تهدید سفیدک در مزارع اردبیل
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، عادل پور محبت، معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: با صدور اطلاعیه شماره ۶، نسبت به شیوع بیماری سفیدک داخلی سیبزمینی در مزارع استان هشدار جدی داده شده است شرایط جوی فعلی کاملاً برای توسعه این بیماری مساعد بوده و کشاورزان باید هرچه سریعتر اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنند.
وی ادامه داد: بهرهبرداران موظف هستند با تهیه قارچکشهای سیستمیک توصیهشده از سوی سازمان حفظ نباتات، عملیات سمپاشی مزارع خود را بدون فوت وقت انجام دهند تأخیر در این زمینه میتواند خسارت جبرانناپذیری به محصول وارد کند و ضرر اقتصادی سنگینی را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.
معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در صورت نیاز به تکرار سمپاشی، حتماً نوع قارچکش مصرفی در هر نوبت تغییر داده شود تا از ایجاد مقاومت در عامل بیماریزا جلوگیری به عمل آید قارچکشهای مجاز شامل اکویشن پرو، اگریفوس، اینفینیتو، پروپاکسانیل، آکروباتامزد، آرمتیل آر و اوروگو هستند که باید طبق دستورالعمل مصرف شوند.
پورمحبت در پایان یادآور شد: کشاورزان ضمن رعایت توصیههای فنی کارشناسان حفظ نباتات، میزان مصرف دقیق هر سم را مطابق نظر کارشناسان رعایت کنند انجام بهموقع عملیات کنترل، نقش کلیدی در جلوگیری از گسترش بیماری و کاهش خسارت مزارع دارد و همکاری کشاورزان در این زمینه ضروری است.