این روزها همه سایتها، روزنامهها، خبرگزاریها و محافل سیاسی به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میپردازند و کمتر کسی به انتخابات ...
گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ اهمیت شوراهای شهر و روستا بر کسی پوشیده نیست. رهبر معظم انقلاب بارها در مناسبتهای مختلف اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین کردهاند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشکیل شوراها دانستهاند؛ امری که اگر رخ دهد سبب افزایش اعتماد عمومی به نظام خواهد شد.
از جمله ویژگی های انتخابات امسال، ثبت نام تعداد بالای کاندیداهاست که در میان آنها چهره های مختلف دیده می شود؛ از ورزشکار و بازیگر و خواننده گرفته تا جانباز و وزیر.
تعداد بسیار زیاد کاندیداها نمایانگر تلاش گروه ها و جریانات مختلف برای بدست آوردن صندلی این شوراها، بخصوص 31 صندلی تهران است.
پس از گذشت چند روز از ثبت نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر، به سراغ پرویز سروری یکی از این کاندیداها رفتیم. سروری سابقه دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد و چند ماهی است جبهه خدمتگزاران، آبادی و پیشرفت را پایه گذاری کرده است. این جبهه قرار است در انتخابات شورای اسلامی شهرها، نقش کلیدی در بین اجماع اصولگرایان ایفا کند.
صبح یک روز تعطیل ساعتی با پرویز سروری به گفتوگو نشستیم و از برنامه هایش پرسیدیم. متن زیر حاصل گفتوگوی بیش از یک ساعته ماست:
«خبرگزاری دانشجو»- به عنوان اولین سوال، نگاه کلی شما به وظیفه و کارکرد شورای شهر چیست؟
سروری: شورای شهر مردمی ترین شورای کشور است و تبلور مشارکت مردم در سرنوشتشان امروز به طور میدانی و جدی در شورای شهر شکل گرفته و تبلور جمهوریت و مردمسالاری دینی هم در شورای شهر نمایان میشود. از این جهت مردم با مشارکت گستردهای که در کل کشور دارند بالای 30 هزار نفر ثبت نام کردهاند و این نشان میدهد مردم هم نسبت به روند مشارکتشان در سرنوشت خودشان حساستر شدند و اهمیت شوراها را بیشتر درک کردهاند.
ما در مشارکت مردم هم ازنظر کیفی و هم از نظر کمی رشد معناداری را ملاحظه میکنیم، یعنی از شورای اول تا تا شورای سوم یک رشد کمی و کیفی را میبینیم. در دوره چهارم شوراها ترکیبی از کسانی در نامزدی شوراها شرکت میکنند که این ترکیب یا در دوران ریاست جمهوری یا در مجلس شرکت میکردند، اما امروز شورای شهر رفته رفته حساسیتهای خودش را بیشتر نشان میدهد و رفته رفته تاثیر شورای شهر در عرصههای مختلف خودش را نشان داده است. شاید در شورای اول بیشتر نگاه به شوراها تشریفاتی یا نگاه کاملا سیاسی بود، اما در دوره چهارم این نگاه تغییر کرده و شوراها بستر و زمینهسازی برای ارائه خدمت فراهم شد.
در شورای تهران اعضای شورای شهر در رابطه با بودجه شهر تهران در بحث عمرانی تصمیمی میگیرند که معادل و یا حتی بیشتر از بودجه عمرانی کل کشور است و این حساسیت شوراها خصوصا شورای شهر تهران را نشان میدهد.
از این نظر جمهوری اسلامی نقطه تبلور جمهوریت خودش را و مردم سالاری دینی را در شوراها دیده و به همین دلیل امام در اولین روزهای تشکیل حکومت اسلامی بیانیهای صریحی دادند و مطالب جدی را در رابطه با مشارکت مردم بر سرنوشتشان خصوصاً در شوراها عنوان کردند و میبینیم در قانون اساسی هم در چند ماه توجه کسانی که قانون اساسی را نوشتهاند به شوراهاست.
این نشان میدهد شوراها نقش جدی را در تمشیت امور مردم دارند. شوراهای شهر بیشترین سطح تماس را با مردم دارند مجلس کلیتر به قوانین نگاه میکند اما چیزی که از تولد تا مرگ با مردم ارتباط دارد شهرداریها و شورای شهر هستند و طبیعتا شورای شهر باید از نظر تقنینی از تولد تا مرگشان پیشبینی داشته باشد. این نکته مهمی است که بیشترین سطح تماس با مردم در شهرداریها و شورای شهر شکل میگیرد، اینجاست که نقش شورای شهر هم در تعیین قوانینی که به مردم مربوط است هم در نظارت و جلوگیری از احجاف و ظلم و اقداماتی که حقوق مردم را آسیب برساند حائز اهمیت است.
«خبرگزاری دانشجو»- با توجه به این که طرح های زودبازده در حوزه شهری، جلب رضایت بیشتری می کنند، نگاه شورا باید به سمت مسائل زیرساختی و بنیادی باید باشد یا طرح های زودبازده؟
سروری: هر دو. ما نیازمند اقدامات زیربنایی و روبنایی هستیم. هر دو باید همزمان انجام شود. گاهی طرح های زودبازده به عوامفریبی تعبیر می شود. یعنی ما می خواهیم آینده مردم را قربانی حالشان کنیم. این که از ما رضایت بیشتری داشته باشند عین خیانت است. چون اقدامات روبنایی در یک مدت کوتاه تبدیل به معضل خواهد شد. مثل مسکن برای درد است که تاجایی جواب می دهد و از آنجا به بعد باید مقدارش را بالا ببریم.
همچنین نمی توان از اقدامات روبنایی نیز غافل بود. یک تناسبی باید به وجود بیاوریم بین زیرساخت ها و اقدامات زودبازده.
«خبرگزاری دانشجو»- عملکرد شورای شهر فعلی را چطور ارزیابی می کنید؟ نقاط ضعف و قوتش آن را چه می دانید؟
سروری: مجموعه شورای شهر دوم و سوم مجموعه مثبتی بوده است. سرعت سازندگی و سرعت تحولات و تغییراتی که در شهر تهران مشاهده می شود با بعضی افرادی که مهمانان خارجی صحبت می کردم اینها می گفتند تهران یک شهر بهت انگیز است. یعنی سطح سازندگی و خدماتی که تغییر کرده. اینها برخی زمان شاه هم آمده بودند و دوره های مختلف آمده بودند و دیده بودند می گفتند شما با این سطح تحریم ها و فشارها و مشکلات ما فکر می کردیم وارد تهران شویم وارد یک خرابه شده ایم!
این نشان می دهد دوستان زحمت کشیده اند. اما برخی عرصه ها هست که کاملا فعال شده است. به نظر من در عرصه های فرهنگی کار هایی شده اما هنوز در حد مطلوب نیست.
دغدغه های مهم فرهنگی را در رابطه با شهر تهران داریم که به نظر من باید توجه جدی نسبت به این مسئله صورت گیرد و فکر اساسی برای آنها شود. این عرصه کمتر به آن توجه شده. اما خروجی کار نشان می دهد که ما به این عرصه توجه کمتری داشتیم.
«خبرگزاری دانشجو»- در حال حاضر، نظارت شورای شهر بر شهرداری را چطور ارزیابی می کنید؟ در عمل نظارتی وجود دارد؟
سروری: کارنامه متفاوتی داریم، یکی کارنامه شورای شهر اول را داریم، یک کارنامه شورای شهر دوم و یک کارنامه هم، شورای شهر سوم. اگر به طور جدیتر به کارنامه شورای اول نگاه کنیم، کارنامه شورای اول کاملا سیاسی که فاقد نظارت است و بیشتر به جدالهای سیاسی و وزنکشیهای قدرت در شورا منجر شد و شاهد بودیم حقوق ملت در شورای اول آن قدر کاهش پیدا کرد که در جمهوری اسلامی انتخاباتی که با کمترین درصد مشارکت مواجه شد انتخابات شورای دوم، بود یعنی مردم کاملا از شوراها ناامید شده بودند و منزجر شده بودند.
در شورای اول هم از نظر تقنینی شورا را فاقد کارایی میبینیم، هم نظارت شورای دوم و سوم موضوع متفاوت شد و شورا هم از نظر تقنینی هم نظارتی کارآمد شد اما فاصله از بین واقعیتها و مطلوبها زیاد بوده، هنوز هم حرکت از وضعیت موجود به وضع مطلوب کارنامه موجود شورای دوم و سوم را مثبت ارزیابی میکنیم اماهم در بعد تقنینی و هم نظارتی نیازمند اقدامات جدیتری هستیم و شاید در بعضی جاها شاهد تضییع حقوق مردم هستیم که فکر میکنم شوراها میتوانند با حضور جدیتر و نظارت جدی رافع اینها باشند در این دوره چون شورای شهر تهران دو برابر به اضافه یک شده طبیعتا ظرفیت شورا برای اعمال نظارت و دقت بیشتر در امور اجرایی دولت کوچکی به نامه شهرداری جدیتری خواهد بود از این نظر فکر میکنم در شورای چهارم زمینه ارتقا سطح کیفی شورا بیشتر فراهم شود البته این بستگی به نظر مردم دارد و اگر مردم دست به انتخابی بزنند که بتواند نیروهای کارآمد و توانمند به شورا بفرستند شاید زمینه قانون گزاری و نظارت بیشتری فراهم شود.
فرمودید شوراها روز به روز اهمیت بیشتری پیدا میکند و سیر صعودی دارد- در سطح نظری سه طیف وجود داشت یکی طیف بازیگرها بودند و هنرمندان تا مجریان- یکی سیاسیونی بودند که به هیچ وجه سابقه اجرایی ندارند و صرفا کارهای سیاسی میکردند و قشر سوم چهرههای سیاسی که با وجود سابقه سیاسی سابقه اجرایی هم داشتند تحلیل شما از این چیست؟
«خبرگزاری دانشجو»- در یک نگاه اجمالی شاهد هستیم سه طیف در انتخابات ثبت نام کردند؛ دسته اول بازیگران و هنرمندان، دسته دوم چهرههای صرفا سیاسی که هیچ سابقه اجرایی یا اجتماعی ندارند، و دسته سوم هم چهرههای سیاسی که کم و بیش سابقه اجرایی دارند. تحلیل شما از این همه اختلاف بین ثبت نام کنندگان چیست؟
سروری: ما هم با روند رو به رشدی روبرو هستیم و هم دغدغههایی در هر دوره به وجود میآیدو علت آن هم اهمیت شوراهاست. یعنی جایگاه شوراها وقتی بالا میرود، برخی با نیت خدمت برخی هم با نیت قدرت وارد میشوند. من با همه ارادتی که به همه طیفهای موجود در کشور دارم و حضور آنها را در شورای شهر لازم میدانم، شورای شهر مثل یک سبد از تخصصهای مختلف است که نیازهای مدیریت شهری باید در آن متبلور باشد.
ما باید بتوانیم لیستی را ارائه دهیم و آماده کنیم و ترکیبی به شوراها وارد شود که تبلور همه نیازهای مدیریت شهری باشد. در این سبد ما نیازمند فرهنگ و هنر و ورزش هستیم و هم نیازمند به تخصصهایی هستیم که مردم امروز با آنها دست و پنجه نرم میکنند. بحث مسائل عمرانی شهر، بحث حمل و نقل، محیط زیست، فضای سبز، حریم و مهاجرتها همه معضلات و مشکلات ملموس مردم است.
بحث زلزله که ما شاهد یک سلسله مستمری در دنیا و کشور هستیم که پیدرپی اتفاق میافتد و عین خطر را گوشزد میکند، که اگر تهران با این بافت گسترده فرسودهاش تکان کوچکی بخورد ممکن است فاجعهای اتفاق بیفتد که هیچ کس نتواند جلوی آن رابگیرد.
من تعبیر کردم به اینکه یک بهمن نامرئی در حال حرکت به سوی تهران است که اگر قبل از آن پیشبینی برای مقابله با بهمن نشود تهران را نابود خواهدکرد. طبیعتا نیازمند این تخصصها هم در شورای شهر هستیم، اما خروج از تعادل در ثبت نام خصوصا در تهران دیده میشود. یعنی بعضی از این نیازها به شدت پررنگ میشود و حضور نامتعادل بعضی نیازها در شورای شهر تهران باعث میشود نیازهایی که شاید الان هم خیلی جدی باشد کمرنگ یا حتی بیرنگ شود.
با وجود اینکه بیتعادلی مشاهده میشود اما دستهای پنهانی راهم در پس این موضوع ملاحظه میکنیم. یعنی احساس میشود کسانی به دنبال این هستند که با ترغیب بعضی از افراد برای حضور در شورای شهر تهران به شکلی فضای ناکارآمدی را به شورای شهر حاکم کنند و لطمهای به فرایند رشد شوراهای شهر به وجود بیاورند. من این دستهای ناپیدا را حس میکنم خصوصا در این دوره باز هم تاکید میکنم. مادر زمینه فرهنگ و هنر و ورزش نیازمند به حضور افراد کارآمد و توانمند برای پیگیری این نیازها در شورای شهر هستیم اما در حد تعادل.
شورای شهر سبدی از همه طیف هاست
«خبرگزاری دانشجو»- به عنوان یک چهره ی سیاسی، حضور چهره های سیاسی را در شورای شهر چه طور ارزیابی میکنید؟ و حوزه تخصصیتان خودتان در شورای شهر در چه زمینه ای است؟
سروری: یکی از دغدغههای جدی که امروز در شورای شهر با آن مواجه هستیم و این دغدغه دراین دوره تشدید شده - چون ما دو انتخابات مهم راباهم برگزار میکنیم یکی انتخابات صددرصد سیاسی و یک انتخابات تقریبا کاملا اجتماعی و تخصصی- با توجه به جاذبههایی که انتخاباتهای سیاسی دارند وخصوصا مهم ترین انتخابات کشور که انتخابات ریاست جمهوری است این دغدغه به طور جدید وجود دارد که این انتخابات سیاسی، انتخابات تخصصی را تحت تاثیر قرار میدهد. یعنی ما شاهد باشیم که لیست شوراهای شهرها نیز به تبع این انتخابات سیاسی، سیاسی بسته شود. ما تجربه تلخی از لیست سیاسی در شورای شهر داریم.
شورای اول شورای سیاسی بود و آثاری که بر شهر گذاشته بود ویرانگر بود، به گونهای که یک شورای شهر اصلاح طلب را وزارت کشور اصلاح طلب معلق میکند یعنی راهی برای جلوگیری از ویرانگری که در آن دوره در سطح شهر داشتیم، وجود نداشت.
شهر، بی شهردار بود و اگر هم بود دائماً در تظاهرات و ... . ما در شورای شهر چهارم نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. یکی از فلسفههایی که اساسا ما مجموعه خدمتگزاران آبادی و پیشرفت را با حضور بیش از سی نماینده سامان دادیم جلوگیری از همین دغدغه بود. تلاش ما بر این است که بتوانیم برای شوراهای شهر را یک خط تلاش مستقلی ایجاد کنیم که فارغ از انتخابات سیاسی و یا با کمترین تاثیرات از انتخابات ریاست جمهوری بتواند ادامه فعالیت داشته باشد.
«خبرگزاری دانشجو»- این با حضور شما در شورای شهر مغایرت ندارد؟
سروری: دو تا پاسخ در این رابطه وجود دارد؛ یکی اینکه بنده مسئول کمیته امنیت داخلی کشور در کمیسیون امنیت بودم و با موضوعات مختلفی که در مسائل داخلی کشور وجود داشت به طور مرتب ارتباط داشتم. بحث قاچاق کالا، ارز، اعتیاد، زندانها، موضوعات مختلفی که به مدیریت شهری برمیگردد که بیشتر آنها به کمیتهای برمیگشت که بنده مسئول آن کمیته بودم و چهار سال مجموعه مسائلی که به امنیت داخلی کشور برمیگشت با کمیته ما ارتباط داشت. یعنی شهر تهران یکی از دغدغههایش دغدغه امنیت است. مشکلاتی که امروز با مسائل امنیتی ارتباط دارد بسیار زیاد است. دومین نکته این که سابقه من اساسا سابقه اجتماعی است.
بنده عموما در بسیج مسئولیت داشتم و مسئولیتم هم بیشتر جنبه فرهنگی و اجتماعی داشته و با این حوزه ارتباط جدی داشتم. به علاوه اینکه دغدغه خودم هم در طول مدتی که در عرصههای سیاسی فعالیت داشتم بیشتر اجتماعی بوده تا سیاسی. حتی ما مجموعه تشکل سیاسی را که تحت عنوان رهپویان به وجود آوردیم، با رویکرد اجتماعی بود. این مجموعه را یک مجموعه اجتماعی سیاسی میدانیم نه سیاسی اجتماعی.
خدمتگزاران آبادی وپیشرفت اساسا یک مجموعه مطالبهگر اجتماعی است که با نگاه صرفا انتخاباتی به وجود نیامده ما مجموعه کاری که در این دوره داریم تحقیق میکنیم این است که خلاهایی که در زمینههای اجتماعی وجود دارد بتوانیم مطالبهگری کنیم. احساسمان این است که عرصه سیاسی تمامی عرصهها را جابهجا کرده است. شما میبینید اقتصاد در کشور ما با یک نگاه سیاسی نگاه میشود، فرهنگ تحت تاثیر سیاست است و ... .
حوزه اجتماعی به نظر من رهاست یعنی مردم با مشکلات متعدد اجتماعی مواجه هستند و واقعا نمیدانم چه کسی و چه مجموعهای این مطالبه را میتواند پیگیری، اجرا و پشتیبانی کند.
«خبرگزاری دانشجو»- در حال حاضر در شورا چه خلاهایی وجود دارد؟ برنامههای شما برای این خلاها چیست؟
سروری: در عرصههای سیاسی ظرفیتهای کارآمدی را داریم. جریانها، احزاب و ... که هر مسأله سیاسی را با حساسیت بالایی پیگیری میکنند، به همین دلیل مسئولین نسبت به مسائل سیاسی حساس و دقیق هستند، اما عرصههای اجتماعی را ببینید، مثلا روند رو به رشد اعتیاد را میبینید چه کسی متولی برخورد جدی با این موضوع است؟ این روند چرا کنترل نمی شود؟ این حساسیت مسئولین چه در حوزه قانون گزاری چه در حوزه اجرا چرا تحریک نمیشود؟ چرا عرصه های اجتماعی روی هم تلنبار میشود تا به یک معضل اجتماعی تبدیل شود و آن وقت تازه ما برای آن چاره اندیشی مسکنی کاری انجام می دهیم؟
این عدم تناسب از یک نقطه صفر شروع شده و به تدریج پیش رفته و هیچ چاره اندیشی برای آن نشده است. احساس بر این است که مطالبهگری در این زمینه وجود ندارد. نباید اجازه دهیم این مطالبه دست دشمن بیفتد. امروز دشمن تلاش دارد با به وجود آوردن ظرفیتهایی تحت عنوان ان.جی.او ها این مطالبه گری را در مسیرهای منفی انجام دهد. البته شایان ذکر است که برخی از این تشکلهای غیردولتی با رویکرده مواجهه با نظام و با نگاه اجتماعی شکل میگیرند. چرا باید ما - که حکومت اسلامی را تشکیل دادیم- و دغدغه امام و همه دلسوزان انقلاب رفع مشکلات مردم است اجازه دهیم این جریان دست دشمن بیفتد.
از این نظر تلاش مجموعه بر این سمت است که ما این عرصه را فعال کنیم. به همین دلیل اتاق های فکری را تشکیل دادیم. اگر از مجموعه ای که خدمتگزاران دارد هندل می کند افرادی به شوراها راه پیدا کنند آنها زمینه مناسبی خواهند بود برای این که ما از طریق آن ها و از طریق اتاق های فکر موضوعات و معضلات را به صورت فهرست آماده و کارشناسی کنیم و در اختیار نمایندگانمان قرار دهیم.
همچنین بیش از 30 نماینده هم در شورای راهبردی ما هستند. از طریق آنها هم می توانیم مطالبی که در مجلس باید بصورت قانون در بیاید را هم پیگیری کنیم. امیدواریم دولت آینده هم دولت همگرایی باشد و ما بتوانیم نخ تسبیح بین دولت، مجلس و شورای شهر باشیم.
«خبرگزاری دانشجو»- اولویت های شما با چه برنامه هایی است؟
سروری: در تهران حساسیتهای خاصی وجود دارد که شاید این حساسیت ها را در شهرهای دیگر نداشته باشیم. معضلات آلودگی هوا، حمل و نقل که همه اینها به صورت جدی با هم ارتباط دارد. حریم تهران که بسیار آزاردهنده است. مهاجرت به تهران که هر روز بر حجم تهران می افزاید و بی جهت به گسترده شدن تهران منجر می شود و به ناهماهنگیهای اداری شهر منجر میشود. بحث ناهماهنگی های دولت و شهرداری و آسیب جدی که این ناهماهنگی به وجود میآورد. بافتهای فرسوده تهران به عنوان مهمترین بحث تهران است. برای فاجعه قبل از آن باید فکر شود. حتما یکی از اولویتهای مهم تهران همین است. حل سرعتی بافتهای فرسوده. حتی ما فرصت نداریم در قالب یک طرح درازمدت به این موضوع نگاه کنیم، باید در کوتاه مدت با هماهنگی دولت و مجلس و شورای شهر این کار بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد. بحث زنان بیسرپرست در تهران و بحثهایی که در مورد کودکان کار داریم به اضافه مسائل فرهنگی که با آنها در تهران مواجه هستیم، و از این نوع مسائلی که تهران را بصورت یک شهر وحشی در آورده است.
در معماری تهران هم مواجه با یک معماری وحشی هستیم و هم در معضلات فرهنگی تهران دچار بیماری و آفت شده ایم که به نظر من شورای شهر تهران در دوره چهارم در ادامه خدمت به این موضوعات به سرعت و دقت و جدیت به این مسائل باید بپردازد.
ایجاد کارگروههای پژوهشی برای شورای شهر
«خبرگزاری دانشجو»- با توجه به این که عنوان جبهه شما خدمتگزاری، آبادی و پیشرفت است، در بحث خدمت رسانی چه فکر هایی کرده اید؟ فکر می کنید مردم با چه مشکلاتی مواجهند و دست و پنجه نرم می کنند؟ آیا برنامهای عملی برای رفع این مشکلات وجود دارد؟
سروری: مجموعه خدمتگزاران یک مجموعه جوان است که تنها سه ماه از عمرش می گذرد. طبیعتا این ادعا که برای همه معضلات یک بسته آماده داشته باشیم، صرفا شعاری تبلیغاتی است. اما چیزی که مشخص است این است که ما این حرکت را شروع کردیم و در هر حوزه ای با توجه به ظرفیتهایی که از نظر اساتید دانشگاه و شخصیتهای موثر و صاحب نظران در زمینههای مختلف از جمله ترافیک، حمل و نقل، فضای سبز، آلودگی هوا و ... داریم می توانیم کارگروههای مختلفی را ساماندهی کنیم که این کارگروه ها با نگاهی کاملا اجتماعی شکل بگیرند و بتوانیم برای همه معضلات شهر تهران برنامه ریزی داشته باشیم و راه حل پیدا کنیم.
بخش دیگر برنامه این است که ما همه ی ظرفیت ها را نباید ایجاد کنیم. بلکه می توانیم ظرفیت های موجود را مدیریت کنیم. در مجلس ظرفیتهای خوبی در کمیسیون اجتماعی، امنیت، فرهنگی و ... داریم. در دولت هم همینطور. میتوانیم با متصل کردن اینها به هم و مدیریتی که بتواند این ظرفیتها را در کنار هم قرار دهد استفاده کرده و به جای این که اینها جزایری پراکنده و جدا از هم باشند، به یک پیوستگی برسند و مسئولیت ها را در طول هم بپذیریم.
این اتفاق تاکنون کمتر افتاده است. کمیسیون اجتماعی کار خودش را می کند، دولت راه خودش را می رود و شورای شهر هم همینطور. در یک موضوع هر سه ورود کرده اند در حالی که می توانند تقسیم وظایف کنند. اگر مجموعه ما بتوانند این نقش را ایفا کند و این ظرفیت ها را کنار هم قرار دهد و همه ی ظرفیت ها را متقاعد کند که در این عرصه فعال شوند، یک اتفاق بسیار مبارکی خواهد افتاد. ما از مجلس و شورای شهر و انشاالله از دولت آینده در ترکیب خودمان نمایندگانی را داریم که این ها می توانند نقش هماهنگی را بین این نهادها ایفا کنند و ما بتوانیم این ظرفیت ها را در مسیر رفع نیازهای شهر مرتفع کنیم.
«خبرگزاری دانشجو»- نظرتان در مورد شهر اسلامی چیست؟ چه شهری را شهر اسلامی می دانید و معماری اسلامی را چقدر در اسلامی شدن شهر موثر می دانید؟
سروری: وقتی یک شهر را اسلامی میگوییم که نیازهای متفاوت انسان را پاسخ بدهد. شهر باید معطوف به انسان باشد نه انسان معطوف به شهر. در مدل های شهرسازی امروز، انسانها متغیری از عرصههای مختلف شهری هستند و این انسان را دچار مشکلات متعددی میکند. در حال حاضر این آدم ها هستند که باید نیازهایشان را با ظرفیتهای شهری تطبیق دهند. در حالی که ما معتقدیم اگر شهر متناسب با نیازهای انسانی شکل بگیرد بهتر است. انسان هم نیاز مادی دارد هم نیاز معنوی. این نیازها همه باید همه باید رفع شود. آرامش در این بستر شکل می گیرد. اگر ما صرفا به یکی از ابعاد انسان توجه کنیم، نتیجه آن می شود که انسان به موجودی کاریکاتوری تبدیل می شود و در نیازهایش یک قسمت خیلی بزرگ، و یک قسمت خیلی کوچک می شود؛ به عبارت دیگر یک مهندسی غیرمتعارف از نیازهای انسانی شکل بگیرد.
عوارض این ناهماهنگی در نیازها این است که تبدیل به استرس و ناراحتیهای عصبی میشود. این که ما میبینیم هر روز سطح ناراحتیهای روحی و روانی در شهرهای مدرن افزایش پیدا میکند، و این به دلیل فقدان نگاه دینی انسان مدارانه به شهر است.
معماری باید مطابق با نیازهای درون انسان باشد. در حال حاضر تعارض بین انسان و معماری در شهر وجود دارد و انسان وقتی وارد شهر می شود ناخودآگاه احساس بیگانگی می کند.
برای این کار باید برنامه ریزی درازمدت انجام داد. دوستانی که برای لیست مدنظر داریم برخی هایشان صرفا تخصصشان در این زمینه بود که اگر رای بیاورند و در لیست قرار بگیرند از ظرفیت هایشان می توان برای بهبود این وضع کمک گرفت.
کمبود فضا در مترو
«خبرگزاری دانشجو»- اگر بخواهیم در مورد مسائل مرتبط با روزمره مردم جزئی تر صحبت کنیم، به مشکلات و معضلات خاصی مثل مترو و اتوبوس و غیره می رسیم. با توجه به این که قشر متوسط به پایین با این مسائل مواجهند، چه برنامه ای برای بهبود اوضاع حمل و نقل عمومی دارید؟به نظر شما در حال حاضر اوضاع راضی کننده است؟
سروری: من را یاد خاطره ای انداختید. در زمان نمایندگی بنده قانون سهمیه بندی بنزین تصویب و ابلاغ شد. فردای روز ابلاغ، من با مترو به مجلس رفتم. آن روزها مردم هجوم زیادی به سمت مترو آورده بودند و یادم می آید که بسیار شلوغ بود. در آن وضعیت، یکی از کسانی که در مترو کنار من ایستاده بود شروع کرد به فریاد زدن و بد و بیراه گفتن به نمایندگان مجلس که «این نماینده های فلان فلان شده خودشان حتی یک بار هم سوار مترو نشده اند تا ببینند قوانینی که تصویب می کنند چه بر سر ملت می آورد.»
ما با مشکلات مترو آشنا هستیم. یکی از بزرگترین مشکلات در این حوزه، اختلافات بین دولت و شهرداری است که آثار و تبعات را در سطح خدمت رسانی نشان داده است. اما واقعا نمی شود سرعت این کار را ندید گرفت. سرعت ساخت مترو در سال های گذشته 2.5 کیلومتر در سال بود که این عدد به 15 کیلومتر در سال رسید.
الان در جای جای تهران مترو و ایستگاه ها وجود دارد که همین امر بر سرعت کار دلالت می کند و جای قدردانی دارد. اگر این ظرفیت ها نبود الان با این اوضاع اقتصادی که مردم دارند، معلوم نبود چه بلایی سرشان می آمد.
تحلیل من از اوضاع گرانی و اقتصاد این روزها این است که یک جریان فاسد و منحرف به دنبال این هستند که با شلیک به سبد اقتصادی خانوارهای ایرانی، زمینه نارضایتی گستردهای را فراهم کنند. این که در یک روز 40 درصد قیمت روغن افزایش پیدا کند توجیه منطقی ندارد و یا این که ارز مرجع از آرد برداشته شود و ببینیم که این جریان مشکلات بسیاری را در عرصه های مختلف ایجاد کند.
من این قضیه را منبعث از یک تحلیل انحرافی میدانم. آنهایی که اعلام میکردند ما می خواهیم 250 هزار تومان به این مردم یارانه بدهیم و به مردم نمیگویند قرار است چه بشود. این تحلل را جریان انحرافی به این شکل جلو میبرد که از آن طرف با برداشتن دستش از روی ارز مرجع و افزایش لجام گسیخته قیمت، آن هم در ایام انتخابات یک نارضایتی گسترده که زمینه شورش اجتماعی را به وجود بیاورد. امروز مواجه با حمله سنگینی به سبد خانوار هستیم. این موضوعی است که باید دغدغه مجلس و همه مسئولان باشد و از کنارش به راحتی نگذرند. اگر این اوضاع استمرار داشته باشد و قیمت ها به مرحله قبل خودشان بازنگردند واقعا اقتصاد خانواده دچار نارسایی هایی خواهد شد و ایجاد شوک خواهد کرد. به اعتقاد من خیلی از این بازیها به منظور ایجاد شرایط اضطرار است تا از طریق آن بتوانند گزینه خودشان را به نظام تحمیل کنند.
هدف دوم این است که میزان مشارکت را پایین بیاورند. در تحلیل ها می گویند تلاش نظام سلطه این است که شورش های بعد از انتخابات هشتاد و هشت به قبل از انتخابات 92 منتقل شود و اجازه ندهند که انتخابات ایران مانند همه انتخاباتها در کمال آرامش و امنیت و ثبات برگزار شود. . در حال حاضر تلاش میشود با امنیتی کردن انتخابات به نوعی مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را هم زیر سوال ببرند. این است که باید همه نسبت به اتفاقات اخیر حساسیت بیشتری داشته باشند.
سطح خدمات دهی در مترو به نظر من که در مجلس در جریان این کار بودم و پیگیری می کردم این است که سرعت و پراکندگی خوب بود و تقریبا می شود گفت تا پایان سال 92 اولین طرح پیشنهادی که برای متروی تهران داده شده بود دیگر به صورت صد در صد اجرایی خواهد شد.
برای قیمت های بالای مترو هم باید فکری کرد. چون وقتی از مردم می خواهیم که از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند، باید جایگزین هم برایش ایجاد کنیم. در جلساتی که با مسئولین مربوطه داشتیم می گفتند برای ثابت نگه داشتن قیمت، شهرداری و دولت باید همزمان و هماهنگ با هم اقداماتی انجام دهند.
در حال حاضر فرسودگی زیاد شده و هزینه ها از درآمدها بیشتر شده است و این کار به صورت ضعیف انجام می شود. یارانه هایی که دولت می دهد با هزینه ها تطبیق ندارد. فرسودگی مترو در کشور به علت استفاده نامتعادل و نامتعارف از واگن ها است. فواصل بین دو مترو با میزان جمعیت تطبیق ندارد و همین امر فرسودگی را بالا می برد. زیرساخت ها آماده شده و باید مسائل روبنایی آن هم انجام شود تا به یک تحول عظیم برسیم. اگر دست به دست هم دهیم و سطح زمان را با بودجه خوبی کاهش دهیم می توانیم این معضل را حل کنیم و به حل ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک کنیم.
در حال حاضر واگن سازی داخل کشور ظرفیت هایی دارد و اگر بودجه به آن اختصاص پیدا کند می توانیم سطح تولیدات را بالا ببریم. همه ی اینها باعث می شود هم در پاسخ به تقاضاها موفق باشیم و هم در کاهش قیمت.
اتحاد اصولگرایان در انتخابات شورای شهر
«خبرگزاری دانشجو»- شنیده شده با پایداری و ایثارگران و رهپویان اتحاد ایجاد می شود. ترکیب شما اصولگرایان برای شورای شهر چگونه خواهد بود؟
سروری: ما امسال با یک تفاوتی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه هستیم. ما در انتخابات ریاست جمهوری احتمالا رقابت خواهیم داشت.
شورای نگهبان معتقد است کسانی که براندازی کرده و ساختارشکنانه عمل کرده اند و قانون را نادیده گرفته اند و نهادهای کشور را بی هویت کردند و مطالبات را از مسیرهای قانونی به سطح خیابان ها بردند و به ضربه زدن و خسارت به جان و مال مردم روی آورده اند مشروعیت لازم را ندارند.
هم رهبری و هم شورای نگهبان و هم همه نهادهای موثر در این موضوع در مقابل این مسأله خواهند ایستاد. اما از آن طرف جمهوری اسلامی برای مشارکت مردم و برای تبلور جمهوریت یک اهمیت ویژه قائل است . به همین دلیل اعلام شده آنهایی که در آن جریان همراهی کرده اند و در این مسیر دچار اشتباهاتی شده اند و به اشتباهاتشان رسیده اند و اعلام می کنند که ما معتقدیم آن رفتارها اشتباه بوده و دیگر آن اشتباهات را تکرار نخواهیم کرد رسما بگویند.
ما بر این باوریم که حتی اگر شورای نگهبان از طیف اصلاح طلبان کسی را تایید کند گزینه خیلی موثری که رای بالا داشته باشد نخواهد بود. جریان انحرافی هم که از نظر ما فتوکپی جریان فتنه است و این دو جریان در نهایت به هم می رسند. احتمال رقابت ما در ریاست جمهوری با فتنه گران و اصلاح طلبان و جریان انحرافی احتمالش کم است. اما رقابت در عرصه شورا قطعی است. اصلاح طلب ها و انحرافیون با تمام ظرفیت ها و قدرت وارد شده اند و هر چه داشته اند رو کرده اند و در این جا ما شاهد یک رقابت جدی هستیم.
تلاش ما بر این است که این عرصه را از دست ندهیم و ظرفیت های انقلاب حتما باید با تنازل از خواسته هایشان به یک فهرست واحد برسند. امیدواریم این اتفاق بیفتد.
تلاش دوم این است که تا جایی که احتمال دارد بتوانیم مشترکات لیست های اصولگرایان را افزایش دهیم و این مشترکات باید معنادار باشند. باید در عرصه رای گیری اصولگرایان حداکثر رای را داشته باشند. در مذاکراتی که با همه ائتلاف ها و شخصیت ها و افراد داشتیم تلاش شد به این نکته مهم برسیم و در حال حاضر همه قبول دارند اصولگرایان نباید دچار اشتباه استراتژیک شوند و با نگاه جناحی یک فرصت تاریخی برای اصلاح طلبان و انحرافیون به وجود بیاورند. در تلاش هستیم که به حداکثر اشتراکات را با شرط معنادار بودن به شکلی که پیروزی را در شورای شهر رقم بزند برسیم.
«خبرگزاری دانشجو»- گزینه شما برای شهرداری تهران کیست؟
سروری: در حال حاضر ورود به این موضوع را اختلاف برانگیز و بر هم زننده روند انسجام اصولگرایان می دانیم. ضرورتی ندارد این موضوع الان بحث شود و اجازه خواهیم داد شورای شهر برای این قضیه تصمیم نهایی را بگیرد.