به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور که به همراه سفیران و مقامات ارشد کشورهای عضو اکو به منظور بازدید از طرح راه آهن قزوین – رشت به قزوین آمده بودند، گفت: پیشنهادهای سرمایه گذاری کشورهای عضو اکو که با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد، مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.
حسین نازدار افزود: علاقه مندی ایران برای تکمیل این طرح به منظور اتصال بمبئی تا قفقاز است و امیدواریم کشورهای عضو اکو با درک این مهم ، در تکمیل آن مشارکت کنند.
وی گفت: اگر سرمایه گذاری خارجی در این طرح صورت گیرد زمان بهره برداری کوتاهتر خواهد شد.
معاون ساخت و توسعه شبکه راه آهن کشور همچنین گفت: این مسیر به گونه ای طراحی شده است که قطارهایی با سرعت 160 کیلومتر هم قادر به عبور از آن هستند و در آینده می توان قطارهای برقی را هم از آن عبور داد.
آقای نازدار با اشاره به اینکه با تکمیل راه آهن قزوین - رشت - آستارا ضمن اتصال ایران به آسیای میانه ، جابجایی کالا و مسافر هم با سرعت و سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت ، افزود: این محور برای کشورهای آسیای میانه اهمیت زیادی دارد و ارتباطات جدیدی را در تعامل تجاری و اقتصادی و سیاسی میان این کشورها و شمال اروپا ایجاد خواهد کرد.
سرکنسولگر روسیه در رشت هم در این سفر گفت: راه آهن قزوین - رشت - انزلی با تکمیل حلقه مفقود شده شمال به جنوب ، زمینه توسعه تجارت ایران ، روسیه ، آذربایجان و کشورهای عضو اکو را فراهم می کند.
ماناروف افزود: راه آهن قزوین - رشت - آستارا یکی از مهمترین طرحهای مهمی است که کریدور بین المللی جنوب به شمال ایران را به هم متصل می کند.
وی گفت: با تکمیل و راه اندازی این طرح ، راه مطمئن و موثر برای ارسال کالا و خدمات از روسیه و کشورهای اروپایی از طریق راه آهن به خلیج فارس فراهم خواهد شد.
سفیر کشور افغانستان در جمهوری اسلامی ایران هم گفت: با سرمایه گذاری بزرگی که در این طرح صورت گرفته است ، امکان اتصال کشورهای منطقه میسر می شود.
نصیر احمد نور افزود: بدون شک راه آهن قزوین - رشت - آستارا نقش مهمی در توسعه تجارت جهانی دارد و مبادلات تجاری را توسعه می دهد.
طرح راه آهن قزوین - رشت - آستارا در دو مرحله صورت می گیرد که در مرحله نخست به طول 205 کیلومتر از ایستگاه سیاه چشمه واقع در 15 کیلومتری جنوب غربی قزوین شروع شد و ضمن عبور از گردنه کوهین و شهرستان های لوشان ، منجیل ، رودبار و امامزاده هاشم به رشت و سپس به بندرانزلی منتهی می شود.
این طرح هم اکنون 85 درصد پیشرفت دارد و تاکنون 30 کیلومتر آن ریل گذاری شده است.
برای اجرای طرح راه آهن قزوین - رشت حدود 6 هزار و 300 میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل به هزار و200 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.