به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، مرتضی جعفری عصر شنبه در آیین بهره برداری از رام دوم قطار اراک - مشهد گفت: ناوگان ریلی ظرفیتی مطمئن، ارزان و با ایمنی بالا برای جابجایی بار و مسافر است که باید بر اساس سیاست های کلان هدفگذاری شده جایگاه آن در چرخه حمل و نقل ترکیبی کشور تقویت شود.
وی گفت: پارسال 25 میلیون مسافر از طریق ناوگان ریلی کشور به نقاط مختلف ایران اسلامی جابجا شدند و پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال جاری به 32 میلیون نفر برسد.
مدیرکل تنظیم و نظارت بازار راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: راه اندازی رام دوم قطار اراک - مشهد با ظرفیت 400 مسافر از جمله برنامه های راهبردی راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود که در راستای افزایش ضریب کیفی و حجم جابجایی کل شبکه مسافربری محقق شد.
جعفری بیان کرد: رام دوم قطار اصفهان به بندرعباس و ساری به مشهد نیز هفته گذشته به سامانه ریلی کشور افزوده شد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری شمار جابجایی مسافران تا مرز 32 میلیون نفر در سال برسد.
وی با بیان اینکه قطارهایی که هم اکنون در نقاط مختلف کشور به بهره برداری می رسند مطابق با استانداردهای جهانی راه اندازی شده اند، اظهار کرد: سوخت قطارهای قبلی به صورت خودانرژی تامین می شد که بر اساس آن رانندگان باید در ایستگاه ها توقف می کردند تا عملیات سوختگیری انجام شود و این مهم گرم شدن واگن ها و درنتیجه نارضایتی مسافران را به دنبال داشت، اما قطارهای جدید از طریق مولد برق سوختگیری می کنند که صرفه جویی در وقت و انرژی و نیز آسایش مسافران را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه توسعه شبکه ریلی حومه ای در دستور کار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته افزود: خارج کردن واگن های فرسوده و قدیمی از ناوگان ریل، توسعه و بهسازی ایستگاه ها و ساخت 45 نمازخانه در ایستگاه های قطار نقاط مختلف کشور مهمترین برنامه های این دستگاه خدماتی در سال جاری است.
مدیرکل تنظیم و نظارت بازار راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: جابجایی سالانه 56 میلیون مسافر از طریق ناوگان ریلی از برنامه های بلند مدت مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 1400 است که این مهم بیش از 30 درصد همه مسافران را در بر می گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: توسعه شبکه ریلی در استان مرکزی به عنوان زیرساخت مهم باید در اولویت برنامه ها باشد چرا که این استان صنعتی و کشاورزی است و در قلب ایران با حجم بالای تردد و مسافر و بار قرار دارد.
حسن آصفری افزود: راه اندازی فرودگاه اراک نباید مسوولان را از توسعه خطوط ریلی در این استان غافل کند چرا که همه افراد توانایی استفاده از حمل و نقل هوایی را ندارند بنابراین مسوولان استان مرکزی باید برای توسعه خطوط ریلی این استان برنامه های کاربردی و برنامه محور داشته باشند.
وی ادامه داد: کیفیت خدمات ریلی روز به روز در دنیا در حال ارتقا است و مسوولان دولت یازدهم نیز توسعه عرصه ریلی با استانداردهای روز دنیا را باید در برنامه ها قرار دهند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خطوط راه آهن برای تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به عنوان زیرساخت ایمن، ارزان و پرکاربرد حمل و نقل است و غفلت از آن به معنای کندی در امور و ارکان پایه است.
وی ادامه داد: توسعه مسیر ریلی اراک به قم و تکمیل پروژه ریلی اراک به غرب کشور باید با جدیت بیشتری در دستور کار مسوولان استان مرکزی قرار بگیرد چرا که این مهم نقش موثری در روان سازی و تسهیل جابجایی بار و مسافر در غرب کشور دارد .
آصفری با بیان اینکه واگن های تولیدی شرکت واگن پارس اراک مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شود، افزود: این شرکت با وجود قابلیت های بسیار زیاد، تنها از 30درصد ظرفیت خود استفاده می کند بنابراین اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تولیدات این شرکت استفاده کند گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در جامعه برمی دارد.
وی اضافه کرد: راه اندازی قطار اراک به خمین نیز یکی از مطالبات به حق مردم استان مرکزی است چرا که شهرستان خمین زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی است و مردم در طول سال برای بازدید از بیت تاریخی امام راحل به این شهرستان سفر می کنند.
معاون عمرانی استاندری استان مرکزی نیز گفت: ارتقای سرعت قطار های استان مرکزی از 120 کیلومتر به 160 کیلومتر در ساعت از اقدامات اولویت دار و در حال پیگیری توسط استانداری این استان است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی قطار در حد فاصل اراک و مهاجران نیز انجام شده که تا پایان سال جاری عملیات ساخت این پروژه آغاز می شود.
مدیرکل راه آهن استان مرکزی نیز گفت: رام دوم قطار اراک - مشهد از نوع قطار پلور بنیاد و چهار تخته است که با 10 واگن ظرفیت جابجایی 400 نفر را در هر سفر دارد.
جلال الدین کوکنار افزود: با پیوستن این قطار به ناوگان ریلی اداره کل راه آهن اراک و بهره برداری از آن، انتقال مسافران و زایران حرم رضوی از امروز(شنبه) به صورت روزانه انجام می شود.
وی بیان کرد: قیمت قطار پلور بنیاد اراک - مشهد 940 هزار ریال است و ازکیفیت بالاتری برای خدمات دهی به مسافران برخوردار است.
کوکنار افزود: با بهره برداری از این قطار مشکل ازدحام مسافر برای سفر به حرم رضوی رفع شده و مردم با آرامش و آسودگی بیشتری می توانند بلیت خود برای سفر به مشهد مقدس را تهیه کنند.
حوزه راه آهن اراک شامل خطوط ریلی به طول 426 کیلومتر استان های قم ، لرستان و مرکزی برمی گیرد که 20 ایستگاه را زیر پوشش دارد.