آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۷۱۷۶۶
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد

کاهش نرخ تکرار پایه با حضور کودکان در دوره پیش‌دبستانی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، گفت: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزار‌های کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آنها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حکیم زاده در نشست تخصصی سنجش‌های ملی و بین‌المللی بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان و عدالت آموزشی تأکید کرد و گفت: مهارت‌های زبانی زیربنای موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان و کلید توانمندسازی آنان در زندگی است.

وی با تشریح برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، گسترش دوره پیش‌دبستانی و توانمندسازی معلمان را از مهم‌ترین اولویت‌ها برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دانست.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت تقویت مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشی و توجه ویژه به پیش‌دبستانی به‌عنوان زیرساختی برای یادگیری تأکید کرد.

وی با اشاره به نقش مهارت‌های زبانی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: تقویت مهارت‌های زبانی، شامل خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، به‌عنوان پایه‌ای برای رشد علمی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان، باید در تمامی دروس مورد توجه قرار گیرد. در کشور‌های پیشرو، آموزش مهارت‌های زبانی تنها به یک موضوع درسی محدود نمی‌شود و به‌طور یکپارچه در همه دروس آموزش داده می‌شود.

حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستانی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار، افزود: پیش‌دبستانی یکی از مؤثرترین ابزار‌های کاهش شکاف آموزشی و ارتقای عدالت در نظام تعلیم و تربیت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حضور دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی موجب آمادگی بهتر آنها برای ورود به مدرسه و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی همچنین با اشاره به حمایت دولت چهاردهم و شخص رئیس‌جمهور از اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری، تصریح کرد: تمرکز بر روش‌های فعال تدریس، تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مسئله و کار گروهی از اولویت‌های سیاست‌گذاری آموزشی است. بر این اساس، برنامه‌های توانمندسازی معلمان و کارگاه‌های مهارت‌آموزی در سطح کشور در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

وی نقش معلمان را در این مسیر بسیار مهم دانست و تأکید کرد: معلمان به‌عنوان مسئولان اصلی یادگیری دانش‌آموزان، نقش اساسی در موفقیت این برنامه‌ها دارند. ما در تلاش هستیم با توانمندسازی و حمایت از معلمان، بستر لازم را برای یادگیری عمیق‌تر و ارتقای مهارت‌های زبانی دانش‌آموزان فراهم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بر نقش سیاست‌گذاری آموزشی در ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش‌آموزان و بهبود عملکرد تحصیلی آنها تأکید کرد و افزود: در راستای توسعه عدالت آموزشی، ما از ظرفیت‌های موجود در مدارس، معلمان و برنامه‌های حمایتی به‌خوبی استفاده خواهیم کرد تا همه دانش‌آموزان از فرصت یادگیری باکیفیت برخوردار شوند.

حکیم‌زاده در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس، معلمان، پژوهشگران و کارشناسان آموزشی، خاطرنشان کرد: همدلی و همراهی همه بخش‌ها و ذی‌نفعان تعلیم و تربیت می‌تواند مسیر رشد، یادگیری و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان را هموار کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، این نشست با حضور دکتر شهین نعمت‌زاده، رئیس اسبق انجمن زبان‌شناسی ایران، دکتر ایمان حبیب‌اللهیان، مدیرعامل موسسه فرهنگی صاد، دکتر مسعود کبیری، مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، دکتر محمود مهرمحمدی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار