به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از روابط عمومی راهآهن، عبدالعلی صاحب محمدی در جمع مدیران عامل و نمایندگان شرکت های خصوصی بار و مسافر حوزه ریلی با اشاره به اینکه راه آهن هیچگاه به دنبال فروش بلیت نیست، افزود: سامانه جدید فروش بلیت قطار با هدف مدیریت و نظارت بر نحوه فروش بلیت راه اندازی شده و این فرصتی مناسب برای افزایش همکاری شرکت های خصوصی در این حوزه است.
وی تصریح کرد: بخش مسافری در حوزه ریلی هیچگاه مدعی دلسوزتر از راه آهن نداشته است و به رغم اینکه توجه به بخش مسافری در بسیاری موارد موجب کاهش درآمدهای حوزه ریلی در بخش جابجایی بار خواهد شد اما همواره دولت توجه ویژه ای به حوزه مسافری داشته است چرا که بخش مسافری ویترین راه آهن است.
وی خواستار ارتقای بازاریابی در حوزه بازرگانی راه آهن شد و گفت: بزرگترین عاملی که موجب مطلوبیت جابجایی بار در بخش ریلی می شود تقویت تعامل بین راه آهن و بخش خصوصی است و در این میان شفافیت در امور اجرایی و مالی کمک شایانی به این مهم خواهد کرد.
مدیرعامل راه آهن در پاسخ به برخی مباحث مطروح شده از سوی نمایندگان بخش خصوصی در خصوص بحث دپوهای تعمیراتی گفت: هیچ محدودیتی در اینکه شرکت های خصوصی تعمیرگاه های مجزا داشته باشند وجود ندارد و راه آهن آمادگی راه اندازی قطار کامل را نیز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تا کید بر اینکه هیچ دستورالعمل و آیین نامه ای نباید بدون تعامل با بخش خصوصی تهیه شود، گفت: همه دستورالعمل ها در راه آهن باید با مشارکت و نظرخواهی از نمایندگان بخش خصوصی تدوین شود.
وی همچنین بر ضرورت تشکیل نظام رتبه بندی شرکت های خصوصی حوزه ریلی تاکید کرد و گفت: با تحقق این امر قیمت ارائه خدمات از این پس برمبنای رتبه شرکت ها تعیین خواهد شد.
صاحب محمدی از ارائه تخفیفات لازم در حوزه جابه جایی بار خبر داد و گفت: این تخفیفات برای فعالان حوزه حمل و نقل ترکیبی و شرکت هایی که بار بیشتری را جذب و مطالبات خود را نقدی دریافت کنند، اعمال خواهد شد.
ارتقای مزیت های رقابتی راه آهن نسبت به جاده، ایجاد کمیته های تخصصی در راستای توسعه زیر ساخت های ریلی و افزایش ظرفیت ناوگان، بازنگری در قوانین موجود در حوزه فعالیت بخش خصوصی، بهره برداری حداکثری از شرایط موجود باهدف انتفاع راه آهن، بخش خصوصی و صاحبان صنعت ومعادن، بهره مندی از نظرات سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تدوین آیین نامه ها، انعطاف پذیرشدن نرخ حمل با توجه به مسیر، نوع بار و مشتری و افزایش تعاملات بدنه راه آهن با بخش خصوصی از جمله اهم مواردی بود که از سوی مدیران عامل و نمایندگان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی مطرح شد.