به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، فرزند ارشد مرحوم آیت الله عزالدین زنجانی در پنجمین جلسه تفسیر قرآن کریم با اشاره به آیه 44 سوره نحل گفت: پیامبراکرم(ص) علاوه بر اینکه وظیفه ابلاغ قرآن را داشت، وظیفه تبیین و تفسیر آیات قرآن را نیز عهدهدار بودند.
وی با بیان اینکه شیعه پیامبر(ص) را واجد مقام نبوت و رسالت و امامت میداند، بیان داشت: بعد از رسول خدا مقام امامت به امر خدا به حضرت علی(ع) و 11 امام دیگر سپرده شد؛ بنابراین ما مقم امامت را مقام مردمی نمیدانیم.
آیت الله موسوی زنجانی با تاکید بر اینکه درمقام امامت ما به نص صریح قرآن احتیاج داریم، خاطرنشان کرد: براین اساس مسئولیتی بر عهده پیامبر (ص)بزرگوار بود و در قالب حدیث ثقلین مسئولیت تفسیر و تبیین قرآن را بر دوش اهل البیت(ص) نهادند.
وی با بیان اینکه فقط خداوند متعال و مقام نبوت و امامت است که از باطن آیات باخبر میشوند، تصریح کرد: ما باید روایات اهل البیت(ع) را با قواعدی که خود اهل البیت(ع) در روایات بیان کردهاند مورد توجه و دقت قرار دهیم.
این مفسر قرآن افزود: در حدیثی ازامام محمدباقر(ع) آمده است اگر افراد یک روایتی ازاهل البیت(ع) بفهمند بهتر از این است که هزار روایت را حفظ کنند؛ اشاره امام محمدباقر(ع) به این است که برخی حافظان حدیث حفظ احادیث را برای خود یک عنوان اجتماعی تلقی کرده بودند که از آن بتوانند برای تفسیر قرآن نیز بهره ببرند و در قالب این عناوین در مقابل مکتب وحی و امامت بایستند.
فرزند ارشد مرحوم آیت الله عزالدین زنجانی افزود: قرآن بدون عترت ناطق نیست برای همین حضرت علی (ع) در جنگ صفین اعلام کردند که قرآن ناطق من هستم و این قرآنی که برسرنیزهها کردهاند قرآن صامت هست و با شما سخن نمیگوید، قرآن احتیاج به مبین دارد.
آیت الله موسوی زنجانی با اشاره به فهم بیشترآیات براساس سیر نزول خاطرنشان کرد: اهل البیت(ع) بعد از پیامبر(ص) وظیفه تبیین آیات راعهده دار هستند و مصحف حضرت علی(ع) براساس ترتیب نزول است که از سوره علق شروع و به سوره مائده ختم میشود و ما قصد تغییر ترتیب سورهها را نداریم؛ بلکه میخواهیم برای فهم بیشتر آیات پابه پای وحی جلو برویم و ببینیم این آیات الهی در شرایط روز چه مشکلاتی از مشکلات جامعه را حل میکند.