به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، تشکری هاشمی گفت: به علت آسیبپذیری کودکان، شدت صدمات فیزیکی که در جریان حوادث رانندگی چه به عنوان سرنشین خودرو و چه به عنوان عابر پیاده به آنها وارد میشود، از صدماتی که به بزرگسالان وارد می شود بیشتر است.
وی با اعلام این که احتمال آسیبدیدگی کودکان در معابری که حجم ترافیک بالایی دارند و محورهایی که تعداد خودروهای پارک شده در حاشیه آنها بیشتر است بالاتر میرود، تاکید کرد: همچنین در معابری که سرعت خودروهای عبوری در آنها بالاست و نیز محورهای بدون تقاطع، کودکان بیشتر آسیب میبینند.
خطوط عابر پیاده رنگآمیزی میشوند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در آستانه مهرماه رفع اشکالات خطوط عابر پیاده در دستور کار گرفته و نسبت به رنگآمیزی آنها اقدام خواهد شد، اظهار کرد: رانندگان باید در مواجهه با خطوط عابر پیاده به طور کامل بایستند و عابران پیاده به ویژه دانشآموزان عزیز از پلهای هوایی عابر پیاده و این خطوط استفاده نمایند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که لازم است رانندهها در محدوده مدارس سرعت خود را به حداقل ممکن کاهش دهند، تصریح کرد: کودکان به دلیل جثه کوچکتر و قد کوتاهتر دامنه دید محدودتری دارند و میدان دید آنها تقریباً یک سوم بزرگسالان است که این موضوع در محلهایی که تعداد خودروهای پارک شده زیادتر است، اهمیت بیشتری دارد.
وی با تاکید بر این که تامین ایمنی دانشآموزان اولویت نخست مدیریت شهری است، اضافه کرد: به این منظور از مدتها قبل تدابیر و تمهیدات لازم در قالب ستاد استقبال از مهر به عمل آمده اما کنترل رفت و آمد دانشآموزان عزیز از سوی والدین آنها و رعایت نکات ایمنی از سوی خود این عزیزان از همیت ویژهای برخوردار است.
رانندگان بیشتر مراقب کودکان باشند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که متاسفانه تصادف با وسایل نقلیه یکی از مهمترین عوامل فوت کودکان در کشورمان محسوب میشود، اظهار کرد: کودکان چه به عنوان سرنشین خودرو و چه به عنوان دوچرخهسوار و عابر پیاده در معرض خطر قرار دارند و بزرگسالان از جمله رانندگان در نیمه دوم سال که رفت و آمد کودکان در سطح شهر افزایش می¬یآبد باید بیشتر مراقب آنها باشند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که دانشآموزان در صورتی که با دوچرخه به مدرسه میروند حتماً باید از کلاه ایمنی استاندارد استفاده کنند، تصریح کرد: استفاده از کلاه ایمنی از سوی دوچرخهسواران همچون موتورسواران، موثرترین روش به مظنور مقابله با آسیبهای احتمالی به سر محسوب میشود.
وی با تاکید بر این که کودکان نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند، اضافه کرد: در صورتی که به دلیل محدودیتهای موجود کودکان مجبور به نشستن در صندلی جلو باشند، حتماً باید از کمربند ایمنی استفاده کنند چرا که هنگام وقوع تصادفات رانندگی شدت آسیبدیدگی کودکان را کاهش میدهد.
والدین از سرویس مجاز مدارس استفاده کنند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با پیشبینیهای به عمل آمده 8 هزار راننده سرویس مدرسه مورد آموزشهای ویژه قرار گرفتهاند، گفت: علاوه بر این، خودروهای سرویس مدارس نیز معاینه فنی شده و ایمنی و سلامت آنها مورد تایید قرار گرفته است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به منظور آموزش رانندگان سرویس مدارس از افسران آموزش پلیس راهور تهران بزرگ به منظور آموزش آشنایی با قوانین و مقررات و رانندگی ایمن استفاده شده، افزود: از مدرسان انجمن اولیای و مربیان شهر تهران نیز به منظور آموزش آشنایی با روانشناسی کودکان و نوجوانان و بهداشت و سلامت روان به این رانندگان استفاده شده است.
وی در پایان با تاکید بر این که مراقبت از دانشآموزان عزیز و تامین ایمنی این عزیزان با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و آموزش و پرورش شهر تهران اولویت اول مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته دانشآموزانی که از سرویس مجاز مدارس استفاده کردهاند دچار هیچ گونه آسیبدیدگی در جریان جابهجایی در مسیر خانه و مدرسه و بر عکس نشدهاند و از این رو از والدین درخواست میکنیم به این منظور صرفاً از خودروهای مورد تایید استفاده کنند.