به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: مصرف برق در وسایل نقلیه پاک پایین بوده و مقرون به صرفه است و در این میان، جایگزینی موتورسیکلت¬های برقی به جای موتورسیکلت¬های بنزینی راهکار بسیار مناسبی برای کاهش مصرف سوخت از یک سو وحفظ محیط زیست شهری از سوی دیگر است.
وی با اعلام این که آن¬چه در این میان مهم است و نیاز به همکاری دولت با مدیریت شهری دارد، ارائه تسهیلات لازم به منظور تسهیل در ورود موتورسیکلت¬های پاک به خیابان¬های تهران است، تأکید کرد: روند جایگزینی موتورسیکلت¬های بنزینی با برقی باید با جدیت از سوی دستگاه¬های متولی دنبال شود و اراده مدیریت شهری به تنهایی کفایت نمی¬کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با توجه به ویژگی¬های جغرافیایی و توپوگرافیکی پایتخت، موتورسیکلت¬های برقی که قرار است در این کلان شهر تردد کنند باید از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار باشند، اظهار کرد: موتورسیکلت¬های برقی به منظور تردد در خیابان¬های تهران باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و معیارهای مورد نظر را رعایت کرده باشند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که متقاضیان موتورسیکلت¬های برقی باید از وام کم بهره بهره¬مند شوند، تصریح کرد: از دیگر تسهیلاتی که به منظور ترغیب و تشویق خریداران موتورسیکلت¬های برقی پیش¬بینی شده، امکان شارژ رایگان برق مصرفی موتورسیکلت آن¬ها از طریق ایستگاه¬هایی است که در سطح تهران به ویژه در محدوده مرکزی شهر به این منظور راه-اندازی خواهد شد.
وی با تأکید بر این که ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی، گام بعدی در مسیر توسعه حمل و نقل پاک در پایتخت است، اضافه کرد: با ورود این خودروها به ناوگان تاکسیرانی می¬توانیم صرفه¬جویی قابل توجهی در مصرف بنزین داشته باشیم و وزارت نفت از محل این صرفه¬جویی¬ها می¬تواند در بازپرداخت اقساط خودرو به رانندگان تاکسی کمک کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که صرفه¬جویی حداقل یک لیتری در مصرف سوخت در هر سفر شهری، از نتایج استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی است، اظهار کرد: توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو و گسترش خطوط مترو، نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت دارند و به نسبت هر مسافری که در هر سفر از مترو یا اتوبوس به جای وسیله نقلیه شخصی خود استفاده می¬کند، بیش از یک لیتر در مصرف سوخت صرفه¬جویی می¬شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که روزانه مجموعاً 7 میلیون جابه¬جایی از طریق اتوبوسرانی و مترو در تهران انجام می-شود، تصریح کرد: با احتساب یک لیتر صرفه¬جویی در مصرف سوخت در هر سفر شهری، فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در هر روز 7 میلیون لیتر و در هر هفته 50 میلیون لیتر صرفه¬جویی را در مصرف سوخت رقم می¬زند.
وی در پایان با تأکید بر این که مدیریت شهری در این دوره بدهی¬های تمام ادوار مدیریت¬های شهری و به عبارتی بدهی تاریخ متروی تهران را پرداخته یا بازپرداخت آن¬ها را تقبل نموده، خاطرنشان کرد: به منظور استفاده از برخی تسهیلات مالی، مجبور شده¬ایم بدهی¬های سه دهه گذشته مترو، حتی زمانی که مترو زیر نظر دولت قرار داشت را نیز پرداخت کنیم.