به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مسعود دهنمکی گفت: به اعتقاد من جشنواره فیلم فجر نمادی از سیاستگذاریهای سینمایی کشور است، به گونهای که با ارزیابی فیلمهای جشنواره میتوان به این جمعبندی رسید که آیا سیاستگذاریهای سینمایی کشور در طول سال، برای سینما مثبت بوده یا خیر.
وی که امسال با فیلم سینمایی «رسوایی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، با بیان اینکه از جشنواره میتوان به عنوان معدلگیری هر ساله سینما یاد کرد، ادامه داد: با رصد کردن جشنواره فیلم فجر میتوان برآیند فعالیت خانواده سینما از مدیریت کلان آن گرفته تا بدنه اجرایی و همچنین گروههای فعال در حوزه تولید فیلم را به خوبی ارزیابی کرد.
این سینماگر با اشاره به سی دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: تجربه سی ساله جشنواره فیلم فجر میتواند در برگزاری باکیفیت جشنواره مثمرثمر واقع شود لذا امیدوارم در سالهای آتی و با ارزیابی نقاط قوت و ضعف جشنواره بتوانیم به یک جشنواره منظم، باشکوه و پرمحتوا دست پیدا کنیم.
دهنمکی در عین حال تصریح کرد: هنگامی که فضای جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان، فضای رقابتی میشود باید بپذیریم که قدری از ظرف تعامل فاصله میگیریم و به فضای رقابتی نزدیکتر میشویم. شاید ایجاد بسترهای دیگری در کنار جشنواره فیلم فجر بتواند این تعامل را افزایش دهد؛ به عبارت دیگر باید جشنواره بستری برای برگزاری محافل هماندیشی بین سینماگران باشد نه رقابت میان آنان.
این کارگردان سینما پیشنهاد داد باید همواره شأنیت سینماگران حاضر در جشنواره فیلم فجر به ویژه در جلسات نقد و بررسی رعایت شود و جشنواره به قربانگاه فیلمها تبدیل نشود.
وی اظهار داشت: من به شکل جشنواره که فقط نگاه اکرانی داشته باشد مخالفم، بلکه معتقدم جشنواره باید نگاه تخصصی به فیلمها داشته باشد و اگر جشنواره همزمان با تهران در شهرستانها نیز با همین نگاه برگزار شود، کار خوب و پسندیدهای خواهد بود اما اگر فقط برای افزایش مخاطب برگزار شود، حتما با نقطه ایدهآلی که در مورد برگزاری جشنواره فیلم فجر داریم فاصله خواهیم داشت.