به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، به به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، هدف از تدوین این شیوه نامه ایجاد فرصت های برابر آموزشی و پرورشی برای تمامی کودکان واجب التعلیم، ایجاد آمادگی در دانش آموزان با نیازهای ویژه جهت ورود به عرصه جامعه و ایجاد زمینه های تعامل صحیح بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه عنوان شده است.
براساس این گزارش پذیرش دانش آموزان مشمول آموزش تلفیقی-فراگیر در نزدیک ترین واحد آموزشی عادی به محل زندگی و اخذ موافقت کتبی والدین برای استفاده فرزندشان از آموزش تلفیقی-فراگیر ضروری است.
واحدهای آموزشی تلفیقی-فراگیر مکانی را به عنوان اتاق مرجع برای ارایه خدمات آموزشی ویژه به دانش آموزان نیازمند پیش بینی کرده است.
دانش آموزان تلفیقی-فراگیر درصورت تشخیص و تایید ادارات آموزش و پرورش استثنایی از خدمات آموزگار یا دبیر رابط بهره می برند.
ساعات مورد نیاز دانش آموز با نیازهای ویژه برای استفاده از خدمات آموزگار و دبیر رابط باید به تایید مدیر واحد آموزشی تلفیقی-فراگیر برسد و در صورت نیاز به خدمات توان بخشی، برنامه ریزی لازم خارج از ساعات آموزشی صورت می گیرد.
این گزارش می افزاید: در واحدهای آموزشی عادی فردی متخصص به عنوان معلم رابط پاسخگوی نیازهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان نیازمند خواهد بود.همکاری و پشتیبانی با معلم کلاس، آماده سازی تسهیلات و خدمات آموزشی، پرورشی و توان بخشی مورد نیاز دانش آموزان با نیازهای ویژه توسط معلم رابط صورت می گیرد.
بر اساس ضوابط و مقررات اداری و مالی، آموزگاران و دبیران دانش آموزان با نیازهای ویژه در واحدهای آموزشی عادی از پنج درصد سختی کار بیشتر، نسبت به سایر معلمان برخوردار خواهند بود.
در این شیوه نامه ، مناسب سازی فضاهای آموزشی اعم از ورودی ها، راهرو، پله، سطح شیب دار، آسانسور، فضای بهداشتی، کلاس ،آبخوری وآبسرد کن ،نصب علائم در فضاها و محوطه باید تا حد امکان بر ابر ضوابط انجام گیرد.
آموزش تلفیقی-فراگیر رویکردی است که دانش آموزان با نیازهای ویژه درکنار سایر دانش آموزان با بهره گیری از برنامه های درسی مشترک و فضای آموزشی مناسب به تحصیل ادامه دهند. این دانش آموزان ممکن است در گروه های مختلف آسیب دیده بینایی، شنوایی،معلول جسمی-حرکتی، دارای مشکلات رفتاری-هیجانی،مشکلات ویژه یادگیری و یا هوش مرزی( دیرآموز) قرار گیرند.