اگر سؤال این باشد که آیا توافقنامه میشود بهتر باشد؟ بله! ممکن است این سؤال را از آقای ظریف هم بپرسید بگوید که میشد بهتر باشد. آقای روحانی هم ...
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، شاید خارج از تیم مذاکراتی، کسی را مسلطتر از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به توافقنامه ژنو و مباحث هستهای نتوان پیدا کرد.
وی که زمانی هدایت مذاکرات هستهای را بهعهده داشت معتقد است توافقنامه ژنو در چارچوب نظام بوده، اما این توافقنامه می توانست بهتر منعقد شود. بخشهایی از گفتوگوی «همشهری» با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را بخوانید:
سؤال: قبل از مذاکرات ژنو در گفتوگویی با آسوشیتدپرس گفتید ایران میتواند روی مازاد 20 درصد مذاکره کند. این بحث تکذیب شد، اما نهایتاً روی همین موضوع در ژنو توافق شد، آیا بخشی از استراتژی هستهای نظام را شما پیش میبرید؟
لاریجانی: «بحثی که از من در آن زمان مطرح کردند دقیق نبود. خبرنگار میخواست چیزی را که میل خودش بود، منتقل کند. لکن در این مذاکرات اخیر هم مسئله 20 درصد مطرح شد».
سؤال: شما منتقد آقای روحانی بودید در زمانی که مذاکرات سعدآباد منعقد شد و الآن حامی سیاستهای ایشان هستید در زمانی که توافقنامه ژنو منعقد شده است. در هر دو توافقنامه بحث تعلیق مطرح است، این پارادوکس چگونه قابل تعریف است؟
لاریجانی: «پارادوکس نیست. الآن بحث تعلیق غنیسازی نیست، آقای روحانی و دیگران هم این موضوع را گفتهاند. اخیراً هم در 22 بهمن آقای روحانی گفتند: به هیچ وجه زیر بار تعلیق غنیسازی نمیرویم. پس شرایط کاملاً متفاوت است. ملاحظه کنید در آن زمان ایران به هر دلیل تعلیق را پذیرفت؛ اختلاف نظر هم در داخل کشور بود اما به هر حال ایران تعلیق را پذیرفت، ولی غربیها نفهمیدند، بهعبارت خیابانیاش حقه بازی کردند، پس 2 زمان است و 2 شرایط. الآن بحث تعلیق نیست که اگر بود اشکال داشت، من میدانم که نیست».
سؤال: آقای روحانی از حقوقدانان خواستهاند که متن توافقنامه ژنو را نقد کنند. شما چه نقدی به این توافقنامه دارید؟
لاریجانی: «دو بحث است، اینکه آقای روحانی گفتهاند حقوقدانها نقد کنند اتفاق خوبی است. این بحثها درباره توافقنامه باید تجربهای برای بعد بشود. بحث دیگر درباره خود این توافقنامه است. ببینید این توافقنامه مثل هر کار دیگری میتواند فراز و فرود داشته باشد. طرفین درون یک مذاکره چالشی به توافق میرسند. مقداری سبک و سلیقه هم در آن نقش دارد. اگر سؤال این باشد که آیا این توافق خارج از چارچوبهای مورد نظر نظام بوده است؟ نه! تقریباً چارچوبها رعایت شده است. آیا میشود بهتر باشد؟ بله! ممکن است این سؤال را از آقای ظریف هم بپرسید بگوید که میشد بهتر باشد. آقای روحانی هم ممکن است بگوید این توافقنامه نقص و نواقصی دارد، کسی نمیگوید نقص ندارد. طبعاً ایران اگر هیچ امتیازی ندهد خیلی خوب است».
سؤال: یک تفاوت در رویکرد رفتاری و شعاری دولت نسبت به مجلس دیده میشود. بحثی آقای حجاریان مطرح کردند و از کلیدواژه انحلال مجلس استفاده کردند. آقای ترکان اتهام تقابل با دولت را به مجلس زدند. اینگونه صحبتهای نزدیکان دولت با رویکرد شعاری دولت که رئیس دولتش خود را فرزند مجلس میداند، تفاوت دارد؟
لاریجانی: «اگر منصفانه قضاوت کنیم دولت فعلی خیلی قانونگراتر از دولت قبل است، یعنی احترام به قانون در این دولت خیلی زیاد است و این فضل دولت است. از منطق حکومتی هیچوقت بدون قانون نمیتوان کشور را اداره کرد و نمیشود عدالت را گستراند. کسی که شعار عدالت میدهد و قانون را زیر پا میگذارد دروغ بزرگ میگوید. نکته دیگر اینکه در تمام جلسات و صحبتها ما رفتار دولت بهعنوان رئیس دولت و وزیران را در ایجاد همگرایی بین قوای مختلف سنجیده میبینیم.
در عمل هم میبینیم رفتارهای دولت با مجلس منضبط است. اما در حواشی کسی نظری میدهد و کس دیگری هم جوابش را میدهد، یعنی این حرف انحلال مجلس نه مورد نظر آقای روحانی و نه مورد نظر کس دیگری است در کشور. لذا میخواهم بگویم بزرگ کردن این حرفها در رسانه بهاندازه وزنش نیست».
شما که با سواد بودي چرا اين حرف را زدي