
تعرفههای ترامپ؛ تهدیدی جدی برای صادرات مواد غذایی اروپا

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از سیانبیسی، تعرفههای جدید رئیسجمهور ایالات متحده بر کالاهای صادراتی اتحادیه اروپا، بهویژه در بخشهای غذایی و نوشیدنی، زنگ خطر را به صدا درآورده است. این تعرفهها که از اول آگوست ۲۰۲۵ به اجرا در میآید، میتواند به افزایش قیمتها و کاهش فروش در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده منجر شود.
طبق آمار، تجارت غذایی و نوشیدنی اتحادیه اروپا با ایالات متحده نزدیک به ۳۰ میلیارد یورو ارزش دارد و این بازار برای بسیاری از تولیدکنندگان اروپایی حیاتی است. با این حال صادرکنندگان در سال جاری از تعرفه ۱۰ درصدی جدید گرفته تا تأثیرات ناشی از ضعف دلار آمریکا با سردرگمی زیادی روبهرو بودهاند.
در همین رابطه «جون اوکانل» بنیانگذار و مدیر شرکت «اسکلیگ» ایرلند گفت که تعرفههای آمریکا به شدت بر کسبوکار او تأثیر گذاشته و پیشبینی میکند تعرفه ۳۰ درصدی به معنای افزایش قیمتها به سطح غیرقابل تحمل خواهد بود. اوکانل افزود: «این وضعیت قطعاً دستاوردهای ما در بازار آمریکا را محدود میکند.»
ترامپ بهویژه به دلیل مازاد تجاری ۱۹۸ میلیارد یورویی (۲۳۱ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا با ایالات متحده، این اتحادیه را هدف انتقاد قرار دادهاست. او معتقد است که این تعرفهها برای ایجاد یک رابطه متعادلتر ضروری هستند. در مقابل، مقامات اتحادیه اروپا بر این باورند که تجارت بین دو طرف در زمینه کالاها، خدمات و سرمایهگذاریها متعادلتر است و بهدنبال افزایش خرید نفت و گاز برای کاهش این مازاد هستند.
«فرانک چواسن» رئیس کارخانه «کامبیر» فرانسه، که حدود ۲۵ درصد از فروش خود را به ایالات متحده اختصاص داده است، معتقد است که تعرفه ۱۰ درصدی برای کسبوکارش قابل مدیریت بوده، اما تعرفه ۳۰ درصدی میتواند فروش این شرکت را در بازار ایالات متحده به نصف کاهش دهد. او همچنین با اشاره به تأثیرات منفی نرخ ارز تاکید میکند که یک تعرفه ۳۰ درصدی به همراه تأثیرات نرخ ارز میتواند به معنای افزایش ۴۵ تا ۵۰ درصدی در قیمتهای نهایی مصرفکننده باشد.
در ایتالیا نیز شرکت «زانتتی» که بیش از ۷۰ درصد محصولات خود را صادر میکند با خطرات ناشی از تعرفهها روبهرو است. «آتیلیو زانتتی» رئیس و مدیرعامل این شرکت، گفتهاست که نوسانات ناشی از تعرفهها در سال جاری بیسابقه بوده و باعث ایجاد عدم قطعیت زیادی در برنامهریزیهای استراتژیک شده است. به گفته او تعرفهها و ضعف دلار، قیمتهای خردهفروشی در ایالات متحده را ۲۵ درصد افزایش داده است.
از این رو برخی کسبوکارها به دنبال گزینههای جدید زنجیره تأمین هستند. به عنوان مثال، برخی تولیدکنندگان اروپایی در حال بررسی جابجایی خطوط تولید خود به بریتانیا هستند تا از توافق ۱۰ درصدی موجود بهرهبرداری کنند. با این حال، اوکانل از شرکت «اسکلیگ» میگوید که جابجایی تولید برای کالاهای «محافظتشده از مبدا» ممکن نیست. او به جای آن به دنبال بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین است.
در شرایطی که تعرفههای ترامپ بر بازارهای صادراتی اروپا تأثیر منفی گذاشته و در حال تبدیل شدن به یک بحران اقتصادی گستردهتر در این قاره است، بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان برای حفظ بازارهای خود با چالشهای جدی روبهرو هستند.