به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» جعفر تشکری هاشمی در پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا با بیان اینکه میزان آلایندگی یک خودرو پراید کهنه در حدود ۱۰ است اما میزان آلایندگی یک نیسان کهنه در حدود ۲۰ است، گفت: با توجه به این موضوعات و لزوم توجه ویژه به حفظ سلامتی افراد اجرای چنین طرحی منطقی است.
وی با اشاره به قانون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده اظهار داشت: این طرح فقط ممنوعیت را در بخشی از نقاط شهر که سلامت شهروندان بیشتر در معرض خطر است، اعمال می کند.
تشکری هاشمی اعلام کرد: پیش بینی می شود با اجرای درست این طرح آلودگی هوا به اندازه ۴/۲۱ درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به وجود بیش از ۳ میلیون خودرو در سطح شهر تهران در خصوص طرح کنترل آلودگی هوای شهر تصریح کرد: در این طرح خودروها به چهار دسته تقسیم بندی می شوند و بر اساس این تقسیم بندی اجازه تردد در سطح شهر به آنها داده می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران ادامه داد: بر اساس این طرح خودروهای برقی هیچ ممنوعیتی برای تردد ندارند و با دریافت مجوز می توانند در همه نقاط شهر تردد کنند؛ دسته دیگر خودروهای انژکتوری هستند که این خودروها نیز می توانند با دریافت مجوز به تمام شهر ورود کنند.
تشکری هاشمی افزود: خودروهای کاربراتی غیر فرسوده می توانند فقط در محدوده خارج از طرح اصلی تردد کنند و خودروهای فرسوده به هیچ عنوان اجازه تردد در این محدوده ها را نخواهند داشت.
وی در ادامه به موضوع جذب اعتبار پیش بینی شده برای اتوبوس ها اشاره کرد و گفت: با توجه به نحوه کار اینگونه اعتبارات باید به صورت موردی دریافت شود و بر همین اساس همه اعتبار پیش بینی شده برای اتوبوس ها در سال ۹۳ دریافت شده و ۲۶۰ اتوبوس با اختصاص این اعتبار در چند روز آینده وارد چرخه حمل و نقل شهری می شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران ادامه داد: شهر تهران در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۱ هزار اتوبوس دارد و با توجه به تکمیل نشدن مسیر ریلی شهر و سر ریز شدن متقاضیان سفر به سمت اتوبوس ها این تعداد نیز باید افزایش یابد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در گذشته هر اتوبوس با هزینه ای حدود ۲۰ میلیون تومان از سوی دولت در اختیار شهرداری قرار می گرفت، گفت: در حدود ۶ سال و نیم است که حتی یک اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشده است و شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس باید هزینه ای در حدود ۷۵۰ میلیون تومان را بپردازد.
وی افزود: شهرداری تهران و مدیریت شهری برای اینکه مسافری بر زمین نماند معجزه نکرده است اما بدون شک عنایات الهی شامل حال مدیریت شهری شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران در خصوص موتور های برقی نیز اظهار داشت: شهرداری تهران در این خصوص فقط نقش حمایتی را بر عهده داشت که بر این اساس اقدام به توجیه شرکت های وارد کننده کرد که هماکنون ۱۲ شرکت اقدام به واردات این موتور ها کرده اند و اولین سری از این موتور ها در آینده نزدیک پلاک گذاری می شود.
تشکری هاشمی در خصوص خودروهای هیبریدی گفت: دولت پیش از شهرداری عوارض ۳۴ درصدی این خودروها را تا ۴ درصد کاهش داد و این سیاست خود کشور است.
وی در خصوص تبدیل خودروهای فرسوده افزود: با حمایت شورای شهر، شهرداری تهران توانست ۱۷ هزار خودرو فرسوده در سال گذشته را به ۱۰ هزار خودرو در سال جاری برساند و اقدامات برای نوسازی دیگر خودروها نیز انجام شده است.