به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس محمد حقّانی افزود: با این وجود مدیریت شهری با مدیریت بر ناوگان حمل و نقل عمومی و خدمات شهری، مدیریت طرح ترافیک و معاینه فنی مؤثر و کارآمد میتواند در بحث آلودگی هوای تهران اثرگذار باشد.
وی با اشاره به این که در هفتههای آینده با توجه به بحث وارونگی دما (اینورژن) شاهد انباشت آلایندهها در تهران خواهیم بود، گفت: راهکارهای کوتاه مدتی وجود دارند که میتوانند در کاهش آلودگی هوای تهران مؤثر باشند.
مهندس حقّانی افزود: جلوگیری مؤثر، بدون اغماض و مداوم از تردد خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و در کنار آن ممانعت از تردد خودروهای فاقد برگه معاینه فنی که این روزها تقریباً به دست فراموشی سپرده شده، نخستین راهحل است.
وی اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها اعم از خودروهای معمولی یا پر پیمایش به خصوص تاکسیها که عمر آنها به پایان رسیده، راهکار دومی است که میتواند تا 80 درصد از آلایندگی خودروهای سبک بکاهد.
مهندس حقّانی اضافه کرد: نصب فیلتر دوده (DPF) بر روی هزاران خودروی سنگین از جمله اتوبوسهای ناوگان اتوبوس راننده وسایل نقلیه ناوگان خدمات شهری، سومین راهحل است که میتواند تا حد زیادی از آلایندگی خودروهای سنگین بکاهد.
وی تصریح کرد: از رده خارج کرده هزاران مینیبوس فرسوده که بدون هیچگونه نظارتی در شهر تهران به ویژه در محورهای حاشیهای شهر تردد مینمایند، راهکار چهارمی است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
مهندس حقّانی افزود: آگاهی دادن به مردم نسبت به پدیده وارونگی دما از طریق رسانههای جمعی به ویژه رسایه ملّی و نیز هشدار و توصیه به شهروندان مبنی بر این که برای حفظ سلامت خود و دیگران کمتر از خودروهای شخصی استفاده نمایند و با مراجعه به مراکز معاینه فنی از سلامت خودروی خود از نظر آلایندگی مطلع شوند، پنجمن راهکار است.
وی با بین این که با همکاری خود شهروندان ایجاد هوای پاک در شهر تهران دور از دسترس نیست، گفت: تا چند سال پیش شهرهایی نظیر توکیو و مکزیکو در شرایط بسیار نامناسبتری از تهران قرار داشتند ولی عزم جدی دولتهای آنها و همکاری مردمشان، خط پایانی بر مشکلات آنها کشید.
مهندس حقّانی در پایان از نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی به عنوان طلایهداران تأمین امنیت و پیشقراولان حفظ سلامت مردم نام برد و خاطرنشان کرد: از پلیس محترم انتظامی داریم عزم جدی و همیشگی خود را در طرحهای ضربتی چند روزه در روزهای آلوده خلاصه نکند بلکه به طور مستمر و دائم از تردد خودروهای دودزا اعم از عمومی، دولتی و خصوصی جلوگیری کند.