به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، شرکت پست در سال 89 «سامانه پیامکی دریافت کد پستی ده رقمی» را راهاندازی کرد که مردم از طریق آن میتوانستند در مواقع لازم کد پستی منزل یا محل کار خود را دریافت کنند.
این سامانه که توسط اداره کل جغرافیایی، کدگذاری و بانکهای اطلاعاتی شرکت پست راهاندازی شده بود به این صورت عمل میکرد که مردم شماره تلفنثابت منزل یا محل کار خود را به شماره 1000140 پیامک میکردند و در جواب کد پستی محل مورد نظر به دستشان میرسید.
قرار بود با این سامانه که در کل کشور راهاندازی شده بود، تمام شهروندان ایرانی از کد پستی 10 رقمی خود مطلع شوند و این سرویس به دلیل سهولت در دسترسی و سرعت بالا بسیار بین مردم مقبول واقع شد و یکی از نمونههای موفق خدمات غیر حضوری و الکترونیک محسوب شد.
امروز در آبانماه 92 مدتی است که این سامانه غیر فعال شده و دیگر کد پستی را پیامک نمیکند. مدیر عامل شرکت پست در خصوص علت غیر فعال شدن این سرویس گفت: مشکلاتی در خصوص احراز هویت و حفظ حریم شخصی در این روش وجود داشت. از جمله اینکه برای شرکت پست مشخص نبود فردی که کد پستی را درخواست کرده چه کسی است.
محمد حسن کرباسیان ادامه داد: ما احساس کردیم که ممکن است فردی آرام آرام تمام کدهای پستی را از ما بگیرد یا درخواست کنندهای غیر از صاحب اصلی، مشکلاتی را برای صاحب کد پستی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: به این دلایل در ادامه سرویسدهی این سامانه دستنگه داشتیم تا راهکارهایی را برای این مشکل پیدا کنیم.
مدیر عامل شرکت پست تاکید کرد: نمیگوییم اطلاعات کد پستی کاملا محرمانه است؛ اما اطلاعات طبقهبندی شده است که اگر تمام این اطلاعات در اختیار یک شخص قرار بگیرد مشکل ساز میشود.