گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ در سینما قلهک که به جایزه گفتمان انقلاب اسلامی (ققنوس) اختصاص یافته، نقد فیلمهای جشنواره فیلم فجر به این گونه است که منتقدان گروه، گروه دور چند میز نشسته و هر میز متناسب با تخصص خود، فیلم را نقد میکند و به این ترتیب برآیند نظرات منتقدین منعکس می شود.
اولین فیلمی که در جایزه ققنوس در پردیس قلهک اکران شد، فیلم «گهوارهای برای مادر» ساخته پناه بر خدا رضایی بود.
در مجموع نظر منتقدان نسبت به محتوای این فیلم مثبت و نسبت به فرم و قالب ساخت، منفی بود؛ به نظر منتقدان، فیلم خشک بود و ریتم آن کند؛ همچنین گروههای فرعی که موجب جذاب شدن فیلم میشود، در آن کم بود، این فیلم تعلیق مناسبی نیز نداشت و نماهای اضافی زیاد و پیامهای مذهبی در آن، گل درشت بود.
اما از فرم که بگذریم در مجموع دو تم اصلی در فیلم وجود داشت: تم اول، تعارض سنت و مدرنیته بود؛ این فیلم میخواست نشان دهد چگونه مدرنیته به صورت خزندهای وارد سنت شده است.
دکتر نادری، استاد مردم شناسی دانشگاه تهران، حوزه علمیه در این فیلم را نماد سنت دانست و ورود ابزارهای مدرن به این نماد را، ورود مدرنیته در سنت خواند.
این حالت رفت و برگشتی یک «دو آلیسم» سینمایی را به نمایش گذاشته است.
تم دوم، تعارض تردید و قطعیت بود که مهمترین نماد آن درست کردن و خراب کردن تسبیح بود.
نظر دیگری که نسبت به این فیلم مطرح شد در خصوص نویسنده آن بود؛ حسین مهکام، نویسنده فیلمنامه این فیلم در گذشته فیلمهای عبدالرضا کاهانی را نویسندگی کرده بود، بنابراین از روند کلی داستان معلوم بود که دین در نویسنده این فیلم درونی نشده است و نگاهی بیرونی نسبت به آن دارد.
در نهایت آن که، برخی روند مذهبی فیلم و نبود تعلیق در آن را از ویژگیهای آن خوانده و «گهوارهای برای مادر» را آرامش بخش دانستند.