به گزارش گروه اجتماعی«خبرگزاری دانشجو» دکتر یوسف رشیدی گفت: شهر تهران در حال دفاع تمام عیار در مقابل آلودگی هواست و رسانه ها در صف مقدم این عملیات تدافعی در کمک به بهبود کیفیت هوا بسیار موثرند.
وی با اشاره به ضرورت آموزش خبرنگاران فعال در حوزه¬ی شهری، اظهار کرد: خبرنگارانی که در این حوزه فعالیت دارند، برای پوشش خبری و انتقال جامع تر مسائل موجود باید درک دقیقتر و شناخت عمیق تری نسبت به موضوعات داشته باشند و به اصطلاح در امور شهری متخصص باشند.
رشیدی با بیان این که روزهایی که هوا آلوده است، به روزهای خاصی از سال محدود نمی شود، تصریح کرد: پوشش خبری اخبار مربوط به آلودگی هوا نباید تنها به چند روز خاص محدود شود، چرا که وقتی اعلام میشود هوا خوب است نیز با استانداردهای هوای پاک خیلی فاصله داریم.
وی با اشاره به اینکه با فرا رسیدن نیمهی پاییز و سرد شدن هوای پایتخت، پدیده اینورژن (وارونگی دما) در راه است، گفت: بحث آلودگی هوا یک فرآیند زمان بر است و برای مقابله با اینورژن به یک باره نمی توان کار خاصی انجام داد، بلکه آمادگی در مقابل این پدیده نیازمند اقداماتی است که در طول زمان باید انجام شود.
رشیدی تولید سوخت و خودروی استاندارد و انجام معاینه فنی را از جمله این اقدامات بر شمرد و اضافه کرد: علاوه بر این باید قوانین و مقررات مربوطه و الزامات اجرایی موجود را رعایت کنیم و همزمان خبرنگاران به مسئولان نهیب بزنند که در مورد آلودگی هوا چه اقدامی انجام داده اند.
وی با بیان این که با راهکارهای فانتزی همچون آب پاشی و مهپاشی که پایه و اساس علمی ندارند، مشکل آلودگی هوا حل نمی شود، افزود: کاش مسئولان مربوطه نیز به همان خوبی که خبرنگاران در موضوع آلودگی هوا فعالیت کردهاند، عمل می-کردند.
رشیدی نقطه قوت رسانه ها در موضوع آلودگی هوا را انعکاس واقعیات موجود صرف نظر از هر گونه ملاحظه عنوان کرد و افزود: آلودگی هوا مسئله ای کاملاً کارشناسی و صرفاً علمی است و جناح بندی های سیاسی در این مسئله غیر سیاسی هیچ نقشی ندارد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان با تأکید بر این که حوزهی محیط زیست جای مدیران سیاسی نیست و مدیران سیاسی در این حوزه دوام چندانی نمی آورند، خاطرنشان کرد: «جشنوارهی ترافیک و رسانه» در چهار دوره ی گذشتهی خود در آگاهی رساندن به شهروندان نسبت به موضوع آلودگی هوا موفق عمل کرده است.