علی فروغی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: امروز در دانشگاههای ارزشی مثل دانشگاه امام صادق(ع) مشکل بیاحترامی از سوی دانشجویان و استادان نداریم؛ این در حالی است که یکی از مشکلات، رعایت نشدن شأن استادان انقلابی است؛ اساتیدی که به سراغ علم رفتند، علمی که برای جامعه، انقلاب و اسلام مفید است، اما شأن آنها رعایت نمیشود.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: برخی از استادان هستند که نگاهشان به علم، به معنای علم غربی نیست، در حالی که با این اساتید در دانشگاههای ما درست رفتار نمیشود.
وی ادامه داد: الان دو جریان علمی در دانشگاهها ایجاد شده؛ یکی جریان علمی که در گذشته خاستگاه آن در بسیج بوده و دیگری جریان علمی غربی که همواره در دانشگاههای ما از ابتدا وجود داشته است.
فروغی گفت: متاسفانه الان مسئولیتها به اساتیدی داده میشود که نسبت به انقلاب اسلامی بیدغدغه هستند؛ استادانی که نگاهشان به علم نگاه رایج غربی است و این باعث شده به راحتی به اساتیدی که نگاهشان به علم به مثابه یک پدیده عالمانه و مفید به انقلاب است، بیاحترامی شود؛ این که از سیره و سنت پیغمبر اکرم(ص) فاصله گرفتهایم، آفت جدی است.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: مشکل دیگری که باعث شده شأن اساتید در دانشگاهها درست رعایت نشود این است که اساتید ما مشکل فخر علمی دارند؛ این علت مانع فایده رسانی علم آنها به دانشجویان شده است، در صورتی که این افراد علم را کسب می کنند که به جامعه فایده برسانند، در حالی که فعالیت آنها هیچ نسبتی با یک اندیشمند اسلامی ندارد.
وی یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده در نتیجه پایین آمدن شأن اساتید در دانشگاه را محیط آموزشی عنوان کرد و گفت: وقتی فردی وارد دانشگاه میشود از چند جهت مورد هجمه است، محیط دانشگاه، عدم تفکیک جنسیتی، خوابگاه دانشجویی و رفتاری که دانشجویان در این محیطها با یکدیگر دارند، با استادان نیز به همین گونه برخورد می شود.
فروغی در مقایسه محیط آموزشی دانشگاه با حوزه گفت: محیط آموزشی دانشگاه به دلیل پویایی، چندصدایی و برگزاری برنامههای فرهنگی، سیاسی، ورزشی جلوتر از حوزه است، اما نظام آموزشی حوزه نسبت به چیزی که ارائه میدهد، کاراتر می باشد؛ به این معنی که اگر یک دانشجو در محیط حوزه تحصیل کند، به دلیل مباحثهای که صورت می گیرد، مطالب بیشتر و بهتری یاد می گیرد.
جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: اشکال ما در حوزه عدم به روز رسانی متون و به کار گرفتن مطالبی که با نیازهای امروز جامعه متناسب نیست، می باشد؛ متونی که امروز در دانشگاه و حوزه تدریس میشود نیازهای ما را پوشش نمیدهد و متاسفانه این متون متعلق به یک نظام اومانیستی است.
ضمنا به نظرم توي دانشگاه هاي ما الان از بسياري از درس ها که پتانسيل هايي تحقيقاتي هستند استفاده ي بهينه نميشه و دليل اون هم کوتاهي ترم هاست ( مخصوصا اين ترم! (: ) که دانشجو ترجيحا به جاي عميق شدن روي موضوعات به حل نمونه سوالات تکرارشده ي گذشته وجزوه ي استاد ومثله.. رو مياره و صرفا يا يه ديد غلط خيلي راحت و باغرور جلو ميره. بعد فردا کسي که لياقت کمتري داشته ادامه تحصيل داده وهمين قضيه اي ميشه که شما الان ميگيد فخر علمي وبرخورد نادرست وغيره(الا). مشکلات ما خيلي فراترازتفکيک جنسيتيست که البته قابل حلم هست اما..
بازم واي ازافراط وتفريط...