به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» بانک مرکزی در واکنش به برخی از انتقادات روزهای پایانی سال به شبکههای شتاب و شاپرک در اطلاعیهای اعلام کرد: گرچه در مورد خدمات گسترده بانکداری الکترونیکی و چگونگی عملکرد آن طی ایام پایانی سال، قبلاً اطلاع رسانی لازم از طریق سایت بانک مرکزی و نشست های متعدد خبری و ارتباطی انجام شده است لکن ذکر نکات چند در این زمینه ضروری است:
ایام پایانی سال جاری و نرخ افزایشی آن طی سالی که پشت سر گذاشته شد و نیز در مقایسه با ایام مشابه در سال گذشته، هم از نظر تعدادی و هم از منظر پاسخگویی و ارایه خدمت که موسوم به تراکنش موفق می باشد، رشدی بسیار چشمگیر و امید بخش را تجربه کرده است. به نحوی که از ابتدای سال تا 15 اسفند ماه سال 1393، تعداد تراکنش های شتاب به بیش از 13 میلیارد و شاپرک به بیش از 14 میلیارد تراکنش رسیده است. ضمن این که طی سال جاری، حداقل سطح کیفی خدمات الکترونیک بانک ها در خصوص تراکنش های موفق از 95 درصد به 97.5 درصد ارتقاء یافته است.این در حالی است که تراکنشهای بین بانکی در ایام انتهایی سال 1393 رشد چشمگیری داشته و آمار عملیات در سامانه های شتاب و شاپرک نیز به بالاترین میزان خود رسیده است.
تعداد تراکنش های شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی (شتاب) به رقم بی سابقه 64 میلیون تراکنش طی یک روز و تعداد تراکنشهای شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) از 76 میلیون تراکنش طی یک روز فراتر رفته است.( این آمار به صورت تجمیعی به رقم 150 میلیون تراکنش طی روز چهارشنبه 28 اسفندماه بالغ شده و نشانگر بالاترین حجم تراکنش در سامانه های شتاب و شاپرک درتاریخ سامانه های یاد شده می باشد.)
بانک مرکزی افزود: آن چه ذکر کوتاهی از آن شد ، نشان از پایداری مطلوب شبکه های پرداخت الکترونیک در پایان سال داشته و باید اذعان داشت غالب مردم عزیز در کشور طی سال گذشته و نیز این ایام به راحتی و بدون مشکل خدمات مورد نظر خود را دریافت نمودهاند. برای نمونه در بازه زمانی یکشنبه 17/12/93 الی شنبه 23/12/93 (روزهای پرباری شبکه) در شتاب به طور متوسط 97.71 درصد و در شاپرک 98.81 درصد تراکنش های موفق ثبت شده که بالاتر از کیفیت استاندارد حداقلی تعیین شده بوده و درصد ناچیز تراکنش های ناموفق ثبت شده عمدتا به دلیل اختلال در سوئیچ بانک هایی نظیر ملت، رفاه کارگران و تجارت بوده و بر این اساس تذکر لازم به این بانکها نیز داده شده است.
در کنار خدمات بی نظیر ارایه شده در شبکه بانکداری الکترونیکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی با در نظر گرفتن تمهیدات لازم به منظور کسب حداکثر رضایت مندی، رفاه مردم و ترویج پاسخگویی به آنها اقدامات زیر را در اولویت قرار داده است:
* راهاندازی میز امداد (Helpdesk) و اعلام شماره 29911 جهت دریافت شکایات و رسیدگی به مشکلات مردم
* معرفی نفرات کشیک حوزهIT شبکه بانکی از طریق سایت بانک مرکزی و اعلام شماره تماس آنها به منظور نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه ها .
* آماده باش کامل شبکه شتاب و شاپرک به منظور نظارت بر کارکرد بهینه شبکه و ابزارهای بانکداری الکترونیک
* اعلام تلفن پیامگیر روابط عمومی بانک مرکزی (29954855) برای دریافت شکایات مردمی و...