به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره(1) ماده(15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی-مصوب 1389- آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.
بر این اساس، معابر شهری پرترافیک باید فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پرحجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند، در حاشیه آنها مراکز یا مجتمع های تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد، حداقل از نوع جمع کننده و حداکثر شریانی درجه (2) موضوع بند(86) ماده(1) آیین نامه راهنمایی و رانندگی باشند، بن بست نباشند، سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص استاندارد ملی معابر شهری باشد، حداکثر سرعت پیش بینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد، مسیر پیاده رو از سطح سواره رو مستقل باشد و حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.
همچنین توقف وسیله نقلیه در محل هایی که برای پارک های حاشیه ای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. ئریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت می شود.
بر اساس این مصوبه، معابر شهری پرترافیک با توجه به شاخص های مشخص شده با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تعیین می شود.
پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط ماموران موضوع ماده(2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی –مصوب 1389- با آن برخورد خواهد شد.
بر این اساس، راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب برای کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک اقدام کند.
شهرداری ها مکلفند؛ در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبلی ایست سنج(پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاه های خود پرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد باک عامل فراهم کنند.
بر اساس این مصوبه، متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر، باید دارای حداقل مدرک سوم راهنمایی، نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری، گذراندن دوره آموزشی مربوط، دارای یکی از گواهینامه های رانندگی معتبر و دارای سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و الکلی باشند.
همچنین کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها، کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محل های تعیین شده، راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف از وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر است.
بر این اساس، متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر در طول ساعات تعیین شده(7 صبح تا 9 شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از شوی شهرداری برای انجام وظایف خود اقدام می کنند.
دولت شهرداری ها را مکلف کرده است برای آموزش سر فصل های نظری و عملی وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیه ای یک معبر (توقف خودرو در معابر شهری پر ترافیک در محلی که ابعاد آن حداقل 250 سانتی متر در 400 سانتی متر باشد، زوایه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد و با نصب علایم مشخص شده باشد) اقدام کنند و ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه وضعیت فعلی پارک حاشیه ای را با مفاد این آیین نامه تطبیق دهند.
بر اساس مصوبه دولت، گزارش سالانه اجرای این آیین نامه تا پایان اردیبهشت سال بعد توسط شهرداری مربوط به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ارائه خواهد شد.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
ماده(2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389
بر اساس این ماده، به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده اند اجازه داده میشود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.