به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، ولی آذروش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروها ی تهران گفت: بر اساس مطالعاتی که توسط شرکت های خارجی صاحب تجربه انجام شد از سال 1379 انجام معاینه به صورت مکانیزه به عنوان یک راهکار موثر در کاهش آلودگی هوا تشخیص و در تهران مورد اجرا واقع شد.
وی افزود: از ابتدای راه اندازی اولین مرکز در پارکسوار بیهقی توسط شهرداری تهران در حدود 15 سال می گذرد که با همت مسئولین و همکاری مردم این خدمات در سطح کشور به سرعت فراگیر و تعداد مراکز در حال حاضر بالغ بر 500 مرکز مکانیزه در سطح کشور رسیده است.
آذروش اذعان کرد: با فرهنگسازی های مناسب و تدریجی که در این چند سال انجام شده وضعیت مراجعات تا سال 89 به میزان قابل قبولی بوده است که متاسفانه پس از تصویب قانون افزایش معافیت خودروهای نو از 2 سال به 5 سال توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این خدمات ارزنده و موثر در کاهش آلودگی هوا مغفول واقع شد و در پی یک تصمیم غیر کارشناسانه وضعیت مراجعات به شدت کاهش یافت.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروها ی تهران گفت: بدون تردید کاهش مراجعات از دوحیث کمی و کیفی به این خدمات آسیب خواهد زد. از یک سو عدم رغبت بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این صنعت خدماتی و کاهش تدریجی مراکز و از سوی دیگر افزایش تخلفات و تسهیل در رویه انجام معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه های جاری مراکز.
آذروش بیان کرد: گاهاً در مصاحبه ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله تأکید شده که بیشتر پافشاری و اصرار دولت و شهرداری ها جهت اصلاح قانون معافیت، مربوط به بحث درآمدزایی است. واضح است در شرایطی که خیلی از مراکز معاینه فنی به علت عدم پوشش هزینه ها در حال تعطیلی هستند بحث درآمدزایی و افزایش مراجعات جهت تثبیت و پایداری ارائه این نوع خدمات در اولویت است.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروها ی تهران افزود: در بحث بارز شدن اثر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت در صورتی که کلیه خودروها در طول یکسال معاینه فنی گردند و پلیس قاطعانه بر اساس قانون با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون نماید در آن زمان این تأثیر قابل ارزیابی خواهد بود. قطعاً با انجام معاینه فنی تنها یک پنجم خودروهای مشمول درطول یکسال نمی توان تغییری در وضعیت کیفی هوا ایجاد نمود و در نهایت منتج به این می شود که هوای تهران درطول سال کمتر از انگشتان دست دارای روزهایپاک و قابل تنفس می باشد.
وی با اشاره به اجرایی شدن طرح محدوده کم انتشار آلایندگی به زودی گفت: مطالعات این طرح به پایان رسیده و سازمانهای مرتبط در حال فراهم کردن مقدمات اجرایی آن در تهران هستند و به زودی شاهد اجرایی شدن آن در تهران خواهیم بود.
آذروش اظهار کرد: تشخیص مجوز ورود خودروها به محدوده کم انتشار آلایندگی بر اساس سه شاخص سن خودرو ، تکنولوژی و استاندارد تولید و معاینه فنی ارزیابی خواهد گردید که انجام معاینه فنی خودروها در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی به عنوان محور اصلی در این طرح است. امیدوارم در این مدت باقیمانده تا اجرایی شدن طرح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت و اصلاح آن به نحوی به عنوان یک مطالبه عمومی است تا پیش از پایان این دوره از مجلس همت نمایند.
وی در پایان با اشاره به اهمیت انجام معاینه فنی در فصل تابستان قبل از سفر اضافه کرد: با توجه به اینکه در این فصل تقاضای انجام سفر افزایش می یابد به شهروندان توصیه می شود خارج از اینکه آیا خودرو مشمول است یا خیر حتماً قبل از سفر جهت کنترل وضعیت ایمنی و فنی خودروی خود به یکی از مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نمایند. در فصل تابستان با افزایش دما بدون تردید خرابی و ضعیف بودن وضعیت فنی خودرو ریسک تصادف را به شدت افزایش خواهد داد. تنها ضعیف بودن وضعیت لاستیکها و یا وجود عاملی که موجب صدمه به لاستیک و لاستیک سائی گردد می تواند موجب ضررهای غیر قابل جبران در حین سفر شود.