار بازسازی امید و انگیزه در مجموعه شد.
وی با بیان اینکه برخی همکاران و جوانان احساس ناامیدی نسبت به آینده دارند این موضوع را فرصتی برای ایجاد تغییر و تحول خواند و افزود: ما باید حس تعلق به سازمان را در کارکنان و مربیان زنده کنیم و به آینده امیدوار باشیم.
معاون وزیر تعاون با تاکید بر اهمیت مهارتآموزی، گفت: آموزشهای فنیوحرفهای زمینهساز خلق داستانهای موفقیت و تغییر زندگی افراد است و باید به عنوان فرصتی ارزشمند به آن نگاه شود.
محمدی با بیان اینکه سازمان آموزش فنیوحرفهای باید از حالت منزوی خارج و به نهادی پاسخگو و مشارکتجو تبدیل شود، خاطرنشان کرد: نمیتوانیم منتظر بودجههای دولتی باشیم بلکه باید با استفاده از داراییها و ظرفیتهای مردمی، سازمان را خودگردان کنیم.
وی عنوان کرد: در غیر این صورت کشور با بحران کمبود نیروی ماهر مواجه خواهد شد که اهمیت آن به اندازه بحران انرژی است.
رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای با اشاره به تغییرات گسترده فناوری در جهان و ایران از جمله هوش مصنوعی، گفت: باید آموزشها را از مدلهای سنتی به آموزشهای تقاضامحور و متناسب با نیازهای روز بازار کار تبدیل کنیم.
محمدی ادامه داد: تجربه شخصی خود در استفاده از هوش مصنوعی را نمونهای از این تغییرات دانست که باعث افزایش کیفیت و سرعت کار شده است.
وی در عین حال به چالشهای زیرساختی و بودجهای سازمان اشاره کرد وگفت: با همکاری بخشهای دولتی و خصوصی و باور به توانمندیهای داخلی، میتوان مسیر تحول را پیش برد.
معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی به تحقیقات و آمارهایی اشاره کرد و گفت: هر سال آموزش مهارتی میتواند بهرهوری نیروی کار را سه درصد افزایش دهد و این امر اهمیت آموزشهای مهارتی را بیش از پیش برجسته میکند.
معاون وزیر تعاون در پایان با تاکید بر اهمیت رفاه و معیشت کارکنان سازمان اظهار کرد: ما در تلاشیم منابع درآمدی پایدار ایجاد کنیم و با نگاه به آینده برنامههای تحول را به شکل جدی دنبال کنیم.
این سخنان در حالی بیان میشود که سازمان آموزش فنیوحرفهای با چالشهایی مانند فرسودگی زیرساختها و کاهش انگیزه کارکنان روبرو است و تحول در آن به عنوان یک ضرورت اساسی برای آینده بازار کار کشور مطرح شده است.