به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه مشترک که به میزبانی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شده بود، گفت: در مجموعه اقداماتی که در شهر انجام می¬شود و فلسفه وجودی بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در شهر به کار گرفته می¬شود، موضوع تأمین ایمنی و حفظ جان شهروندان در سطح شهر یک اصل اساسی است و به عنوان نمونه هنگامی که نسبت به نصب گاردیل در یک محور بزرگراهی اقدام می¬شود، مهم¬ترین موضوع خاصیت بازدارندگی این وسیله¬ به عنوان وسیله¬ای ایمن جهت جلوگیری از وقوع حوادث مرگ¬بار رانندگی است.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سيد جعفر تشکري هاشمي افزود: تکلیف جزء به جزء و بلوک به بلوک شهر و¬ اداره آن¬ها کاملاً روشن است و به این منظور مأموریت هر یک از حوزه¬های اجرایی مدیریت شهری مشخص و معین شده و به عنوان نمونه حوزه حمل و نقل و ترافیک، مسئولیت تجهیز شهر به گاردریل و هندریل، تجهیزات بزرگراهی و احداث و توسعه سرپناه ایستگاه¬های اتوبوس را بر عهده دارد، چنانچه حوزه خدمات شهری نیز وظیفه نگهداری این امکانات و پاک¬سازی و نظافت آن¬ها را عهده¬دار است.
وی با اعلام این که 4 هزار ایستگاه اتوبوس شهر تهران با توجه به حجم انبوه مسافرانی که جابه¬جا می¬کنند، نیاز به رفت و روب و شست و شوی شبانه¬روزی دارند که از سوی نیروهای خدمات شهری انجام می¬شود، تأکید کرد: به همین ترتیب 80 ایستگاه¬ مترو نیز نیاز به نظافت و پاک¬سازی روزانه دارند تا بتوانند پاسخ¬گوی جمعیت میلیونی مسافرانی که هر روز به منظور رفت و آمد خود از ایستگاه¬های مترو استفاده می¬کنند، باشند که این مهم نیز 24 ساعته از سوی نیروهای خدماتی مترو صورت می¬گیرد.
معاون خدمات شهری تهران نیز در این جلسه با تأکید بر این که شهر باید از نظر آراستگی و نظافت در بهترین شرایط ممکن قرار داشته باشد و به این منظور باید شهر و امکانات شهری را سبک و ساده کنیم، اظهار کرد: همان طور که جریان ترافیک و اتفاقات حمل و نقلی می¬تواند بر روند خدمات شهری و نگهداشت شهر تأثیر بگذارد، نگهداری شهر و خدماتی که در شهر ارائه می¬شود نیز می¬تواند بر وضعیت ترافیک و ساز و کارهای حمل و نقلی شهر، اثرگذار باشد.
مهندس مجتبی عبدالهی با اشاره به این که شهر، شلوغ است و آشفتگی¬های بصری باعث کاهش آرامش روحی و روانی شهروندان می¬شود، تصریح کرد: نمونه این اعوجاج و شلوغی را در میدان انقلاب اسلامی شاهد هستیم و از این¬رو باید به سمت آرام¬سازی شهر از طریق ساماندهی الِمان¬های شهری، سبک¬سازی تجهیزات موجود و ظرفیت¬سازی امکانات جدید حرکت کنیم و تمامی ظرفیت¬های مدیریت شهری جهت ایجاد شهری که شهروندان از زندگی در آن احساس آرامش و راحتی کنند، به کار گرفته می¬شود.
وی با بیان این که بزرگراه طبقاتی صدر و تونل¬های شهری، نمونه¬هایی از معابر شهری هستند که در آن رانندگان با آرامش و دقت رانندگی می¬کنند و از رفتارهای ناهنجار ترافیکی در آن¬ها خبری نیست، اضافه کرد: ساز و کاری که منجر به این اتفاق شده و عمدتاً از هوشمندسازی مدیریت ترافیک پل صدر و تونل¬های شهری ناشی می¬شود، ¬باید به معابر کل شهر تسری و توسعه یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت¬های خود با تأکید بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت ظاهری کارگاه¬های مترو و لزوم ایمن¬سازی، مناسب¬سازی و زیباسازی این ایستگاه¬ها گفت: اجازه نخواهیم داد شهر زشت و نازیبا شود یا این که اقدامات اجرایی و عملیات عمرانی در شهر منجر به سلب آرامش و ایجاد مزاحمت برای شهروندان گردد.
مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که شهر را نمی¬توان با ایراد سخنرانی اداره کرد، بلکه باید پلاک به پلاک، کوچه به کوچه و محله به محله در شهر حرکت کنیم و مسائل و مشکلات شهر را از نزدیک ببینیم تا بتوانیم برای آن¬ها چاره¬اندیشی نماییم، افزود: شهر محل زندگی شهروندان است و از این رو، علاوه بر این که باید شهری آراسته و زیبا برای شهروندان آماده کنیم، می¬بایست تدابیر و تمهیدات لازم را برای آرام¬سازی و ایمن¬سازی شهر و تأمین آرامش و حفظ ایمنی شهروندان در نظر بگیریم.
وی در خاتمه با بیان این که به منظور حل مسائل و مشکلات مشترک موجود میان دو حوزه حمل و نقل ترافیک و خدمات شهری، دستورالعمل مشترکی تهیه و تدوین خواهد شد که ملاک عمل این دو حوزه اجرایی قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: به این منظور اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک و اداره کل خدمات شهری به نمایندگی از دو معاونت مسئولیت تنظیم این دستورالعمل مشترک را بر عهده خواهند داشت.
همچنین در این جلسه مهندس منصور باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نیز با اشاره به موضوع بحران آب در تهران، لزوم بهره¬برداری هر چه بهتر و بیشتر از 4 هزار حلقه قنات موجود در شهر تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: در حال حاضر تمام بوستان¬های شهری و فضاهای سبز شهر تهران، صد در صد با استفاده از آب خام آبیاری می¬شوند.
گفتنی است آقابیگی معاون امور مناطق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اندرزی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در دو گزارش تصویری جداگانه، بخشی از مسائل و مشکلات مشترک این مجموعه¬های اجرایی را به نمایش در آورده و راهکارهای رفع آن¬ها از طریق تشریک مساعی بیشتر دو معاونت را ارائه کردند.