کد خبر:۲۵۰۰۹۲

آیا «شهروند» به شهروندان دروغ می‌گوید؟ + اسناد

«فروش ویژه بیش از 2000 بارکد کالا با تخفیف 5 تا 25 درصد از 16تیر تا 20مردادماه در کلیه فروشگاه‌های شهروند انجام خواهد شد.»
آیا «شهروند» به شهروندان دروغ می‌گوید؟ + اسناد

گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»؛ «فروش ویژه بیش از 2000 بارکد کالا با تخفیف 5 تا 25 درصد از 16تیر تا 20مردادماه در کلیه فروشگاه‌های شهروند انجام خواهد شد.»؛ این جمله، وعده گودرزی، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند درباره طرح «سفره رمضان» این شرکت است. اما بد نیست نگاهی به وضعیت فروش اقلام مختلف در این فروشگاه بیندازیم.


هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، فروشگاه‌های بزرگ و بالاخص فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به فروش ویژه کالاهای اساسی می‌کنند. این فروشگاه‌ها سعی می‌کنند با تبلیغ تخفیفات خود، مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. از آنجا که اغلب مردم نیز سعی می‌کنند تمام خرید ماه مبارک را پیش از آغاز فصل روزه‌داری انجام دهند، معمولاً این فروشگاه‌ها با تراکم ویژه مشتری در این ایام روبرو می‌شوند، لذا در این ایام سود بسیار بالایی نصیب این شرکت‌ها می‌گردد.

 

 

تبلیغ طرح «سفره رمضان» در سایت شهروند

 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای «شهروند» نیز از این قاعده مستثنی نیست. «فروش ویژه بیش از 2000 بارکد کالا با تخفیف 5 تا 25 درصد از 16تیرماه تا 20مردادماه در کلیه فروشگاه‌های شهروند انجام خواهد شد.» این جمله، وعده گودرزی، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند درباره طرح «سفره رمضان» این شرکت است. اما آن چه در عمل اتفاق می‌افتد، با تبلیغات این شرکت فاصله زیادی دارد.

 

 

 

وعده مدیرعامل شهروند در سایت این فروشگاه

 

اغلب کالاهایی که در این ایام در شهروند به فروش می‌رسد شامل تخفیفی در حدود پنج درصد می‌شود. البته این تخفیف اندک (5 درصد) تقریباً در تمام طول سال نیز شامل تمام کالاهای موجود در شهروند می‌گردد؛ در واقع، این تخفیف بخشی از سیاست‌های دائمی فروش شهروند (و تقریباً همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچون اتکا، رفاه و...) است و هیچ ارتباطی به طرح «سفره رمضان» ندارد.

 

جالب اینجاست که حتی خود شهروند نیز در فاکتورهایش، این مبلغ را به عنوان تخفیف حساب نمی‌کند، ولی این تخفیف حداقلی و همیشگی، در ایام جشنواره رمضانی این فروشگاه در دو مورد شامل استثنا شده است:


1- تعداد بسیار اندکی از کالاها شامل تخفیف بیش از پنج درصد می‌شود، اما متاسفانه با یک بررسی ساده، می‌توان فهمید که این تخفیف (حدود 15 درصد و در یکی دو مورد 25 درصد) برای کالاهای بسیار بی‌کیفیت اعمال می‌شود که مشتریان بندرت تمایل به خرید آنها دارد. کالاهایی که شاید بتوان آنها را در دسته «مرجوعیات» کارخانه‌های تولیدکننده به حساب آورد.


2- اما دسته دوم که از قاعده فوق مستثنی است، کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان است. البته اشتباه نکنید، تخفیف این کالاها نه تنها از حد معمول آن (پنج درصد) بیشتر نیست، بلکه این کالاها شامل «هیچ» تخفیفی نمی‌شوند. یعنی کالاهای اساسی (مثل روغن، شکر و پنیر) که اتفاقاً تقاضای آن در این مدت بسیار بالا می‌رود، با همان قیمت درج شده بر روی کالا (و حتی بدون تخفیف همیشگی شهروند) به فروش می‌رسد.

 

 

نمونه‌ای از یک فاکتور خرید. (کل تخفیف «ویژه» 36723 ریال از مجموع خرید 1007591 ریال. یعنی 3.6 درصد) 

از 21 کالای خریداری شده، فقط چهار مورد شامل تخفیف «ویژه» شده. 14 مورد با تخفیف همیشگی پنج درصد بوده و سه مورد از کالاهای اساسی بدون تخفیف و با قیمت روی کالا (شکر 1650تومان – روغن 4040 تومان – پنیر 5200 تومان) به فروش رسیده است.
 


حال باید پرسید در شرایطی که فروشگاه‌هایی با سرمایه خارجی و ابهامات متعدد درباره ترکیب سرمایه‌گذاران آن توانسته اند با مدیریت صحیح خود، حجم وسیعی از مشتریان را به سمت خود جلب کنند، چرا فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای کشور که با پشتوانه عظیم شهرداری مشغول به فعالیت است، این چنین با مشتریانش برخورد می‌کند؟


کافی است نگاهی به صف طولانی مشتریان و خریدهای هنگفت آنان در روزهای اخیر بیندازیم. می‌توان گفت که حداقل خرید هر مشتری در این روزها 100هزار تومان و متوسط خرید هر نفر بیش از 200 هزار تومان است (اغلب خریداران برای یک ماه خرید می‌کنند.) حال در فروشگاهی مانند بیهقی اگر در هر دقیقه حداقل دو مشتری خرید خود را انجام دهد، با توجه به فروش 24 ساعته روزهای اخیر، روزانه بیش از 500 میلیون تومان، درآمدی است که از مشتریانی بدست می‌آید که فکر می‌کنند تخفیف زیادی دریافت کرده‌اند.


البته با تمام این توصیفات، نمی‌توان گفت مدیرعامل شهروند وعده دروغی به مردم داده است؛ چرا که وی نامی از کالاهایی که شامل تخفیف 25درصد می‌شوند و کیفیت آنها نبرده است، ولی پیشنهاد می‌شود این شرکت در طرح‌های بعدی خود تعدادی اندک از کالاهایی مثل شکلات را که قیمت آن 100 تومان است، به قیمت 50 تومان بفروشد و در تبلیغات خود از تخفیف 5 تا 50 درصدی صحبت کند. بهتر نیست؟

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
حسين
-
۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
آخر متن رو خوب اومدي
دمت گرم
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار