40 درصد از وسعت آبي درياچه اروميه خشك شده است
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۳۷۴۷۱
رئيس سازمان محيط زيست كشور:

40 درصد از وسعت آبي درياچه اروميه خشك شده است

رئيس سازمان محيط زيست كشور گفت: 40 درصد از وسعت آبي درياچه اروميه خشك شده، و اگر اقدامات اساسي در اين زمينه صورت نگيرد، باقي اين درياچه نيز خشك مي‌شود.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاري دانشجو» در اروميه، محمد جواد محمدي زاده صبح امروز در اولين جلسه شوراي منطقه اي مديريت جامع حوضه آبريز درياچه اروميه كه در اداره بنادر و كشتيراني اروميه در حال برگزاري است، گفت: تصميمات ويژه اي براي نجات درياچه اروميه گرفته شده است كه اميدوراريم با مديريت يكپارچه مسئولان شاهد نتايج بهتري در اين زمينه باشيم.
 
وي با بيان اينكه اين رويكرد مهم در قالب زيست بوم اروميه در برنامه چهارم توسعه به تصويب رسيده است،‌ افزود: با اعمال اين شيوه مديريتي تمام زيستگاه هاي داخل در حوضه تالاب اروميه با مديريت واحد اداره مي شوند.
 
رئيس سازمان محيط زيست كشور با بيان اينكه اين روش در تالاب شادگان، ‌انزلي و هامون نيز اجرايي شده است، بيان داشت: اميدواريم اين روند درخصوص درياچه اروميه نيز عملي شود.
 
محمدي زاده به تراز آبي اين درياچه اشاره كرد و ادامه داد: هم اكنون 40 درصد از وسعت آبي درياچه اروميه خشك شده، و اگر اقدامات اساسي در اين زمينه صورت نگيرد، باقي اين درياچه نيز خشك مي شود.
 
وي افزود: درصورت خشك شدن درياچه اروميه ريز گردهاي نمكي به دشت ها و زمين هاي كشاورزي نفوذ مي كنند كه اين امر فاجعه بزرگي براي كشور است.
 
رئيس سازمان محيط زيست كشور پخش ‌ريزگردهاي حاوي يون هاي مواد معدني را از ديگر فجايع خشك شدن درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: اين يون ها بسيار زيان بارتر از نمك ها هستند.
 
محمدي زاده خاطرنشان كرد: زيست بوم درياچه اروميه مورد توجه جدي سازمان حفاظت محيط زيست كشور است و راهكارهاي اساسي براي نجات آن آغاز شده است.
پربازدیدترین آخرین اخبار