به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ دومین جلسه کارگاه تخصصی «از نوشتار تا گفتار در فیلم مستند» عصر روز گذشته دوشنبه ۱۴ اردیبهشت با حضور شهرام درخشان و جمعی از هنرجویان در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
شهرام درخشان مدرس کارگاه تخصصی «از نوشتار تا گفتار در فیلم مستند» در ابتدا گفت: گوینده فیلم مستند کاراکتر ساختگی و تصنعی نیست و باید شبیه فیلم مستند حقیقتگو و صادق باشد. در این کارگاه قرار نیست صدای شما شبیه دوبلورهای معروف رادیو و تلویزیون شود، بلکه شما باید صدای منحصر به فرد خود را پیدا کنید، صدایی که شخصیت و تیپ ندارد اما با تغییر در ضرب آهنگ و ریتم میتوانید آن را متفاوت سازید.
وی در ادامه با تعریفی از گفتار متن در سینمای مستند توضیح داد: زمانی که در فیلم مستند تصویر نتواند مفاهیم را منتقل کند، نوشتار در جهت اهداف فیلم و بیان مفاهیمی که در فیلم مطرح میشوند، به کمک کارگردان میآید. گفتار متن ادبیات محض نیست که نویسنده با استفاده از واژهها تصویر بسازد بلکه باید به انتقال مفاهیم کمک کند. شما باید زمان نوشتن گفتار متن، از اینکه این گفتار شبیه به مقاله علمی شود یا به پژوهش نزدیک شود اجتناب کنید.
درخشان در ادامه کارگاه با اشاره به گویندگی در فیلم مستند گفت: به عنوان کارگردان در فیلم مستند حق دخل و تصرف ندارید اما میتوانید گوینده را کارگردانی کنید. صدای ویژه لازمه گویندگی نیست شما با هر صدایی میتوانید گویندگی یک فیلم را برعهده بگیرید، به شرطی که قواعد لازم از جمله چیرگی بر قواعد دستور زبان، دریافت اطلاعات در زمینههای مختلف فیلمسازی، خلاقیت و آیین هنرمندی را بدانید و درک کنید.
در این جلسه از کارگاه، فیلم مستند «باد جن» ساخته ناصر تقوایی به عنوان نمونهای ارزشمند از نظر گفتار متن و گویندگی به نمایش در آمد. در این فیلم احمد شاملو متنی که ناصر تقوایی به نگارش در آورده است، میخواند.