غیرمجازها همه جا را قرق کردهاند/هم اسباب مردم را جابه جا میکنند هم اعصاب مردم را؟!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسباب کشی یعنی چه؟
بنظر میرسد سوال ساده و پیش پا افتادهای است که ارزش خواندن ندارد ولی در واقع اینطور نیست!
اگر از خانوادههایی که هر سال یک اسباب کشی را پیش روی خود دارند بپرسید خاطرات، مطالب مفید، گلایهها و درد و دلهای بسیاری دارند که حجم آن دستکم در حد یک کتاب قطور خواهد بود. این تجربیات از روند کند و بی دقت اسباب کشی گرفته تا هزینههای سرسام آور آن متفاوت است و هر یک ارزش آنرا دارد که بطور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
الان فصل؛ فصل دغدغه هاست...!
فصل جابه جایی هاست و دردسرهای اسباب کشی به دغدغهای بزرگ برای آنهایی که قصد جابجایی دارند تبدیل شده است. هزینههای حمل و نقل درون شهری بسیار بالاست و هر یک از شرکتها نیز تبصره و بندهایی برای خودشان تعریف کردهاند که برای عبور از هفت خان آن باید زیر بار هزینههای گزافی رفت. به عنوان مثال تعداد طبقات و پله ها، مسیر جابهجایی، نوع وسایل و حجم جایی که میگیرد، در تعیین قیمت تاثیرگذار است و هزینه جداگانهای دارد. به تمام این موارد باید تعداد کارگران مورد نیاز را نیز افزود. اعصاب خردکنترین قسمت ماجرا این است که هزینهای که پشت تلفن برای جلب رضایت مشتری و گرفتن سفارش کار گفته میشود با هزینهای که عملا در پایان اسباب کشی از متقاضی حمل بار گرفته میشود زمین تا آسمان متفاوت است. کارفرما به راحتی به تمام حرفایی که پشت تلفن زده پشت پا میزند و عملا فرد متقاضی را در عمل انجام شده قرار میدهد.
چرا مردم را عاصی میکنید..!
برخی از این رانندهها در زمان اسباب کشی و بعد از گذاشتن وسایل در کامیونت، مشتری را مجبور به پرداخت هزینه گزاف و غیرقابل تصور میکنند و عملا او در موقعیتی قرار میدهند که نه راه پس دارد نه راه پیش. یا اینکه وسیلهها را طوری داخل کامیونت میچینند که مشتری مجبور به گرفتن دو سرویس رفت و برگشت شود. همچنین بعضا به جای فرستادن کامیونت بزرگ، یک کامیونت کوچک میفرستند. بیشتر این جلب مشتریهای زوری و برخوردهای متناقض با پرداختهایی از سر نارضایتی و گاها ۴ برابر مبلغ اولیه مورد توافق مواجه میشود و گاهی نیز آنقدر مبالغ گفته شده از سوی شرکتهای حمل و نقل بالاست که پای پلیس به میان میآید تا نهایتا با پرداخت مبلغی بینابین که مورد رضایت مشتری هم نیست، غائله ختم شود.
امیر رهبر میگوید: این موضوع مسبوق به سابقه است و پیش از این هم بسیاری از این شرکتها به دلایل مختلف زیر قول خود میزدند و رقمی بالاتر طلب میکردند، اما حالا این تقاضاها افزایش بیشتری یافته و رقمهای درخواستی نیز با رقم توافق اولیه تفاوت زیادی دارد.
این موارد تنها نمونههایی از ماجراهایی است که شهروندان از رودرویی خود با شرکتهای حمل و نقل عنوان میکنند. به خصوص این روزها مستاجری نیست که ماجراهایی از این دست را در اسباب کشیهای خود تجربه نکرده باشد.
سایتهای جعلی حمل و نقل
مشکل یکی و دو تا که نیست؛ یک مشکل دیگر این که؛ غیرمجازها و آنهایی که مجوز ندارند فضای مجازی را قرق کردهاند و مردم به کسانی زنگ میزنند که مجوز ندارند. بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ سایت غیرمجاز در حوزه باربری و حمل و نقل درون شهری وجود دارند که با فعالیت غیرمجازشان مردم را به دردسر انداختهاند. این افراد جا و مکانی ندارند و یک ماشین میگیرند و یک سایت جعلی میزنند و کارشان را شروع میکنند. ۴ خط در شمال و جنوب و شرق و غرب فعال میکنند و آن را روی گوشی موبایل خود دایورت میکنند و جواب مشتری را میدهند؛ لذا برای خلاصی از آنها هیچ راهی جز مراجعه به دفاتر مجوز دار نیست که با قیمت مصوب فعالیت دارند.
مردم باید فقط از دفاتر مجازی که زیر نظر اتحادیه فعالیت میکنند خدمات دریافت کنند که ۳ راه برای این کار وجود دارد: راه اول این است که به سایت اتحادیه حمل و نقل کالای درون شهری (www.ehkt.ir) مراجعه کنند، در قسمت اعضا، لیست ۳۰۶ دفتر مجاز که با نرخهای مصوب و قانونی فعالیت مجاز میکنند گذاشته شده است. راه دوم این است که با شماره ۱۱۸ تماس بگیرند و از اپراتور بخواهند که شماره دفتری که در محله آنها در حال فعالیت است را در اختیارشان قرار دهد، سیستم ۱۱۸ را به گونهای تعبیه کردیم که به محض اتمام مجوز یک دفتر، شماره تماسش از ۱۱۸ حذف میشود مگر اینکه دفتر مورد نظر اقدام به تمدید دوباره مجوز فعالیتش کند. راه سوم هم مراجعه حضوری به دفاتر فعال در منطقه زندگی افراد است که میتوانند خدمات را با قیمتهای مصوب بگیرند.
اما بحث نرخ گذاری...!
در تحقیق از بعضی شرکتهای حمل و نقل کالای شهری متوجه شدیم که اکثر اعضا نرخ مصوب را رعایت میکردند، اما برخی نیز به علت واقعی نبودن نرخهای مصوب و پایین بودن قیمتها در مقابل خدماتی که ارائه میشود، قیمتهای بالاتری میدادند.
رئیس اتحادیه میگوید: ما تاکنون یک شکایت مردمی از اعضای مجوزدار نداشتهایم و تمام شکایتهای مردمی از کسانی است که غیرقانونی فعالیت میکنند. اگر کسی از دفاتر ما و خدماتی که ارائه میدهند شکایت داشته باشد ما در عرض یک روز مشکل را حل میکنیم و اگر کسی اضافه وجهی پرداخته باشد آن را به وی برمی گردانیم. البته اینکه میگویند نرخها واقعی نیست؛ به آنها حق میدهیم، اما نه خاطر قیمتها و کفاف ندادن دخل و خرج، مشکل اساسی اینجاست که بارها را اکثرا غیرمجوزدارها جابه جا میکنند و همین موضوع موجب میشود تعداد مشتریهای مجوز دارها کم شود.
اما حرف آخر
شرکتهای مجوزدار فاکتور سه برگی صادر میکنند، و روی خودروهای حمل بار لوگوی اتحادیه دارند و نرخنامه را رعایت میکنند. البته برخی با دلالی از اتحادیههای مجوزدار هم سواستفاده میکنند و بابت هر مشتری که به یک شرکت مجوز دار معرفی میکنند سودی را از مشتری به اسم هزینه حمل و نقل دریافت میکنند. کسانی که از دفاتر مجوزدار شکایت داشته باشند میتوانند با سازمان تعزیرات حکومتی شماره تماس ۱۳۵ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۰۱۳۵ را به طور اختصاصی قرار داده است تا بتوانید هر گونه شکایت را تنها با گرفتن یک شماره ثبت نمایید. پس با توجه به گفتههای بالا میتوان گفت شماره تماس شکایت باربری ۱۳۵
میباشد.
امیر رهبر فعال رسانه