این مورخ و اندیشمند تاریخ اسلام گفت: چالش میان نسلها، ما را از رسیدن به تمدن اسلامی بازداشته و ما در امر واقع زندگی میکنیم.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، صادق آیینه وند، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس عصر امروز در نهمین نشست از دومین سلسله نشست های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت «نقد غرب و ارزیابی میراث تاریخی تمدنی اسلام و ایران» به موضوع «از قریه تا مدینه» پرداخت.
سلسله نشستهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با موضوع بررسی اندیشهها و تحلیل مبانی با محوریت نقد غرب و ارزیابی میراث تاریخی - تمدنی اسلام و ایران؛ از آبانماه آغاز به کار کرده، هر دو هفته یک بار با سخنرانی یکی از صاحب نظران حوزههای مختلف اندیشه و فلسفه اسلامی برگزار میشود.
آیینه وند با اشاره به مفهوم قریه ومدینه و اعرابی و عربی گفت: این اصطلاحها از اصطلاحات قرآنی، سیره ومتون هستند و بایدآنها را در چهارچوب رسالت و دولت پیامبرخدا (ص) تعریف و معنی کرد.
وی گفت: اعرابی و عربی اصطلاح عادی نیست که بتوان آن را در برابر عجمی قرار دارد بلکه این دو اصطلاحی تمدنی هستند.
ویژگی های تمدن اسلامی
این مورخ واندیشمند تاریخ اسلام گفت: تمدن اسلامی تمدنی است که پشتوانه معرفتی دارد و نیاز به جوهر، این جوهر را اگر نتوان حفظ کرد به تمدن اسلامی نمیرسیم.
آیینهوند در ادامه افزود:آنچه مسلمانان پدید آوردند انطباق، نیاز و اتصال به جوهر و ریشه است و بدون معرفت، دستیابی به تمدن اسلامی ممکن نیست.
وی ویژگیهای تمدن اسلامی را عقلمحوری و ارزش نهادن به معنویت دانست و گفت: علم از درون مردم باید بجوشد و این علم مدنی نامیده می شود و چون رسیدن به آن سخت است بهتر است ویژگی های تمدن مسلمانان را مدیریت کرد و برای برپایی تمدن اسلامی لازم است امام عصر (عج) ظهورکند.
مدینه و شهرنشینی
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه تمدن از مدینه اخذ شده گفت: به لحاظ لفظ، معنای شهرنشین شدن یعنی به اخلاق و به آداب شهریان خوگرفتن، در این معنی شهر نقطهای است که امنیت درآن وجود دارد وکسی که از بادیه به شهر آمد باید به اصولی پایبند باشدکه یکی از این اصول امنیت است.
آیینهوند در ادامه افزود: قریه محل پویش رسالت پیامبران و محل اجرای حکومت است و مدینه در اصطلاح میراث اسلامی، محل استقرار دولت آن بزرگواران است.
وی بیان داشت: وقتی پیامبر از مکه وارد مدینه شد پایبند به ادیان الهی و ملزم به اجرای قوانین است زیرا که شرط ورود از قریه به مدینه ملزم بودن به قانون منظم و مدون مطابق سیرت انبیاء و خوگرفتن براساس قواعد و فرهنگ شهری است.
این مورخ و اندیشمند تاریخ اسلام با اشاره به اینکه جایی که نهاد و مقررات وجود دارد نیازمند دین است افزود: دین است که شیوه ادارهی زندگی را مشخص میکند و در واقع دین اسلام جوهره تمدن را شکل میدهد.
آیینهوندگفت: کسیکه شهر را قبول ندارد و ملزم به آداب شهر نیست بادیه نشین است و کسی که از تمدن خارج شود مرتد خوانده می شود زیرا که این تمدن مقدس است.
وی با بیان ضرورت بازسازی قریه گفت: تمدن نیاز به ثبات دارد و درسایهی این ثبات است که به پیشرفت می رسید و کشاورزی که در قریه محقق میشود پشتوانه تمدن است.
این عضو هیات علمی دانشگاه هجرت را حرکت از قریه شرک به مدینه توحید دانست و افزود: مهاجر کسی است که برای حفظ دین به سوی تمدن حرکت میکند و اگر مانعی برایش ایجاد شود جهاد می کند.
تفاوت تمدن مسلمانان و تمدن اسلامی
آیینهوندگفت: مدینهی فاضله اوج تکامل انسانی است و این همان تمدن اسلامی است که باید نسبتی بین کالبد و ارزشهای اسلامی وجود داشته باشد.
وی افزود: ما به دنبال تمدنی هستیم که مسلمانان شکل میدهند و باید بتوانیم پیشرفت، توسعه، عزت و عظمت دینی را هماهنگ حرکت دهیم.
این استاد دانشگاه گفت: چالش میان نسلها، ما را از رسیدن به تمدن اسلامی بازداشته و ما در امر واقع زندگی میکنیم.
آیینهوند ادامه داد: در عین حال این تمدن اسلامی حرکت کرده و پشتوانه نیز دارد اما ما نیاز به هجرت دانشمندان داریم، نیاز به استراتژی و خط مشی که اگر از تمدن مسلمانان شروع کنیم پشتوانهی تمدن اسلامی نیز فراهم می شود.
وی در پایان گفت: اگر در عصر تنزیل، مطابق پیش بینی و طراحی الهی و نبوی کار به انجام می رسید، مشکل عصر تاویل و هجرت تاویلی در مقابل هجرت تنزیلی پیش نمیآمد.