آخرین اخبار:
کد خبر:۲۳۳۴۷۱

توضیحات وزیر علوم درباره نامه جنجالی رئیس‌جمهور

وزیر علوم درباره نامه رئیس‌جمهور مبنی بر تغییر روسای چند دانشگاه توضیحاتی داد.
توضیحات وزیر علوم درباره نامه جنجالی رئیس‌جمهور

به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، کامران دانشجو با اشاره به خبرها و تحلیل‌های مختلفی که در رسانه‌ها در خصوص انتشار نامه رئیس جمهور  منعکس شده است، گفت: نامه رئیس جمهور را اول بهمن 1391 یعنی 58 روز قبل از انتشار آن، در حاشیه جلسه هیئت دولت دریافت کردم، در همان زمان دریافت نامه در دیداری صمیمانه با ریاست جمهوری، توضیحات مورد نظر را به استحضار ایشان رساندم و پس از آن تا کنون دستور جدیدی اعم از کتبی یا شفاهی در این رابطه ابلاغ نشده است.
 

وزیر علوم ادامه داد: بدیهی است در چنین مواردی نظرات تبیین می‌شود، اما تصمیم نهایی بر اساس رعایت موازین و سلسله مراتب با رئیس جمهور محترم است و اوامر صادره اجرا خواهد شد.
 

وی افزود: طبق اظهار مشاور ارشد ریاست جمهوری، رئیس جمهور از رسانه‌ای‌شدن موضوع مکدر شده و به مسئولان ذیربط تذکر داده‌اند.

 

دانشجو که در دیدار نوروزی با جمعی از روسا و هیئت رئیسه دانشگاه‌های تهران سخن می گفت، با اشاره به موفقیت‌های علمی ایران در سال گذشته اظهار کرد: سال گذشته به لحاظ اعتبارات و برخی محدودیت‌ها سالی دشوار، اما در عین حال از نظر رشد تولیدات علمی و فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور بسیار موفقیت آمیز بود.
 

وزیر علوم با اشاره به عملکرد حوزه آموزش عالی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی که زمینه ساز پیشرفت های اخیر شده است، گفت: امروزه با برنامه ریزی و سیاستگذاری صورت گرفته، آموزش عالی از حاشیه وارد متن و ماموریت اصلی خود شده است و دانشگاه‌ها برای کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و همچنین رفع نیازهای کشور در حوزه کاربرد، حرکت جدی دارند و گفتمانی ایجاد شده که به سبب آن دانشگاه از وضعیت مقلد غرب بودن به سمت دانشگاهی بومی، ‌ایرانی و اسلامی و در جهت تعالی و پیشرفت کشور حرکت می‌کند.


وی با اشاره به جهش سریع علمی ایران و رشد هفت برابری تولیدات علمی کشور از سال 1384 تا کنون که جایگاه علمی ایران را در پایگاه ISI از رتبه 37 به رتبه 17 جهانی ارتقا داده است، گفت: رشد سریع تولیدات علمی دانشگاه های ایران و نیز جهت گیری دانشگاه‌ها در راستای ارتباط با صنعت و حوزه کاربرد که هر روز در حوزه های مختلف نمایان می‌شود، بیانگر پویایی علمی و فضای مناسب تحقیقاتی و آموزشی در دانشگاه‌هاست.


دانشجو با تأکید بر ضرورت گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از دردهای آموزش عالی این بود که برای گسترش تحصیلات تکمیلی به آنچه توان داشت،‌ باور نداشت، اما امروزه با افزایش حدوداً سه برابری ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، ضمن آن که در خروج ارز صرفه‌جویی شده است، از خروج داوطلبان تحصیلات تکمیلی به کشورهایی که دانشگاه‌های آنها به مراتب کیفیتی پایین تر از دانشگاه‌های ایران دارند نیز جلوگیری می شود.


وزیر علوم تصریح کرد: با افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هم تولیدات علمی افزایش یافته و هم امکان ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با حوزه کاربرد فراهم شده است.


وی افزود: امروزه استادان دانشگاه‌های ما با داشتن چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در طی سال ضرورتاً باید زمینه تحقیقاتی خود را به گونه‌ای تعریف کنند که هر رساله دکتری و کارشناسی ارشد بخشی از یک پروژه بزرگ مطالعاتی را شامل شود و دقیقاً در جهت حل مشکلات کشور حرکت کند و این به معنی داشتن برنامه تحقیقاتی اساتید دانشگاهی برای حل مشکلات و باز کردن گره‌های جامعه است.


دانشجو با اشاره به فعالیت های شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب 40 طرح کلان ملی برای جهت‌دهی مناسب به تحقیقات علمی در جهت رفع نیازهای کشور گفت: از مهمترین آثار و دستاوردهای این فعالیت‌ها این است که برای اولین بار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری در قالب کنسرسیوم در جهت اجرای یک پروژه حرکت می کنند و هم افزایی دارند که خوشبختانه با ایجاد ردیف بودجه برای این طرح‌ها در لایحه بودجه سال 1392 این موضوع هم نهادینه و قانونمند می‌شود.


وزیر علوم با تاکید بر اینکه در شورای عالی عتف اولویت های تحقیقاتی کشور شناسایی شده است، گفت امروزه پژوهش و تولیدات علمی جامعه دانشگاهی در یک فضای مشخص و هدفمند صورت می گیرد و با مطالعات انجام شده تلاش کرده‌ایم تحقیقات در مسیر اصلی خود برای رفع نیازها و مشکلات کشور قرار بگیرد که البته این موضوع به معنای حذف تحقیقات نظری و پایه نیست؛ چرا که تحقیقات بنیادی نیز زمینه‌ساز رشد تحقیقات کاربردی است و بدون این گونه تحقیقات پیشرفت‌های جهشی در فناوری صورت نمی‌گیرد.


وی گفت: در مجموع به نظر می رسد جامعه ایران به نقش دانشگاه‌ها و فعالیت‌های ارزنده علمی و تحقیقاتی جامعه دانشگاهی آگاهی دارد، بویژه اینکه در چند سال اخیر هم فعالیت آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها بیشتر نمایان شده است و ما خوشحالیم از اینکه خدمات جامعه دانشگاهی به عنوان یک شاخص مهم از پیشرفت های کشور رضایت نسبی مقام معظم رهبری،‌ ریاست محترم جمهور و مردم عزیز را فراهم کرده و زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر کشور در بسیاری از حوزه هاست.

 

دانشجو همچنین در توضیح اظهار عدم اطلاع مدیرکل حوزه وزارتی از ابلاغ چنین نامه‌ای بیان داشت: با توجه به گفت و گوی حضوری با رئیس محترم جمهور و اینکه نامه دریافتی از طریق دبیرخانه و سیستم پیام دولت وصول نشده بود، بنابراین مطلب ایشان مبنی بر عدم دریافت نامه در آن زمان صحیح است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار