
کشاورزی دانشمحور، پیشنیاز صادرات موفق / آموزش مهارتمحور در دستور کار مرکز امام خمینی(ره)

یه گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، حجتالله ربانینسب رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، به تشریح ظرفیتها و راهکارهای این مرکز در حوزه ارتقای آموزشهای تخصصی بخش کشاورزی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه نیازسنجی دقیق از نیازهای آموزشی بهرهبرداران، نخستین گام در طراحی دورههای مؤثر است، اظهار کرد: اگر بدانیم کشاورز امروز دقیقاً به چه مهارتی نیاز دارد، حتی دورههای غیررایگان نیز با استقبال خوبی روبهرو خواهند شد.
ربانینسب با تأکید بر لزوم همکاری میان بخش خصوصی و نهادهای آموزشی، از اتاق بازرگانی بهعنوان یکی از مجاری مهم نیازسنجی علمی نام برد و گفت: فعالان اقتصادی در ارتباط مستقیم با بهرهبرداران قرار دارند و میتوانند به طراحی دقیقتر محتوا کمک کنند.
وی دومین مؤلفه مهم در آموزش را تولید محتوای کاربردی و جذاب عنوان کرد و افزود: در استان البرز ظرفیت خوبی برای استفاده از متخصصان و مؤسسات علمی وجود دارد و ما حتی آمادگی استفاده از اساتید برجسته از سایر استانها را نیز داریم.
ربانینسب با اشاره به امکانات رفاهی و اقامتی مرکز برای برگزاری دورههای بلندمدت، تصریح کرد: زمان برگزاری این دورهها باید با فصل فعالیت کشاورزان همراستا باشد تا بهرهوری و اثربخشی آنها بیشتر شود.
وی با بیان تجربه موفق مرکز در آموزشهای تخصصی در حوزههایی چون گلخانه، گیاهان دارویی و زینتی افزود: «رویکرد ما مهارتمحور است؛ یعنی آموزش باید از پایه تا پیشرفته صورت گیرد و در این مسیر از آزمونهای سطحبندی نیز استفاده میکنیم.
ربانینسب توانمندسازی تولیدکنندگان برای صادرات را یکی از مأموریتهای اصلی مرکز عنوان کرد و از رایزنیها برای دسترسی به بازارهای اوراسیا و غرب آسیا خبر داد و گفت: شناخت دقیق نیاز بازار، الزامات فنی محصول، بستهبندی و دریافت مجوزها از جمله مواردی است که در دورههای ما تدریس میشود.
وی افزود: برای موفقیت در صادرات، تولیدکننده باید بداند باقیمانده سموم، شکل ظاهری محصول و حتی ذائقه بازار هدف چقدر مهم است و ما با همکاری وزارت امور خارجه و سفارتخانهها، این آموزشها را ارائه میکنیم.
رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) همچنین از طرح آموزش جوامع محلی برای تولید سالم سخن گفت و افزود: فعالسازی شوراهای محلی برای نظارت بومی بر فرآیند تولید، هم اثربخشتر است و هم هزینهها را کاهش میدهد.
ربانینسب در پایان با اشاره به علاقهمندی برخی کشورهای منطقه به آموزشهای کشاورزی ایران بیان کرد: کشورهایی چون افغانستان در حوزههایی مثل گلخانه به آموزش نیاز دارند و ما برای همکاری منطقهای آمادگی کامل داریم.