به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزای دانشجو»، رضایی فرخ در کارگاهی که با عنوان «کاربرد همزمان مبانی تعهدی و نقدی(دولتی) در یک نظام مالی واحد» در حاشیه پنجمین کنفرانس بینالمللی بودجهریزی بر مبنای عملکرد (PBB) با تاکید بر مدل های استقرار و پیاده سازی که در سالن همایش برج میلاد برگزار شد، گفت: کمیته امداد حسابداری تعهدی را از ابتدای تاسیس در دستور کار خود داشته و با اقداماتی که در 13سال اخیر انجام داده، از حسابداری تعهدی به حسابداری نقدی رسیده و توانسته با استفاده بهینه از نرم افزار، موانع موجود را رفع و به طور همزمان از مبنای تعهدی و نقدی در یک نظام مالی استفاده کند.
بودجه 4200 میلیارد تومانی کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال 91
وی با اشاره به بودجه 4200 میلیارد تومانی سال 91 کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: بیش از 2600 میلیارد تومان از این بودجه از اعتبارات دولتی و مابقی نیز از دیگر منابع تامین می شود.
دستیار معاونت اداری و مالی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه منابع مالی این نهاد شامل منابع عمومی و منابع اختصاصی است، بیان داشت: اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات ابلاغی در منابع عمومی و کمکهای مردمی (صدقات،وجوه شرعی و..)، کمک های دریافتی از موسسات، سازمان ها و نهادها و منابع حاصل از فعالیت های اقتصادی نیز در منابع اختصاصی قرار دارد.
رضایی فرخ با بیان اینکه بیش از 4 میلیون نفر به صورت مستمر و حدود 3میلیون نفر به صورت موردی از خدمات این نهاد بهره مند می شوند، خاطرنشان کرد: این خدمات در قالب کمک معیشت مددجویان به صورت مستمری ماهیانه، خدمات عمرانی شامل؛ تامین، تعمیر و احداث مسکن، امور بیمه و خدمات بهداشتی و درمانی، اشتغال و خودکفایی، امور فرهنگی و آموزشی، پرداخت وام قرض الحسنه، سایر حمایت های اجتماعی شامل اکرام ایتام،جهیزیه، امداد به آسیب دیدگان حوادث و بیمه های اجتماعی به نیازمندان و افراد تحت پوشش این نهاد ارائه می شود.
1200میلیارد تومان؛ اعتبارات کمیته امداد امام خمینی(ره) در پرداخت وام
وی میزان کل اعتبارات کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت پرداخت وام را تا پایان سال گذشته، 1200میلیارد تومان عنوان کرد و یادآور شد: تاسیس صندوق قرض الحسنه از سوی این نهاد در دستور کار قرار گرفته است.
دستیار معاونت اداری و مالی کمیته امداد امام خمینی(ره) به پراکندگی جغرافیایی این نهاد از لحاظ مالی اشاره کرد و گفت: در چارت سازمانی قبلی بیش از 700 شاخه با دفاتر مالی مستقل وجود داشت و در ساختار جدید 450مدیریت شهرستان و مرکز استان با دفاتر مالی جداگانه در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به بودجه متمرکز این نهاد، تمام اطلاعات مالی این دفاتر در دفتر مرکزی جمع آوری و به عنوان یک صورت مالی واحد ارائه می شود.
رضایی فرخ ادامه داد: پوشش همزمان مبنای نقدی و تعهد در نظام مالی امداد یکی از الزامات مهم است که قوانین آمره و استانداردهای حسابداری از علل اصلی آن است.
سیستم حسابداری امداد در 14 سطح اطلاعات مالی را مدیریت می کند
وی در ادامه به الزام معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری (موسسه مفید راهبر) مبنی بر رعایت استانداردهای حسابداری در طراحی سیستم حسابداری بر مبنای تعهدی کامل و همچنین الزام دیوان محاسبات طی مواد 72 قانون محاسبات عمومی و 39 قانون دیوان محاسبات مبنی بر تحویل حسابها به نحوی که دیوان محاسبات تعیین می کند و الزامات 138 و 144 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 219 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر تهیه بودجه به روش عملیاتی اشاره کرد.
دستیار معاونت اداری و مالی کمیته امداد امام خمینی(ره) بودجه جامع، بازنگری و تدوین نظام جامع مالی،مدیریت داراییهای ثابت(استهلاک)،مدیریت موجودی کالا و مواد و شناسایی ذخایر و بدهی های آتی را از زیر ساختهای اطلاعاتی معرفی کرد و افزود:توزیع اعتبارات عمومی و اختصاصی کمیته امداد امام خمینی(ره) به امور معیشتی و حمایتی نیازمندان،امور توانمندسازی و کاهش فقر، امور مدیریتی و تحقیقاتی، امور اعتماد سازی و جلب مشارکت های مردمی، امور ارتباطات و خدمات بین الملل و امور موسسات وابسته تفکیک شده است که این نوع تفکیک بر اساس برنامه ها و حوزه های این نهاد نیز تقسیم جزئی تر شده است و به طور کلی سیستم حسابداری امداد در 14 سطح اطلاعات مالی را مدیریت می کند.
رضایی فرخ عنوان کرد: قابلیت پوشش همزمان حسابداری نقدی و تعهدی، پوشش حداکثری فعالیت های سازمان، یکپارچگی میان زیر سیستم ها، فرآیند محوری و قابلت استفاده برای تمامی سطوح سازمانی، در روش پیاده سازی این نظام مالی مورد توجه قرار گرفته است.
فراهم شدن بستر لازم جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات
وی در ارتباط با دستاوردهای کاربرد همزمان مبانی تعهدی و نقدی (دولتی) در یک نظام مالی واحد اظهار کرد: یکپارچه سازی فرآیند عملیات و حذف موازی کاری، استقرار نظام جامع مالی بر مبنای تعهدی کامل، فراهم شدن بستر لازم جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات و بودجه یزی عملیاتی، ایجاد ارتباط منطقی بین سیستم حسابداری بر مبنای تعهدی و نقدی به صورت هوشمند و امکان اخذ گزارشات متنوع و پالایش، طبقه بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، دسترسی به نظام نظارتی به هنگام، مستمر، گسترده و موثر از راه دور و تقویت کنترل های داخلی و حسابدهی بهنگام مطابق قوانین و مقررات و استانداردهای حسابداری و حسابرسی از جمله این دستاوردهاست.