مديركل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم، شايسته سالاري را از جمله اولويتهاي نظام اداري دانست و گفت: وجود يك نظام شايسته سالار در آموزش عالي، لازمه دستيابي به شكل عيني و كاربردي آرمان دانشگاه اسلامي است.
به گزارش گروه اجتماعي «خبرگزاري دانشجو»، علي آدمي با تاكيد بر اينكه در طراحي نظام مطلوب آموزش عالي در ايران با الهام از افق تمدن اسلامي - ايراني تلاش شده است تا آرمان دانشگاه اسلامي به شکلي عيني و کاربردي نمود خارجي يابد، گفت: از اينرو براي تحقق اين آرمان، ضمن توجه به زمينههاي اسلامي و ايراني دانشگاه اسلامي، به سمت پيادهسازي نظام شايستهسالاري مبتني بر تاكيدات مقام معظم رهبري در سياستهاي كلي نظام اداري كشور حرکت کردهايم.
وي نظام شايستهسالار در دانشگاهها را نيازمند مجموعهاي از ملاحظات دانست و گفت: شايستهسالاري نيازمند مجموعهاي از ملاحظات علمي و اداري است كه ميتوان آنها را در پنج شاخص شايستهخواهي، شايستهشناسي، شايستهگزيني، شايستهداري و شايستهپروري خلاصه کرد و از اينروست که اولين قدم براي تحقق نظام شايستهسالار تعريف شايستگيهاست.
آدمي با بيان اينكه توسعه جوامع انساني امروز ارتباط تنگاتنگي با بروندادهاي نهاد آموزش عالي داشته است، يكي از چالشهاي عمده نظامهاي آموزش عالي را بحث كيفيت و نحوه بهبود، ارتقاء و تضمين آن ارزيابي كرد و افزود: هر سازماني كه بتواند كيفيت را تعيين، اندازهگيري و به آن دست يابد يك مزيت رقابتي قوي بدست آورده و بدين وسيله باعث پايداري و دوام آن سازمان ميگردد.
وي با اشاره به تحولات نظام آموزش عالي در طول تاريخ گفت: هر چند در آموزش عالي كيفيت يك مفهوم تازه و بديع نيست، اما در مباحث فعلي مربوط به سياستگذاري براي پيشرفت و اصلاح آموزش عالي، اين موضوع به يك عامل تعيينكننده تبديل شده است.
آدمي با اشاره به رونمايي از مجموعه كتابهاي الگوي شايستگي مسئولان فرهنگي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي در حاشيه نشست معاونان فرهنگي و اجتماعي ابراز اميدواري كرد: قدم گذاردن در اين مسير که فلسفه آن بر مقولههاي مهم شايستهسالاري و مديريت استعدادها و در نهايت گزارشگيري عملکرد و کيفيت آموزش عالي استوار است ميتواند ورودي اثربخش و کارا داشته باشد و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي را در تعريف شايستگيها، پرورش، انتخاب و انتصاب شايستگان مبتني بر الگويي اسلامي-ايراني رهنما باشد.