گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، دانایی اگرچه با مطالعه و تلاش در جهت دستیابی به علوم جدید ممکن می شود، اما بی شک همه اذعان دارند که با وضعیت جدیدی که علوم به خود گرفته غور و تعمق در همه شاخه های علوم برای همه کس میسر نیست و هر کس می تواند برای رسیدن به مرحله تخصص صرفا در یک علم امید داشته باشد.
لذا مراجعه به اهل فن در هر حوزه ای چیزی است که عقل به آن حکم می نماید. از این رو در این سلسله مطالب به طرح برخی سوالات رایج دینی و مذهبی و پاسخ آن به مخاطبین محترم میپردازیم.
پرسش؛ آیا مصافحه با نامحرم از نظر قرآن و روایات جایز است؟
پاسخ:در قرآن در مورد مصافحه با نامحرم مطلبی با صراحت وارد نشده است. کتاب قرآن، به جزئیات احکام نمی پردازد. بلکه جزئیات را مفسرین قرآن(پیامبر و اهل البیت علیهم السلام) بیان می فرمایند.
خداوند متعال، در سوره نور آیات30 و 31، چند دستور می دهد: 1- مردان به زنان نامحرم و زنان به مردان نامحرم نگاه نکنند. 2- زنان زینتشان را به نامحرم نشان ندهند 3- طوری راه نروند که صدای خلخال پایشان را مردان نامحرم، بشنوند. وقتی که نگاه به نامحرم حرام باشد؛ قطعا لمس(مصافحه) حرام است.
روایاتی در خصوص حرمت مصافحه با زن نامحرم وارد شده است، که به عنوان نمونه چند مورد ذکر می شود:
1- عنه صلی الله علیه و آله «انی لست اصافح النساء»؛ پیامبر: من هرگز با زنان مصافحه نکرده ام»(میزان الحکمه، ج 2، ص 1616)
2- عن الصادق علیه السلام: «لا یحلّ للرجل أن یصافح المرأة إلّا امرأة یحرم علیه أن یتزوّجها؛ أُخت أو بنت أو عمّة أو خالة أو بنت أُخت أو نحوها، و أمّا المرأة التی یحلّ له أن یتزوّجها فلا یصافحها»؛ امام صادق علیه السلام می فرماید: دست دادن مرد با زن دیگر جایز نیست؛ مگر زنانی که از محارم او هستند مانند دختر، عمه، خاله، خواهرزاده و مثل این ها. اما، با زنانی غیر از ایشان که ازدواج با آنان بر او رواست، دست دادن و مصافحه جایز نیست»(الکافی، ج 5، ص 525)
3- عن عن أبی جعفرو أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهما السلام قَالَا مَا مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ یصِیبُ حَظّاً مِنَ الزِّنَا فَزِنَا الْعَینَینِ النَّظَرُ وَ زِنَا الْفَمِ الْقُبْلَةُ وَ زِنَا الْیدَینِ اللَّمْسُ صَدَّقَ الْفَرْجُ ذَلِک أَوْ کذَّبَ؛ اعضا و جوارح بدن افراد به نوعی از زنا، حظّ و بهره ای می برد. پس زنای دو چشم نگاه است و زنای دهان بوسیدن است. و زنای دو دست، لمس و زدن به بدن اجنبی و نامحرم است. چه زنای فرج آن را تکمیل کند یا نکند»(وسائل الشیعه، ج 20، ص 191)
البته تو جامعه فعلي که نتيجه معلومه : واجب است!...