به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، برنامه این هفته ثریا به مبحث نیروی هوایی و دستاوردهای (نرم وسخت) حوزه ی هوایی پرداخت. امیرسرتیپ دوم خلبان محمد قره باغی ، معاون عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، از میهمانان این هفته برنامه ثریا بودند.
درابتدای برنامه مستندی درباره هواپیمای صاعقه و چگونگی ساخت آن و... پخش شد. دراین مستند از وابستگی کامل نیروی هوایی شاهنشاهی و وضعیت نیروی هوایی ارتش در زمان جنگ ، ساخت هواپیمای F5 به کمک روش مهندسی معکوس، چگونگی ساخت و مراحل و موانع ساخت اولین هواپیمای ساخت داخل (آذرخش) و.... گفته شد.
درابتدا قره باغی از وابستگی نیروی هوایی ارتش در زمان شاه صحبت کردند.
قبل از انقلاب اجازه تعمیر هواپیما هم نداشتیم! الان هواپیما می سازیم
آموزش ها خارج از کشور بود. این فرهنگ و باب وجود داشت که حتی برای باز کردن وتعمیر قطعات ساده هم باید کسانی دیگر می آمدند و تعمیرات را انجام می دادند!
کم کم (بعدازانقلاب و در جنگ و تحریم کشور در آن زمان) این جرئت به وجود آمد تا خود شروع به تعمیر قطعات و ساخت هواپیماها کنیم. تا این که این قطع رابطه یک فرهنگ شد. همه همت کردند واین قدم را برداشتند که باید خودمان فکری برای خود کنیم و دیگران فکری برای ما نخواهند داشت.
با همت پرسنل درآن زمان وتوکلی که برخدا داشتندکارها را انجام دادند و به این جا رسیدیم ؛ 34 سال است که پروازها انجام می شود و بحث تعمیر و نگهداری به خوبی پیش می رود، نه تنها اورهال ها انجام می شود بلکه پرنده ها در حال ارتقا هستند، ساخت و تولید به خوبی جلو می رود و قطع وابستگی که ازابتدا نیت آن وجود داشت دارد به وقوع می پیوندد. بخشی از صحبت های امیر سرتیپ قره باغی چنین بود.
درادامه مقصودی از توان نظامی مخصوصا درحوزه ی هوایی در مقایسه با کشورهای دیگر سوال پرسیدند که و قره باغی چنین پاسخ داد: اکنون نیروی هوایی در آمادگی صددرصد می باشد. نیروی هوایی گام بسیار خوبی را در 34 سال برداشته است.
ترس دشمن ازتسلیحات وتجهیزات ما نیست
این توانمندی در تمام زمینه ها ودر همه ی ابعاد می باشد. آموزش ها در آن زمان انجام نمی شدولی الان آموزش ها به صورت خودکفایی در آمده است وپرسنل به راحتی تعمیرات و اصول نگه داری را انجام می دهند، آموزش خلبان ها که به خوبی انجام می شود.
وقتی به گذشته ایی که داشتیم نگاه می کنیم؛ روندروباتیکی (یعنی چیزی را که به افراد گفته می شد اجرا می کردند، تدبیر واندیشه ای در کار نبود) به صورت خودکفایی درآمده است. ما روند روبه رشدی را داشته ایم.
درادامه افزودند: وقتی به نقطه ای رسیده ایم که کارها را خودمان باید انجام دهیم و به پایه خود کفایی رسیده ایم لزوما طرح هایی وجود داشت که بتوان از بسیاری ابعاد به روز بود.
در کنار تسلیحات وتجهیزات ، ما ایمان و خودباوری داریم که دیگر کشورها این را ندارند. در واقع دشمن ازاین ایمان وتوکل ماست که می ترسد.
درسوال بعدی مقصودی درباره حملات احتمالی دشمنان ایران و آمادگی نیروی هوایی برای مقابله با دشمنان پرسیدند.
هر طرحی علیه کشورمان پیش بینی و در نطفه عقیم خواهد شد
قره باغی گفت: در سال هایی که از انقلاب سپری شده است متخصصین ما بیکار نبوده اند. پیشرفت های در زمیته ی پرنده ها انجام شده است. بحث رادار ها، سیستم های جنگ رسانه ای، تجهیراتی که هواپیماها حمل می کنندو... پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته ایم.
توانمندی بسیار خوبی ایجاد شده است در واقع امکان این وجود ندارد که من با جزئیات درایت زمینه توضیح دهم (بخاطر بحث امنیتی). اما اجازه نخواهیم دادکسی به فکر تجاوز به خاک وآسمان کشور را در سر بپرورد. همواره پاسداری ازمرز وبوم کشورانجام می شود.
درادامه مجری برنامه از طرح های نیروی هوایی وکارهای انجام شده در اتاق عملیات سوال پرسید.
امیرسرتیپ دوم خلبان چنین اذعان داشت : هر تکی ، پاتکی را به همراه دارد.در واقع هر کشوری طرح ریزی ها را به گونه ای انجام می دهد که در هیچ زمانی غافلگیر نشود. درنتیجه این مطلب یک آمادگی دفاعی بسیار خوبی را می طلبد. در نیروی هوایی هم این کارها انجام شده است. هر گونه احتمال حمله به کشورمان در نطفه عقیم خواهد شد.
ارتش و سپاه در زمان صلح چه نقشی دارند
امیر در پاسخ به این سوال چنین گفت: یکی از اصول نظامی است که نیروها باید آمادگی خودرا صددرصد حفظ کنند. تمرینات وآمادگی خاصی را باید لحاظ کنند. دربحث خلبان ها ما اقدامات سالانه ای در مقاطع مختلف اعم از پروازها، تاکتیک ها ی مختلف – این تاکتیکها می تواند مسائل مختلف یک رزمایش را به تصویر بکشد- داریم. علاوه بر رزمایش ها برای ارتقای توانمندی ، پوشش هوایی کشوربه صورت پدافند هوایی اعمال می شود.
در بخش گپ برنامه طاهری با میهمان این بخش مهندس حسن پروانه، مدیر عامل شرکت صنایع هواپیمایی ایران ، در خصوص هواپیمای قاهر 313 به گفت وگو نشستند.
چه چیزی در قاهر وجود دارد که با حجم عظیمی از ادعاها و مخالف ها همراه بوده است؟!
مهندس پروانه در پاسخ چنین گفت: ابتدا اجازه دهید مقدمه ای را در خصوص وضعیت ما در بحث هواپیما داشته باشم.
ما کجا ایستاده ایم؟
در مسیری که طی شد، اولین گام ها این بود که متخصصین ما بحث پشتیبانی وتعمیرات هواپیماهای جنگنده را داشته باشند. این پارامتری بسیار مهم بود.
یکی از گام هایی که برداشتیم بحث تعمیرات بودکه کاری بسیار بزرگ بود. بعداین بحث آموزش ها مطرح بود.هواپیمای F5A به هواپیمای آموزشی تبدیل شد. درادامه بحث جنگنده ی آذرخش مطرح شد. آذرخش حرکتی مهم وبزرگ در مهندسی معکوس وحرکت به جلوبود (در دهه 70 ).
در بازه ی بحث آذرخش و صاعقه بحث تضرق بود که 3 مرحله را طی کرد. بحث صاعقه هم 2 مرحله بود. مرحله اول کار بر روی صاعقه 1بود-بخش خودکفایی نیرو- ومرحله دوم مرحله توسعه بود. وزارت دفاع ونیروی هوایی بطورمشترک این را به روزکردند.
در این مسیر گام به گام دانش خودرا تکمیل کردیم. درکنار این دانش پهپادها را رشددادیم. در واقع در زمینه صنعت هوایی به مرور دانش وفناوری پیشرفت کرد.
درادامه افزود: کشوری اخیرا خواستار جنگنده ای از امریکا بود اما اسرائیل مخالفت کردچراکه اعتقاد داشتند امکان بروز دردسر برای اسرائیل وجود دارد. وزیردفاع امریکا ،اسرائیلی ها را قانع کرد که ما چیزی را در اختیار آنها قرار می دهیم که برتری برشما ایجادنمی کند.
سیستم هایی که در اختیار بقیه کشورها قرار می گیرد قابل رقابت با ابر قدرت ها نیست. بنابراین ما باید گام ها را تندتر و دقیقتر و مهندسی شده تر برداریم.
گام به گام تا قاهر313
بعدازصاعقه ما گام ارتقارا برداشتیم. به عبارت دیگر باید این جنگنده ها براساس نیاز وموقعیت ما به جلو پیش می رفت. وزارت دفاع و نیروی هوایی این مسیررا در کنار هم پیمودند.
این امر مقدمات خوبی را ایجادکرد. امروز جنگنده های ما با قابلیت توسعه یافته می باشند. تجهیزات ما گام به گام پیشرفت کرد. ما به جنگنده ای فکر کردیم که در شرایط نا متعارف قابلیت مقابله در شرایط خودمان را داشته باشد.
می خواستیم هواپیمایی را کار کنیم که به نسبت هواپیمای قبلی گام بلندی را برداریم وعلاوه برآن به سمت الگوهای متعارف نرویم .
درادامه ایشان گفت: بسیاری از رسانه ها همان ابتدا به این ظاهر منحصر بفرد این جنگنده اظهارداشتند.
بسیاری از کشور ها بخش مفهومی ساخت هواپیما را رونمایی می کنند.یعنی طرح ها ی مفهومی خودرا رونمایی می کنند ودر مراحل بعد به ساخت م یرسند که ما این کار را انجام نمی دهیم.
درادامه برنامه سرتیپ خلبان اویسی ، خلبان پیشکسوت زمان جنگ، به جمع میهمانان پیوست.
نیروی هوایی در جنگ چه کرد؟
برای اولین سوال مقصودی از نقش نیروی هوایی در زمان جنگ توضیحاتی را خواستار شدند که آقای اویسی چنین اظهار داشتند: ساختار نیروی هوایی در تمام دنیا به این صورت می باشد که به مانند نوک پیکان عمل می کند (در جنگ،در درگیری های کشور). برای طراحی جنگ ازعکاسی –باوجود ماهوار ها-استفاده می شود.
بعداز آن نیروی هوایی اولین اقدام را انجام می دهد.این در مورد 8 سال دفاع مقدس ما هم چنین بود.
تدبیر شهید بابایی استراتژی دشمن را به هم ریخت
این مسئله بیانگرنقش نوک پیکان نیروی هوایی است. در جنگ با وجود مشکلات عدیده ، نیروی هوایی وظیفه خودرا بخوبی انجام می دهد. درزمان جنگ یکی از کارهای انجام شده توسط نیروی هوایی حفاظت از خلیج فارس و حمل نفت از جزیره ی خارک به تنگه هرمزبودکه این امر را مدیون تدبیر شهیدبابائی هستیم.
این که ما بتوانیم تعداد هواپیمای کمتری را به پرواز در آوریم ومدت زمان پرواز را کاهش دهیم از ساختارهای شهید بابائی بودکه موجب تغییرطرحهای استراتژیک وپیش بینی های دشمن شد.
درادامه از نقش نیروی هوایی در زمان صلح سوال شد که جناب قره باغی چنین اظهارداشت: همانطورکه پیشتر گفتم بحث آمادگی باید سرلوحه کار ما باشد. ماموریت نیروی هوایی حفظ و نگهداری از حریم آسمان کشوراست. این آمادگی لحظه به لحظه است. در زمان صلح پروازهای مختلف اعم از برد بلند، پرواز های ارتفاع پست، پروازهایی با تاکتیک های مختلف (برای به روز نگه داشتن آمادگی خلبان ها) انجام می شود.
نیروی هوایی، صدام را با دست خالی زیر سوال برد!
در تکمیل گفته ها، اویسی چنین گفت: درزمان جنگ ،دولت بعثی درصدد برپایی اجلاس سران غیر متعهد ها بر می آیدتا نشان دهد که کشور عراق در آرامش بسر می برد (ارزش این امر برای صدام کمتراز خرمشهر نبود). با ابلاغ مقام معظم رهبری بر روی این مسئله برنام ریزی می شود وشهیددوران برای این برنامه انتخاب می شود.
این ماموریت انجام می شود و اجلاس و امنیت عراق بهم می ریزد و اعتبار صدام زیر سوال می رود و در نهایت اجلاس به دهلی منتقل می شود.
صدام در مصاحبه از بغداد بعنوان دژ نفوذناپذیر نام می برد.150 دقیقه بعد نیروی هوایی بغدادرا می زند!
درادامه گزارشی از دانشجویان دانشگاه علوم وفنون هوایی شهید ستاری پخش شد. در این گزارش از شرایط نظامی دانشگاه وسطح علمی بالای این دانشگاه و عملیاتی بودن واحدها گفته شد.
مجری برنامه از قره باغی پرسید: درباره مسیر طی شده وسختی ها وعدم موفقیت ها صحبت کنید.
چقدر زمین خوردیم تا راه رفتن را آموختیم
قره باغی چنین گفت: هر راهی پروژه ای زمان بر و پیچیده است. قبل طراحی پرنده پیش نیاز هایی وجود دارد بطور مثال مطالبات عملیاتی (هدف وماموریت از ساخت پرنده ). براین گونه مسائل مطالعه جامع وارزیابی با اطلاعات روز دنیا انجام می شود. بعداز جمع آوری اطلاعات هدف مشخص می شود. متخصصین مشخص می شوند و براساس تخصص خود مشغول کار می شوند.
از همان ابتدا همه باید در کنار هم باشند یعنی سازنده در کنار طراح وخلبان. براساس طراحی انجام شده ملزومات کار مشخص می شود. ساخت هم پروسه ای پیچیده دارد چراکه نیاز به زیرساخت ها وتجهیزات وفلزات و...است. در نهایت خلبان این هواپیما را برای تست به پرواز در می آورد که کاری بسیار جسورانه است چراکه هواپیمایی تازه ساخت را باید به پرواز در آورد.
خلبانی اسب سواری است
درادامه اویسی از ویژگیهای خاص خلبانی با هواپیماهای مختلف صحبت کردند: هرخلبانی بایدآموزش خاص خود را ببیند چراکه هواپیما باید براساس دستورالعملی که کارخانه تعیین کرده است استفاده شود.
اگرخلبانی به مدت 45 روز با F5 نپرد باید با خلبان مربی پرواز انجام دهد.6ماه نپرد باید کل دوره هواپیمای مربوطه را دوباره بگذراند. هر کس که خلبان شد یعنی خلبان پایه است. بعداز آن باید دوره هواپیماهای خاص را ببیند.
خلبانی مانند اسب سواری است! همانطور که اسب اگر بفهمد سوارش سواد اسب سواری را ندارد اورا برزمین می زند ،هواپیما هم چنین است. هواپیما هم مانند اسب موجود زنده است.
درادامه افزود: خلبان به خدا نزدیک تر است چراکه از تمام چیزهایی که در زمین است دل می کندودر جایی قرار می گیرد که کسی جز خدا نگهدار او نیست. به عقیده من کسی که نتواند از زمین دل بکند در خلبانی موفق نخواهد بود.